Autodiagnoosi  Carcom Oy

240 Rattiakselin kiristys

  • 12 Vastauksia
  • 4423 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
240 Rattiakselin kiristys
« : 14.10.2011, 16:41:50 »
Tuo ratti heiluu niin pysty kuin sivusuunnassakin. Montuissa ajaessa käy aika kolina ku ratti heiluu.

Onkos kukaan yrittänyt tuota kiristellä?
Rattiakseli on kojelautarungossa kiinni ilmeisesti kannattomilla pulteilla (näin jostain luin ja olen niitä kantoja katellutkin sieltä alakautta).
Onko vastapuolella samanlainen kanta vai onko kierteet vastaraudassa? Onnistuuko jos dremelillä tekee kannattomaan kantaan loven talttaruuvaria varten?

« Viimeksi muokattu: 03.11.2011, 20:42:45 kirjoittanut lateleo »
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 Rattiakselin kiristys
« Vastaus #1 : 14.10.2011, 17:48:48 »
en ole kuullut että sieltä ois löysä,mutta konehuoneen puolelta nivelestä pultti löysälle ja toinen painaa rattia alaspäin eli eteenpäin  silloin saa akselista löysät vex,ja sitten tietysti pultti takas kiinni,näillä oon saanut akselin kolinan pois.  :hello:
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Rattiakselin kiristys
« Vastaus #2 : 14.10.2011, 18:48:01 »
Ne kannattomat ruuvit lähtee kyl puukon kärjelläkin tai terävällä ruuvvarilla. Tietty jos saa loven tehtyy niin helpommalla pääsee. Ei ne kauheen kireessä ole edes.
V70 TDI

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Rattiakselin kiristys
« Vastaus #3 : 14.10.2011, 20:30:12 »
Kyllä väljys kabiinin puolella on.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Rattiakselin kiristys
« Vastaus #4 : 14.10.2011, 22:04:37 »
Se rattiakselihan on kii sellases tukiraudas, olisko se päässy löystyyn. Ihmettelen jos on. Kun vetelee verhoilut pois ja heiluttelee niin vikakohtakin selviää.
V70 TDI

Poissa tommi m

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 548
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Rattiakselin kiristys
« Vastaus #5 : 16.10.2011, 10:17:51 »
ettei olisi se akselin "haitari" murtunut.  ???

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Rattiakselin kiristys
« Vastaus #6 : 16.10.2011, 13:13:35 »
En nyt käyny uudestaan tutkimassa kun sitä pari viikkoa sitten ihmettelin, mutta...

Eli ku verhoilut ja ratin ympärysmuovit poistaa, rattiakselia (käytän nyt nimitystä rattiakseli, joka käsittää kaiken siinä kiinni olevan virtalukkoineen päivineen) alapuolelta katsoessa, on se koko härdelli kiinni kojelaudan tukiraudoissa parilla messingin-värisellä kannattomalla ruuvilla/pultilla (siis, jos ne nyt on pultteja eikä niittejä). Ja ne on löysät. Koko höskä heiluu vasemmalle, oikealle, ylös ja alas.

Eli kysymykseni kuului, että onko ne pultteja ja saako kiristettyä miten? Onnistuisikohan tehdä dremelillä talttaruuvarille uran, mutta jos vastapuolella on samanlainen kannaton kanta, ei kiristys onnistu. Vai oisko vastapuolella vain kierteet kojelaudan tukiraudoissa?
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 240 Rattiakselin kiristys
« Vastaus #7 : 16.10.2011, 13:21:17 »
En nyt käyny uudestaan tutkimassa kun sitä pari viikkoa sitten ihmettelin, mutta...

Eli ku verhoilut ja ratin ympärysmuovit poistaa, rattiakselia (käytän nyt nimitystä rattiakseli, joka käsittää kaiken siinä kiinni olevan virtalukkoineen päivineen) alapuolelta katsoessa, on se koko härdelli kiinni kojelaudan tukiraudoissa parilla messingin-värisellä kannattomalla ruuvilla/pultilla (siis, jos ne nyt on pultteja eikä niittejä). Ja ne on löysät. Koko höskä heiluu vasemmalle, oikealle, ylös ja alas.

Eli kysymykseni kuului, että onko ne pultteja ja saako kiristettyä miten? Onnistuisikohan tehdä dremelillä talttaruuvarille uran, mutta jos vastapuolella on samanlainen kannaton kanta, ei kiristys onnistu. Vai oisko vastapuolella vain kierteet kojelaudan tukiraudoissa?
vastapuolella on kierteet juuri siinä tukiraudassa.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Rattiakselin kiristys
« Vastaus #8 : 16.10.2011, 21:13:06 »
Eli loven teko ja kiristys pitäs onnistua. Täytyypi kokeilla.
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Rattiakselin kiristys
« Vastaus #9 : 16.10.2011, 21:25:05 »
Vaiha samalla ne ruuvit sitte normaalihin jos joskus tarttee tehä remonttia. Jos ne tosiaan on löysällä nii lähtee varmaa ihan pyörittämällä sormin irti ku eivät muutenkaa oo kovin tiukas.
V70 TDI

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Rattiakselin kiristys
« Vastaus #10 : 16.10.2011, 21:40:42 »
Ei tyhmempi idea... hävettää myöntää, että mietiskelin miten hitossa saan ne kiristettyä ku hyvää ruuvarihahloa on hankala tehdä. Yleensä ruuvari alkaa vaan lipsua, ku hahlo on pohjalta kovera eikä "teräväkulmanen". Mut tosiaan voipi olla niin löysät, et lähtee jopa sormin, jollei oo lukitetta. Aivot vetäny viime aikoina vähän tyhjää  :idiot2:
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Rattiakselin kiristys
« Vastaus #11 : 17.10.2011, 00:10:40 »
Noiden kannattomien pulttien irrotteluun on hyvä tapa: terävällä tuurnalla ensin lyödään pultin kantaan johonkin reunaan piste (ei kuitenkaan niin reunaan, että kiilautuu johonkin) ja sitten sillä samalla tuurnalla naputetaan sitä pistettä käyttäen pultti pyörimään. Sitten lyödään ykköspisteen vastakkaisella puolelle toinen piste, jolloin kahdella piikillä saa pyöritettyä pultin pois. Eivät yleensä ole lainkaan piukassa nämä ns. virtalukkopultit, pitää vaan kopauttaa liikkeelle.

Itse olen niihin tehnyt kantoja siten, että kiertää irrotettuun pulttiin pari mutteria, ruuvipenkkiin kiinni ja rautasahalla hyvä isolle lattapääruuvarille sopiva kanta. Saa vähintään yhtä piukkaan, kuin mitä alunperin ovat olleet.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: 240 Rattiakselin kiristys
« Vastaus #12 : 17.10.2011, 20:57:07 »
No mitä suotta käyttää rautasahaa ku miljoonalaatikosta voi kaivaa sopivat ruuvit tilalle? Ihan normi kierre nois oli muistaakdeni, tosin melko pitkiä taisivat olla.
V70 TDI

 

Samppasport  Futurez