Hurraa! Kahden päivän vaihteistoremppa kesti lopulta tasan 6 viikkoa, mutta nyt vihdoin auto on toimivana kotipihassa!

Rahaa meni enemmän kuin laki sallii, mutta onpahan toimiva auto taas pihassa. Kuten jo aiemmin todettu, niin Haldexin ohjausyksikkö oli syystä taikka toisesta vikaantunut juuri vaihteistojumpan yhteydessä ja sekoitti sitten koko auton toimintaa. Ohjausyksikkö vaihdettiin ja ohjelmoitiin Sinisellä ja nyt homma rokkaa. Alkoi jo pieni epätoivo iskeä, kun tuntui että autosta ei kuulu mitään. Tilannetta ei liiemmin helpottanut AutoGearin ala-arvoinen yhteydenpito meikäläisen suuntaan. Kertaakaan ei minun suuntaan soitettu ja kerrottu yhtään auton kuulumisia, vaan aina minun piti soittaa heille ja kysellä autosta, silloinkin tuntui että tiedon antaminen oli heille kovin iso tuska. Ei kyllä jäänyt tuosta AutoGearista ruusuinen kuva millään tasolla. Olivat myös kasanneet kardaanin vakionopeusnivelen päin härän pyllyä ja sitten yrittivät syyttää siitä aiheutuvaa voimakasta tärinää vetoakselin syyksi, totesin vain että kumma kun ennen remppaa ei ollut mitään tärinää alhaisissa nopeuksissa...

Auto tosiaan siirtyi sitten AutoGearilta Forssan Sähködieseliin, jossa tuo Haldexin ohjausyksikön viallisuus saatiin paikallistettua. He myös huomasivat tuon AutoGearin väärin kokoaman vakionopeusnivelen. He purkivat ja kasasivat sen oikeaoppisesti sitten. Forssan Sähködiesel hoiti homman oikein mallikkaasti kotiin. Sujuvaa, ja ennenkaikkea, mukavaa yhteydenpitoa koko tämän remonttiajan. Julkinen kiitos heille!

Turinat sikseen, pääasia että auto on nyt kunnossa. Seuraavat toimenpiteet tehtiin siis:
- Vaihteisto hoidettiin kuntoon
- Kulmavaihteen öljyt uusittiin
- Haldexin öljyt uusittiin & suodatin puhdistettiin
- Peräöljyt uusittiin
- Kulmavaihteen booriholkki uusittiin
- Starttimoottori uusittiin
- Kampiakselin stefa uusittiin
Jotta Volvo ei päästäisi minua liian helpolla, päätti hän tänään että toinen takajarru alkaa laahaamaan.

Tulin kotipihalle ja ihmettelin, että mistä palaneen haju tulee, nopeasti hajun lähde selvisi. Aikomuksena oli toki muutenkin uusia tähän kaikki jarruosat letkuista eteenpäin, mutta pitää nyt priorisoida se remontti ykköseksi. Ei viitsi turhia ajella jos jarru jumittaa...
Tänään päivällä haen myös tähän oman rekisterini vihdoin.