Jaahas, kirjoitellaas tännekkin mitä pientä tässä on lähiaikoina tullut hommattua.
TJA parina vuotena vinkannut muutamat myynnissä olleet R-puskurit mutta ne on sitten loppupeleissä jääneet ostamatta hirveän hintansa takia kuntoon nähden.
No, joku neljä vuotta aina vilkuiltu yhden talon pihaan missä seisoo kirjaimellisesti puun alle unohtunut kasipätkä, missä on R-puskuri. Jotenkin se on kummitellut mielessä että mahtaisikohan kyseinen puskuri olla myynnissä, että pitäisiköhän sitä käydä rohkeasti tiedustelemassa.
No, aina se vaan on jäänyt suunnittelun asteelle, se kysyminen. Toki ajatus siitä että joku kaunis päivä kyseinen auto vaan katoaa siitä pihasta sai sitten kuitenkin minut tarttumaan toimeen...
Mapsista kattelin kyseistä taloa ja huomasin että vieressä on joku firma. Firman numero selville ja soittoa sekä tiedustelua että olisikohan antaa nimeä tai numeroa mistä voisi tavoittaa kyseisen 850 omistajan ja näin sain omistajaan yhteyden.
Asia johti toiseen ja eikun pihaan neuvottelemaan.
Pihassa odottikin sitten historian havinaa (josta itselläni ei mitään havaintoa iästäni johtuen, äitee kyllä tunnisti kilvenalusessa olevan tekstin):

Selvisi että auton omistaja on tälläkin foorumilla aikoinaan pyörinyt Arttu68.
Auto ollut aikoinaan melko makea kampe siihen aikaan, autossa siis orkkis R-etupuskuri, R-takaspoileri (löytyi autotallista) sekä takalasilla aikoinaan Ruotsista hommattu lasikuituinen takalasin lippa. 302mm jarrut uralevyillä, Lakesteel firmassa teetetty 3" rosteriputkisto jne. Moottorina T5 (B5234T), johon lyöty ohjelma sisään ja Do88 ahtoletkut jne.
Syystä X auto jäänyt valitettavasti seisomaan (suoraan ajosta) noin 9 vuotta sitten jona aikana aika on tehnyt tehtävänsä ja kyseinen yksilö rapistunut melko rapeaan kuntoon.
No, minä tein silti kaupat.
Käytännössä katsoen ostin siis R-etupuskurin ja loput tuli mukana.
Yllättäen sain tuon isäpuolen eli TJA:aan mukaan tähän(kin) hommaan mukaan joten äiteeltä ei tarvinnut pyytää lupaa vaan sanoa vain anteeksi (koska se on helpompaa).
Hakupäivän aamuna pyörähdin nopeasti katsastuskonttorin kautta ja mukaan tarttui pari lisäkirjainta ajokorttiin (BE C1E) ja eikun vetoautoa ja traileria hakemaan ja kohti "aarretta".
Paikan päällä piti takajarrut eliminoida että saatiin kampe ees vähän rullaavaksi (kiitos Duke avusta) ja auto kyytiin sekä myyjälle kiitokset myymisestä sekä lopputavaroiden luovuttamisesta.

Tallilla autoa nopeasti tutkiessa tuli todettua että R-osat ovat erittäin hyvässä kunnossa sekä moottorissakin oli eloa. Kori valitettavasti menetetty kuin myös sisusta, ottaen huomioon että ei ole R-sisusta tai edes nahkasisusta. Autohan on alunperin -94 joka faceliftattu etu ja takavaloilla.
Tuossa parit kuvat pesun jäljiltä:


Takaspoileria ei kuvissa, se on kuitenkin olemassa.
Tätä kirjoittaessa tarvitsemani osat ovat jo irroitettu, pesty ja laitettu jemmaan, ne odottavat nyt aikaa että alan niitä hieromaan.
Tässä on ensikuussa aika muuttaa ekaan omaan asuntoon niin on vähän kysymysmerkki kerkiääkö insinööriopiskelujen ohella rakennella autoa tänä talvena.
Osat pysyvät kyllä jemmassa.
Niin, se moottori. Se meni tolle TJA:lle, sillä taitaa olla sille suunnitelmia oman projektinsa kanssa, eli ehkä jossain vaiheessa eräs 240 saa yhden sylinterin lisää.

Kiitos vielä Arttu68 jos tätä luet, tätä autoa en yllämainitusta syystä tuo siis näytille koska koppa lähti paaliin, mutta R-osat pääsivät hyvään kotiin, kuin myös tekniikka.