Futurez  Kulkukoira

Sähköjärjestelmä

  • 4 Vastauksia
  • 1419 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jarcco

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Sähköjärjestelmä
« : 08.08.2019, 17:18:48 »
Moro. Osaisikohan kukaan auttaa. Minulla on siis Volvo S40 D -05 jolla on ajettu nyt noin 452000km. Eilen kun ajelin sillä, niin mitään vikaa ei ilmennyt mutta kun tänä aamuna lähdin liikkeelle, ajotietokoneeseen lävähti ilmoitus "sähköjärjestelmä, huolla heti"! Pysähdys lähimmälle pysäkille, virrat pois ja auto uudestaan käyntiin niin ilmoitus oli pois noin minuutin ajan, tullakseen uudelleen näkyviin. Sain ajettua autoni (noin 20km) työpaikalleni ja kun työpäivän jälkeen tulin takaisin autolleni, avatakseni ovet, mitään ei tapahtunut. Oli työpäivän aikana kadottanut kaikki virrat autosta. Mitähän nyt tekisi??? Uusi laturi, vai uusi akku vai "joku" latauksen ohjainlaite uusiksi, vai kaikki yhdessä. Tuskin se vika kuitenkaan olisi sulakkeissa? :-[

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5563
  • Volvo V70
Vs: Sähköjärjestelmä
« Vastaus #1 : 08.08.2019, 18:05:11 »
Ensimmäisenä kannattaa mitata jännite eli onko akku tosiaan tyhjä, sen jälkeen lataako ja kuinka paljon sitten kun saa käyntiin.
Onko akun kunnosta mitään tietoa, eli lähinnä sen ikä ??

Hakisin vikaa akku ja laturi puolelta, koska virran vähyyttä näköjään..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Jarcco

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköjärjestelmä
« Vastaus #2 : 08.08.2019, 21:33:06 »
Ei osaa sanoa akun ikää. Sain sen viime vuonna työkaveriltani, kun autossa oli muita sähköongelmia ja piti kokeilla silloin, olisiko ollut akusta kiinni. Ei ollut silloin akusta kiinni, vaan moottorinohjausyksiköstä. Nyt siinä on joku vanha lyijyakku, mutta mökillä on 80Ah geeliakku odottamassa tällaisia tilanteita. Sunnuntaina jos vaihtais akun ja toivoisi että vika loppuu. Ei ole hajuakaan kuinka yleismittarilla mitataan, joten jos ongelma jatkuu on vissiin mentävä ostaa laturi Motonetistä, mieluummin kuin antaa autohuollolle mahdollisuuden ostaa laturi, kun auto jokatapauksessa sinne huoltoon menisi.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: Sähköjärjestelmä
« Vastaus #3 : 08.08.2019, 22:47:39 »
Yleismittarilla mitataan siten, että laitetaan punainen johdin plus-napaan ja musta miinukseen. Sitten luetaan näytöltä, montako volttia akussa on. Oikeastaan mittarin johdot voi yhtä hyvin laittaa toisin päinkin, silloin lukeman eteen tulee vain miinusmerkki...
Auto sammuksissa ehjästä ja täydestä akusta pitäisi saada reilu 12V ja koneen käydessä karkeasti vähintään 13V, ei kuitenkaan paljoa yli 14V, jos laturi on kunnossa.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Spantse

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 36
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköjärjestelmä
« Vastaus #4 : 10.08.2019, 10:03:05 »
Mulla teki talvella saman, laturi sökö ja imi akun tyhjiin. Eli veikkaus jotta laturilla tullu kilsat täyteen.
-=V50 -09 1.6D DRIVe=-

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy