Autoracing  KL-varaosat

V50 2.0d ei starttaa

  • 21 Vastauksia
  • 382 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #15 : 22.08.2019, 23:32:30 »
Mittasin väärin, pahoittelut turhasta pään raapimisesta. Vähän olen näiden starttien kans joutunut pelaamaan. Mittasin hoksaamatta solenoidin navan mikä jatkaa startille = 0,4v startatessa. Herätettä en nyt sitten ollenkaan mitannut kun erehdyin johdosta. Luulin että herätteen mutteri oli joku millä päävirta johto vain pysyy kiinni solenoidin kyljessä, se oli niin piilossa etten nähnyt kuin vasta purkaessa.

Mutta yhtä kaikki. Solenoidin läpi ei kulje kuin 0,4v joten olettaisin sen olevan paskana.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2019, 06:46:13 kirjoittanut AnttiJuhani »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4545
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #16 : 23.08.2019, 06:03:22 »
Dodii, nyt kuulostaa järkevältä :)
V70 2.5FT -09, 945 -98 Classic
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa Jorma

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 612
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #17 : 23.08.2019, 06:41:40 »
Lisään sen verran, että jos yllättäen startin vaihto tai mitä sitten tehdäänkin, ei auta - minus kaapeli joka menee moottorin runkoon, omassani se oli poikki liittimen sisältä. Solenoidi vähän napsui muttei edes yrittänyt pyörittää.
Mitä tarkoittaa, että "Solenoidin läpi ei kulje kuin 0,4v" ? Siis startatessa solenoidin herätteeseen tulee 12V ja solenoidi "vetää" ja herätejohdon jännite menee lähelle nollaa (virtapiiri menee kiiinni).
Mittaus pitäisi tehdä:
- heräte piuha irti ja mittaa sen ja rungon väliä kun joku kääntää avaimesta (jännite 12V). Jos jännite silloin on lähellä nollaa, voi epäillä virtalukon pohjaa. Jos taas 12V tulee, mutta solenoidi ei tee mitään (ei ääntäkään), kun heräte on kiinni - solenoidi voi olla rikki. Joissain starteissa solenoidin kelan toinen pää menee startin runkoon ja  se kannattaa tarkistaa jos mitään ei tapahdu kun herätepiuhaan tulee 12V - tällöin pitäisi herätepiuhan päässä olla 12V myös startatessa koska virtapiiri on poikki solenoidin kelan toisessa päässä.
- Jos "heräte" jännite menee lähelle nollaa startatessa eikä mitään tapahdu (ei ääntäkään), solenoidi on luultavasti rikki.
- Jos taas solenoidi tekee jotain mutta startti ei pyöritä - kannattaa tarkistaa päävirtapiiri eli isoon pulttiin tulee koko ajan 12V ja iso minus-kaapeli on kunnolla kiinni runkossa.
- Jos päävirtapiiri on ok eikä kuitenkaan starttaa - startissa on jokin ongelma.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2019, 06:59:11 kirjoittanut Jorma »

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #18 : 23.08.2019, 06:46:52 »
Tämä on rungosta maadoitettu, mutta kiitos vinkistä.

Poissa Jorma

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 612
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #19 : 23.08.2019, 07:00:46 »
Tämä on rungosta maadoitettu, mutta kiitos vinkistä.

Akun minus-kaapeli on jossain kytketty tukevasti moottorin runkoon - startti saa sitä kautta "maata"

Poissa AnttiJuhani

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #20 : 23.08.2019, 19:20:24 »
Akun minus-kaapeli on jossain kytketty tukevasti moottorin runkoon - startti saa sitä kautta "maata"

Kaikki muutkin sähkölaitteet minusta toimisi yhtä surkeasti jos akun maadoitus olisi mennyt.  ??? Kaikki muu kuitenkin toimii normaalisti. Vikakoodia ei tullut muuten kunnon lukijallakaan kun kokeiltiin.

Kiitos sinullekin näkökulmasta. En ole auton äärellä enää kun reissussa mutta mittaan vielä sen oikean herätteen kun pääsen takaisin kotiin.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2019, 19:23:32 kirjoittanut AnttiJuhani »

Poissa Jorma

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 612
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 2.0d ei starttaa
« Vastaus #21 : 25.08.2019, 21:06:36 »
Jep, tarkennan vielä että siinä oikealla konehuoneen tuulilasin puoleisessa kulmassa on maadoituspiste, auton ”muut” sähkölaitteet maadoitetaan sen kautta. Ei tuo lopulta ole mitään avaruustekniikkaa, step by step ja vika löytyy.

 

Proturbo  Autodiagnoosi