Autoracing  KL-varaosat

Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"

  • 53 Vastauksia
  • 4051 Lukukerrat

Icv700, oho, tanskude ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 758
    • AM Asennustiimi Oy
Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« : 30.08.2019, 14:25:45 »
Nonii, eli kun siitä aiemmasta 244 ei kalua fiksusti saanu niin piti hakea uusi kesä auto.
Auto siis volvo 144 -74 b20a mosa ja m40 laatikko. Autolla ajettu 231104 mun sillä aloittaessa matkan tekoa. Nyt tänään ajettu n.200km ja hienosti pelaa. Sisusta nätti "oranssi" ja kuskin penkki vähän kärsinyt. Myöskään kello ei toimi, se pitää tarkastaa.
Auto uutena myyty ruotsiin herralle joka oli kotoisin papua uusi gineasta, hänen ajokorttinsa löytyy auton paperien seasta. Sitten suomalainen ostanut sen ja vuonna 76 tuonut suomeen. Olen auton 5 omistaja. Auton mukana tuli kasa vanhoja papereita kuten maahan tuonti lappu missä näkyy kaikki tiedot ja päivämäärät. Mukana myös 10tkm huolto todistus ;D

Edellinen omistaja tehnyt korjauksia-15 jälkeen:
123 ignition virranjakaja, suurtehopuola, moottorin ja vaihteiston tukikumit, vaihteiston ja perän öljyt,tulpat ja johdot, takajarrupalat, takajouset, takaoven lasi,kardaanin kaikki kolme ristiniveltä, takaa putkisto vaimentimineen, vesipumppu, laturin hihna ja jäähdytin.


Museo vehjettä ei tule mutta ei myöskään amis tuningia. Hillittyä pientä parannusta ja maali pinnan ehostusta tietysti.
Laitan myöhemmin kuvia lisää









Ostos/hankinta/to do listalla on:
Kirkkaat vilkun kuvut, myös takavalot kirkkaat/punaset
Vanteet
Talvirenkaat(ehkä)
Madallus jouset jos sellasia on olemassa
Tummennukset joka lasiin(pl. tuulilasi)
Vanhojen kuluneiden tilalle parempi kuntosia
« Viimeksi muokattu: 08.09.2019, 08:06:19 kirjoittanut jonze »
Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74

Paikalla jen

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3962
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #1 : 30.08.2019, 20:33:58 »
tuttu auto foorumiltakin ainakin landiasta,viimeksi nähnyt auton vuosiasitten kun oli hyytynyt tuusulaan/hyrylään kadunvarteen,varmasti on ihan hyvä auto.
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 758
    • AM Asennustiimi Oy
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #2 : 30.08.2019, 22:03:32 »
tuttu auto foorumiltakin ainakin landiasta,viimeksi nähnyt auton vuosiasitten kun oli hyytynyt tuusulaan/hyrylään kadunvarteen,varmasti on ihan hyvä auto.
jaahas, hyvä et löytyy tietoa menneestä. Tosiaan -15 asti ollut edelisellä omistajalla mäntyharjulla. Sitä ennen lahti-hki akselilla.
Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74

Paikalla jen

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3962
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #3 : 30.08.2019, 22:25:53 »
jaahas, hyvä et löytyy tietoa menneestä. Tosiaan -15 asti ollut edelisellä omistajalla mäntyharjulla. Sitä ennen lahti-hki akselilla.
joo edellistä en tiedä mutta sitä entisen tiedän eli ennen tuota 15
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 758
    • AM Asennustiimi Oy
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #4 : 31.08.2019, 13:11:55 »
Kohta 300km ajoa takana. Tuli käytyä vääksyn kanavalla oluellakin



Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74

Poissa mhaimi

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #5 : 31.08.2019, 21:36:07 »
Komea peli  :) kl racingilta saa jousia. Mites r sport ratti ja leveät peltivanteet alle?  ;)

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 758
    • AM Asennustiimi Oy
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #6 : 01.09.2019, 08:35:02 »
Komea peli  :) kl racingilta saa jousia. Mites r sport ratti ja leveät peltivanteet alle?  ;)
Kuulostaa hyvältä  ;)
Edit: en löytönyt kl racingilta 140 sarjaan jousia.
Completoksells olis, mut puuttuuu TUV todistukset. Tarvikoo näin vanhas sellasis  :o
https://www.completos.fi/fi/tuote/alustanosat/madallusjousisarjat/automerkeittain/volvo/142140/EVOVO016F/ta-technix-madallusjouset-volvo-140-typ-142-vm-66-74-mad-4040mm

« Viimeksi muokattu: 01.09.2019, 08:44:44 kirjoittanut jonze »
Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74

Poissa mhaimi

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #7 : 01.09.2019, 09:04:37 »
Kyllä sieltä löytyy jousien alta:



Noista tuv lapuista en tiedä.



Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 758
    • AM Asennustiimi Oy
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #8 : 01.09.2019, 11:13:28 »
Kyllä sieltä löytyy jousien alta:



Noista tuv lapuista en tiedä.

Nojuu, en vaa tota ruottia osaa niin hyvin ;D
Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 758
    • AM Asennustiimi Oy
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #9 : 01.09.2019, 12:53:28 »
Tuleekos noiden -40mm jousien kans mitää ongelmia? Mites iskarit?
Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 758
    • AM Asennustiimi Oy
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #10 : 01.09.2019, 13:42:14 »
Etupuskuri pois ja sukset katolle  ;D ;D :idiot2: Jos sellai pienempi puskuri löytys ni olis varmaan iha jees


Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74

Poissa Vanhavolvo144

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #11 : 01.09.2019, 18:58:44 »
Morjesta. Kaveri vinkkas tästä, aattelin vaan sen takia rekisteröityä viestiks kaheks, muuten ei o tekemistä näitten kanssa yhtään. Kiva nähä oma eka harrasteauto vielä hengissä, monta hyvää muistoa ja retkeä sillä tehtiin.

Ostin auton tosiaan -11 syksyllä jostain Olarinluoma/ Henttaa kieppeiltä, PK-seudulta. Alkuperäisen omistajan pojalta, joka peri auton isänsä kuoltua, muttei ollut halua korjata sitä. Eli "tavallaan" mä olin toka omistaja. Maksoin sillon autosta 700€, pomppas katsastuksesta takajarrujen takia. Uuet levyt ja palat, ja leima tuli.

Kesä, kaks tuli ajeltua sellasenaan, ja haalittua osia 2.4 litraseen moottoriin. Moottori oli parhaimmillaan männänrenkaitten viilausta vaille valmis kasattavaks, oli kaikki osat kaasareita myöten, mut siinä tuli kaikenlaista. Ekana moottoripyörät, ja sitku kesällä -15 alko tuntua et vois tämän taas hoitaa leimakuntoon ( jäi seisomaan viallisen jarrupääsylinterin takia), pääsin niinki pitkälle et asensin sen uuen pääsylkän, mutten koskaan jaksanu sitä ilmata kun kavereilla oli kasikoneista Camaroa, Caminoa, Valianttia.. Volvo myyntiin ja jenkkiharrasteauto tilalle, sillä tiellä ollaan vieläkin, ja autokin on sama.

Moottoriin palatakseni. Rakenteilla oli 8-pulttinen porattu ja stroukattu B20, 2.4 litranen. Mikä on hassua, siihen tuli aikanaan kampiakseli JuhaU:n kautta ostettua, en muista missä hiottiin, mutta se piti hioa Tammerdieselillä uusiks kun oli runkolinja kiero. No nyt jenkkiauton kaa sama juttu, tuli hiottua Vammalan Moottorihajottamolla kampiakseli eri merkin kangille sopivaks, se taas jouduttiin hiomaan Lahden Kansityöllä uusiks, kun kiertokanget hirtti kaulalla kiinni toisiinsa kun oli hiottu kaulat kartioiks…… Nää on vaikeita hommia nää kampiakselien hionnat selkeesti…
Oli 2x 45DCOE, peltisatsit, oisko ollu KG6-nokka??? eke:n tekemä venttiilikoneisto, Kansiset:in tekemä kansi isoilla venoilla, mittatilausmännät, teräsjakopää yms yms, ei mikään hinnat alkaen-paketti tosiaankaan. Ja parhaimmillaan tosiaan oli männänrenkaitten viilausta vaille valmis, mut ku ei kiinnosta, ni ei kiinnosta. Motti ilman kaasareita pääty jonnekkin Säynätsalon kieppeille, oisko ollu pauttiarallaa 69' 142:sen pellin alle. Ikuna en o perästä siitä kuullu mitään.

Ite uusin ulkomuistista vuosien 11' ja 15' välillä autoon ristikot, pääsylkän, uuen syylärin, jotain sisustan osia, jarruja.. Ja ajelin. 145km/h otti mittariin, sen mitä Volvo B20A:lle suurinpiirtei lupas, moneen kertaan ku motaria paahettiin menee möksälle. Sillon apparin takapyörän kaari oli bondolla korjattu, oli johkin mällätty, ja ikinä en ite sille tehny mitään. Nuo talmut keulalla oli jo 11' ostaessa.

15' kesällä myin sen kahelle just kortin saanneelle kaiffarille ( hintaan 950€) tulivat Mäntyharjulta asti Tuusulaan kattomaan jarrutonta ja seisonnan takia huonosti käyvää autoa, ja sillä poistuivat pimenevään yöhön pelkällä käsijarrulla.. Aamulla tul viestiä että pääsvät hengissä perille. Auto ei ikinä vaikuttanu Lahessa, ainut sointu Lahesta auton tarinaan on, että pojat pysähty keräämään auton mukana seuranneet dokumentit Lahesta, josta oltiin ostettu aikoinaan OKT, mutta auto sijaitsi aina PK-seudulla tallissa, ei olla ajettu kilsaakaan Lahessa muuta kun sen kerran kun uuet omistajat sillä meillä poikkes.

Auto tosiaan oli ostettu uutena Papua-Uuteen Guineaan, ja siinä oli joku mutka 70-luvun lopussa, en muista mimmonen, että se on ollu Libanonissakin. Mulla on siitä auton tarinasta röyhkiästi välistäviety Libanonin rekisterikilpi koristanu kerrostaloasuntoa/OKT:ta siitä asti, ja se ei liikene rahallakaan.

Muuten hävitin kaikki osat Volvoihin, mutta tähän autoon aikoinaan kimppatilauksesta ostettu joku pronssinen hela ohjausnivelistöön on vieläkin olemassa, tuli taannoin tallissa vastaan romujen seasta. Sen voisi saaha halvalla pois jos kiinnostaa. Joku muu osannee valaista mihkä väliin tämä palikka ees oli, minen muista.

« Viimeksi muokattu: 01.09.2019, 19:06:38 kirjoittanut Vanhavolvo144 »

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 758
    • AM Asennustiimi Oy
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #12 : 01.09.2019, 20:04:09 »
Morjesta. Kaveri vinkkas tästä, aattelin vaan sen takia rekisteröityä viestiks kaheks, muuten ei o tekemistä näitten kanssa yhtään. Kiva nähä oma eka harrasteauto vielä hengissä, monta hyvää muistoa ja retkeä sillä tehtiin.

Ostin auton tosiaan -11 syksyllä jostain Olarinluoma/ Henttaa kieppeiltä, PK-seudulta. Alkuperäisen omistajan pojalta, joka peri auton isänsä kuoltua, muttei ollut halua korjata sitä. Eli "tavallaan" mä olin toka omistaja. Maksoin sillon autosta 700€, pomppas katsastuksesta takajarrujen takia. Uuet levyt ja palat, ja leima tuli.

Kesä, kaks tuli ajeltua sellasenaan, ja haalittua osia 2.4 litraseen moottoriin. Moottori oli parhaimmillaan männänrenkaitten viilausta vaille valmis kasattavaks, oli kaikki osat kaasareita myöten, mut siinä tuli kaikenlaista. Ekana moottoripyörät, ja sitku kesällä -15 alko tuntua et vois tämän taas hoitaa leimakuntoon ( jäi seisomaan viallisen jarrupääsylinterin takia), pääsin niinki pitkälle et asensin sen uuen pääsylkän, mutten koskaan jaksanu sitä ilmata kun kavereilla oli kasikoneista Camaroa, Caminoa, Valianttia.. Volvo myyntiin ja jenkkiharrasteauto tilalle, sillä tiellä ollaan vieläkin, ja autokin on sama.

Moottoriin palatakseni. Rakenteilla oli 8-pulttinen porattu ja stroukattu B20, 2.4 litranen. Mikä on hassua, siihen tuli aikanaan kampiakseli JuhaU:n kautta ostettua, en muista missä hiottiin, mutta se piti hioa Tammerdieselillä uusiks kun oli runkolinja kiero. No nyt jenkkiauton kaa sama juttu, tuli hiottua Vammalan Moottorihajottamolla kampiakseli eri merkin kangille sopivaks, se taas jouduttiin hiomaan Lahden Kansityöllä uusiks, kun kiertokanget hirtti kaulalla kiinni toisiinsa kun oli hiottu kaulat kartioiks…… Nää on vaikeita hommia nää kampiakselien hionnat selkeesti…
Oli 2x 45DCOE, peltisatsit, oisko ollu KG6-nokka??? eke:n tekemä venttiilikoneisto, Kansiset:in tekemä kansi isoilla venoilla, mittatilausmännät, teräsjakopää yms yms, ei mikään hinnat alkaen-paketti tosiaankaan. Ja parhaimmillaan tosiaan oli männänrenkaitten viilausta vaille valmis, mut ku ei kiinnosta, ni ei kiinnosta. Motti ilman kaasareita pääty jonnekkin Säynätsalon kieppeille, oisko ollu pauttiarallaa 69' 142:sen pellin alle. Ikuna en o perästä siitä kuullu mitään.

Ite uusin ulkomuistista vuosien 11' ja 15' välillä autoon ristikot, pääsylkän, uuen syylärin, jotain sisustan osia, jarruja.. Ja ajelin. 145km/h otti mittariin, sen mitä Volvo B20A:lle suurinpiirtei lupas, moneen kertaan ku motaria paahettiin menee möksälle. Sillon apparin takapyörän kaari oli bondolla korjattu, oli johkin mällätty, ja ikinä en ite sille tehny mitään. Nuo talmut keulalla oli jo 11' ostaessa.

15' kesällä myin sen kahelle just kortin saanneelle kaiffarille ( hintaan 950€) tulivat Mäntyharjulta asti Tuusulaan kattomaan jarrutonta ja seisonnan takia huonosti käyvää autoa, ja sillä poistuivat pimenevään yöhön pelkällä käsijarrulla.. Aamulla tul viestiä että pääsvät hengissä perille. Auto ei ikinä vaikuttanu Lahessa, ainut sointu Lahesta auton tarinaan on, että pojat pysähty keräämään auton mukana seuranneet dokumentit Lahesta, josta oltiin ostettu aikoinaan OKT, mutta auto sijaitsi aina PK-seudulla tallissa, ei olla ajettu kilsaakaan Lahessa muuta kun sen kerran kun uuet omistajat sillä meillä poikkes.

Auto tosiaan oli ostettu uutena Papua-Uuteen Guineaan, ja siinä oli joku mutka 70-luvun lopussa, en muista mimmonen, että se on ollu Libanonissakin. Mulla on siitä auton tarinasta röyhkiästi välistäviety Libanonin rekisterikilpi koristanu kerrostaloasuntoa/OKT:ta siitä asti, ja se ei liikene rahallakaan.

Muuten hävitin kaikki osat Volvoihin, mutta tähän autoon aikoinaan kimppatilauksesta ostettu joku pronssinen hela ohjausnivelistöön on vieläkin olemassa, tuli taannoin tallissa vastaan romujen seasta. Sen voisi saaha halvalla pois jos kiinnostaa. Joku muu osannee valaista mihkä väliin tämä palikka ees oli, minen muista.
Hienoa kuulla tästä parempaa tietoakin, kiitos siitä  :)

Xc60 D5 Awd R-design 2011

Volvo 144 -74

Poissa mhaimi

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 264
  • www.vrcf.fi
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe
« Vastaus #13 : 01.09.2019, 21:17:09 »
Tuleekos noiden -40mm jousien kans mitää ongelmia? Mites iskarit?

Kait ne vakio iskareilla menee? Kaverilla oli aikoinaan laikkajousilla 142 ja ei siinä mun mielestä mitään ongelmaa ollut. Takaiskarit oli 200 sarjan turbosta.

Poissa Gt-70

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 407
  • www.vrcf.fi
-V70 Mk3 -08
-S70 turbo-99
-240-88

 

Race.fi  TamCar