Elekma  Autoracing

Ajonvakautus vaatii huollon +muuta sähkövikaa

  • 2 Vastauksia
  • 2809 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mkinn

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Hei!
Käytin n. 2,5 vuotta omistamaani Volvo S60 Classic D5 136kW manuaalia (vm.2008) merkkihuollossa. Autossa on koko omistusajan ollut ajonvakautuksessa vika, joka aluksi meni päälle vain kääntäessä ratin ääriasentoon vasemmalle. Nyt kesällä vika aktivoitui jo kääntämällä ratia muutaman sentin. Kaikki vikakoodit aiemmin viittasi ratin asentoanturiin (SAS -koodeja). Siispä päätin vuosihuollon yhteydessä vaihdattaa myös tuon kyseisen osan, ja toivoin pääseväni eroon ongelmista. Vaan eipä onnistunut...

Huollossa vaihtoivat ratin asentoanturin (SAS) ja sen ohjainlaitteen (SWM) uuteen. Ei auttanut. Olivat Vidalla tutkineet, eivätkä ratin asentoarvot muutu ollenkaan. Tämän jälkeen sain vaihtoehdon pitää uudet osat tai asennuttaa vanhat takaisin. Valitsin jälkimmäisen, kun vika ei tullut kalliilla osilla kuntoon. Olivat lisäksi kalibroineet asentoanturia jossain vaiheessa proseduuria, se missä vaiheessa, jäi minulle epäselväksi.

Ongelma vain paheni, ja sain uusia vikakoodeja. Nyt vikakoodina on myös BCM 0108, joka viittaa juurikin tuohon, ettei ratin asentoanturi/ohjainlaite lähetä muuttuvaa dataa.
Vielä suurempana ongelmana pimentyi myös pyyhkijäviiksen eteenpäinveto -toiminto (lasin ja ajovalojen pesu) sekä sadetunnistimen nappiin ei syty valoa = ei toimi. Kaikki pyyhinnopeudet kuitenkin toimii. Myös vilkkuviiksessä toimii kaikki.
Olisiko voinut joku pikkujuttu unohtua tehdä, joka aiheuttaa tämän uuden vian? Tätä ei nimittäin ennen ole tullut. Myös akkua käytin irti - ei vaikutusta asiaan.

Vikakoodit (samana iltana n. 100km ajon jälkeen)
BCM 0108
•   Communication between control modules. Communication problems with the steering wheel module (SWM), control module not initiated
•   Communication between control modules. Communication with the steering angle sensor. Control module not initiated
BCM 0109
•   Communication between control modules. Communication with the steering angle sensor. Internal fault
•   Communication between control modules. Steering wheel module (SWM), internal fault

SAS 0007
•   Steering wheel angle sensor. Internal fault
•   Steering wheel angle signal IX. Signal too low. Intermittent fault
•   Steering wheel angle signal IX. Signal too low. Permanent fault
SAS 0008
•   Steering wheel angle sensor. Internal fault
•   Steering wheel angle signal IX. Signal too low. Intermittent fault
•   Steering wheel angle signal IX. Signal too low. Permanent fault
SAS 000A
•   Steering wheel angle sensor. Internal fault
SAS 000E
•   Steering wheel angle sensor. Internal fault

Onko ideaa, mistä vikaa kannattaisi lähteä hakemaan?
Eniten nyt ahdistaa tuo ongelma lasin pesussa, se on käytännössä pakko saada toimimaan. Voisiko rikkinäinen CEM aiheuttaa tällaista? Kaikki datahan wiring diagrammien mukaan kulkee sitä kautta. Toisaalta voisi olla myös maadoituksissa katkoksia? Muuta mystistä sähkövikaa ei ole juurikaan ollut, silloin tällöin kovilla pakkasilla "moottorijärjestelmä vaatii huollon" -ilmoitus, vikakoodina aina ilmamassa-anturi.
Avainvaunun mekaanikko epäili, että ogelma voisi olla BCM-yksikössä. Itse en ainakana haluaisi uskoa ongelman löytyvän sieltä.

Poissa jak900

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3164
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon +muuta sähkövikaa
« Vastaus #1 : 10.09.2019, 20:28:05 »
Johdotukset ja liittimet käyty läpi ?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8123
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajonvakautus vaatii huollon +muuta sähkövikaa
« Vastaus #2 : 10.09.2019, 22:42:08 »
Käytetty BCM eli ABS-boksi samalla numerolla testiin. Vaikka pääsyy olisikin siinä, voi silti joutua vaihtamaan kääntökulmatunnistimen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

KL-varaosat  Race.fi