Mietin ihan samaa. Jos saisi jonkun laakerin tukemaan tuota akselia. Pitää purkaa ihan mielenkiinnosta yksi vaihteisto.
Juu pistä kuvia. Ajattelin että akselille voisi sopivan laakerin laittaa ja tukea sen sitten kuoren läpi tulevalla tuella.
Minkälaista laakeria ootte aatellu ja mihin? Oon jokusen (pari kymmentä) M45 ja M47 "jokkislaatikkoa" tehnyt, läpivälitettyjä, puolikkaita ja vitosen paikalle puolikaita, eikä sinne kyllä sovi mitään laakeria!

Ja se että niistä vaihdelaatikoista hajoaa kolmosvaihde yli 350nm väännöstä johtuu siitä, että kolmosvaihteen pääakselilla olevan rattaan hampaat omat niin pienet ja ns. "terävät". Ryhmäpyörän akseli ei kyllä väänny mihinkään, mutta tuo pääakseli osaa kyllä varmasti taipua ku (kolmonen ihan pääakselin päässä) jolloin hammaskosketus muuttuu hampaan kärjelle ja rattaat hajoaa.

Jouduin nyt tälle talvelle laittamaan kilpuriin tollasen läpivälitetyn "jokkislaatikon" ja oon nyt kuormittanut sitä jäällä piikeillä T5 koneen perässä ja yli 500nm väännöillä ja hyvin kestänyt tähän asti, jäät loppuu/häviää ennen kun laatikon saan särki.

Noi "jokkislaatikot" tehdään rataskehiä vaihtamalla jolloin hampaankoot ja välitykset muuttuvat.