Varmasti monikin on dieselistä tällaiseen vaihtanut niin onko kukaan tehnyt vertailua mikä on todellinen ero vaikkapa sadan kilometrin kustannuksissa? Entäpä mikä on todellinen saavutettavissa oleva range kesä/talviaikaan?
Meinaa patterikuume olla melko kovassa nousussa... 
Eilen katselin norjalaisen jampan videon, joka oli tehnyt käytännön testin XC40:llä. Kokeillut muillakin autoilla samaa.
https://youtu.be/7T1qlUqbj5EEli tommonen reipas 300km suuntaansa mahdollisimman nopeasti, matka kaiketi pääosin moottoritietä ja sää luminen, viiden pakkasasteen verran kylmää. Akku ilmeisesti latautuu melko hitaasti 80% täytön jälkeen, joten lähti 95% varauksella matkaan kun kyllästyi odottelemaan. 3% oli jäljellä kun päästi laturille 220km päähän, keskinopeus 87 km/h. Kokonaisuudessaan matka taittui 8h 8min, kun vähensi jotain hidastuksia jonkun hervantavakion avulla. 1,5h meni aikaa latauksiin (2kpl) koko matkalla.
EDIT: Toki hyvä huomioida, että teki lataukset jollain pikalaturilla, joka antoi pihalle täydet 150kw jota auto tukee. Suomessa noita ei ihan joka paikasta löydy, vaan useammin ovat 50kw pikalatureita, ainakin
https://latauskartta.fi/ -sivuston mukaan. Alhaalla olevista symboleista saa valittu mitä toi näyttää ja niistä toisiksi viimeinen on yli 100kw CSS-pikalataus. Hiiren kun vie symbolin päälle niin antaa kuvauksen mistä on kyse.