Noista bosch 5dpor tulpista.
Ne oli autotechin suositus ainakin vuodesta 2006- 2010? asti.
Eli ei niilä ole ollut mitään suurempia murheita niitten kanssa jos on noin kauan ollut listalla.
Syy miksi niillä on vaihtunut suositus voi olla että uusi suositus on vieläkin parempi vaihtoehto tai sitten se "tylsempi" vaihtoehto; niissä on parempi myyntikate.
5Dpor tulppia on kauan ollu ruotsissa moneessa koneessa jossa on ollut eri asteen virityksiä käytössä enkä ole törmänny mihinkään kirjoituksiin että ne olisi mitenkään huonoja.
Ainoa huono tulppa mistä olen lukenut on BERUn tulpat jotka volvon merkkihuolossa laitettiin koneisiin joskus 2000-luvun alussa ja niissä oli se ongelma että ne halkesi ja "ydin" putosi palotilaan

Tämän jälkeen niitä ei enää laitetut kun sama ongelma esintyi enemmän kuin yhdessä koneessa.
Jokaisella tulpalla ja valmistajalla on "maanataikappaleita" jotka eivät kestä.
Mutta ennekun jotain julistetaan faktaksi niin olisi hyvä saada lisätietoa useimmista tapauksista kuin yhdestä, tämän jälkeen näitä tulppia voi arvoida uudestaan.
Mulla on nyt toinen setti noita tulppia koneessa ja siellä ne pysyykin varmaan vuoden verran lisää.
Nuo 5dpor tulpissa on se hieno ominaisuus (jotka tekee niistä vihättäviä) että niissä on pienempi kärkiväli kuin sallittu. 0.6mm
pienempi kärkiväli = voimakkaampi kipinä
jos alkuperäis tai muilla 7 lämpöarvon tulpilla pinentää kärkivälin siihen niin (tulpan kärjen) sulamiisvaara on olemassa ja jopa ehkä välttämätön! Tai niin kävi yhdelle NordicR foorumilla joka sitä kokeili. Kone selvisi siitä joten hän säästyi onneksi oppirahoilta.