Vidalla saisit tuon päälle manuaalisesti muutoin se tarvii toiminnan edellytykset.
Tuossa muutama ohje jossla voi yrittää selvittää vikaa ja alimpana saako tuo ohjausyksikkö edes virtaa toimiakseen. Ihan hullu kysymys, onhan ohjausyksikön sulake ehjä?
Nelivedon tarkastus Toiminnan testausMuista! Tarkastus pitää suorittaa auto nostettuna niin, että kaikki neljä pyörää pyörivät vapaasti, ja tuettuna tukivarsista niin, etteivät vetoakselit vaurioidu.
Huom! Jos autossa on STC tai DSTC, toiminto pitää kytkeä pois. Paina keskikonsolin STC/DSTC-katkaisinta ja pidä se painettuna yli 2 sekuntia. Painikkeen merkkivalon tulee sammua. Jos autossa on TRACS, myös tämä toiminto pitää kytkeä pois. Tämä tehdään poistamalla ABS-yksikön varoke moottoritilan rele- ja varokekeskuksesta. Muista, että tästä tallentuu vikakoodeja jarrujärjestelmän ohjausyksikköön (BCM), jotka pitää tyhjätä, ennen kuin auto luovutetaan asiakkaalle.
- Sytytysvirta katkaistuna
- Nosta auto ylös niin, että vetävät pyörät pyörivät vapaana
- Paina jarrupoljinta
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon P
- Käynnistä moottori ja vapauta seisontajarru
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon D
- Vapauta jarrupoljin, kun auto käy tyhjäkäynnillä. Jos vähintään yksi pyörä kummallakin akselilla pyörii, AOC-kytkin on aktiivinen ja
AOC-kytkimen siirtopumppu toimii. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta. Jos etupyörät pyörivät normaalilla nopeudella ja takapyörät eivät pyöri, AOC-kytkimen toiminta on virheellinen. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta
- Paina kaasupoljinta ja pidä auton nopeus välillä n. 60-80 km/h. Tarkasta, että kaikki pyörät pyörivät samalla nopeudella
- Vapauta kaasupoljin
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon N heti kaasupolkimen vapautuksen jälkeen
- Kiristä seisontajarru kun pyörien nopeus on vielä välillä 60-80 km/h. Tarkasta, että takapyörät pysähtyvät välittömästi ja etupyörät jatkavat pyörimistä. Tämä osoittaa, että ohjausventtiilin pika-aukaisu toimii. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta. Jos kaikki pyörät pysähtyvät nopeasti kun seisontajarru kiristetään, venttiilin ohjaus ei toimi. Tämä voi olla seurausta AOC-kytkimen toimintahäiriöstä. Merkitse muistiin mahdollinen virheellinen toiminta
- Vapauta seisontajarru ja paina jarrupoljinta. Kaikkien pyörien tulee pysähtyä
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon D
- Päästä jarrupoljin.
Nelivedon tarkastus Toiminnan testausMuista! Tarkastus pitää suorittaa auto nostettuna niin, että kaikki neljä pyörää pyörivät vapaasti, ja tuettuna tukivarsista niin, etteivät vetoakselit vaurioidu.
Huom! STC/DSTC-toiminto deaktivoitu.
- Sytytysvirta katkaistuna
- Nosta auto ylös niin, että vetävät pyörät pyörivät vapaana
- Paina jarrupoljinta
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon P
- Käynnistä moottori seisontajarru kiristettynä. Yhdistelmämittarin merkkivalon pitää syttyä
- Siirrä vaihteenvalitsin asentoon D
- Vapauta jarrupoljin, kun auto käy tyhjäkäynnillä.
Jos etupyörät pyörivät hitaasti ja takapyörät ovat paikallaan, AOC-kytkin on kunnossa. Jos etupyörät pyörivät normaalilla nopeudella, takapyörät eivät pyöri, öljytaso on oikea ja edellinen tarkastus suoritettiin ilman vikoja, uusi nelivedon ohjausyksikkö (DEM).
Jännitteen/maadoitusliitännän tarkastusJännitteensyötön ja maadoitusliitännän tarkastus Jännitteensyöttö, nelivedon ohjausyksikkö (DEM)
Nelivedon ohjausyksikkö (DEM) saa jännitteen ohjausyksikön liitännän #A1 kautta.
Kun sytytysvirta on kytketty ohjausyksikkö saa jännitteen ja on näin ollen aktiivinen.
Jännitteensyötön tarkastus
Tarkasta nelivedon ohjausyksikön (DEM) varoke moottoritilan rele-/varokerasiassa.
Jos varoke on rikki, tarkasta, onko piirissä ohjausyksikön liitännän #A1 ja varokkeen välillä oikosulku jännitteeseen tai maadoitukseen.
Jos varoke on ehjä, tarkasta, onko johtimessa ohjausyksikön liitännän #A1 ja varokkeen välillä katkos.
Maadoitusliitäntä, nelivedon ohjausyksikkö (DEM)
Tarkasta, onko johtimessa ohjausyksikön liitännän #A2 ja #A4 ja maadoituskohdan välillä kosketusresistanssia, katkos tai oikosulku jännitteeseen.
Maadoitusliitännän tarkastus
Tarkasta, onko maadoituskohdassa kosketusresistanssia ja hapettumaa.
Korjaa tarvittaessa.
Muut tiedot
Signaalien kuvaus, nelivedon ohjausyksikkö (DEM)
Tiedot piireistä ja korin maadoitusliitännöistä, katso kyseinen sähkökytkentäkaavio. (kuva)
