Jossakin vaiheessa keväällä olisi tarkoitus tämä tehdä myös. Aihiona allekirjoituksen XC60 D5 AWD R-Design MY2012, jossa keskikonsolissa Sensus. Ensimmäisten TFT-retrofittien tekemisestä on jo vuosia ja näitä on varmasti asennettu tuhansia ympäri maailman. Onko tässä välissä selvinnyt jotain uusia reunaehtoja millaista mittaria ja mistä tähän kannattaisi alkaa hommaamaan, tai pikemminkin niin päin että mitä pitäisi välttää?
Jos käyttää Vdashia, speksit ovat tässä:
used or new TFT DIM from car S/V60, XC60, S80II, XC/V70III model year 2014 - 2017 (the unit from x40 series cannot be used - it has different mechanical shape)
make sure that you located the TFT DIM that matches the transmission type of the target car - Automatic (PRND display) or Manual (+ Gear -) on the right side of the display.
Diesel/petrol fuel type of the donor car does NOT matter.
(
https://d5t5.com/wiki/tft-retrofit/article-tft-retrofit, lihavoinnit omat)
Jos yrittää saada mittariston toimimaan ilman Vdash-ohjelmointia, niin sitten saattaa säkällä onnistua, jos mittaristo on peräisin mahdollisimman samanlaisesta autosta kuin oma.
Oman mittaristoni löysin
https://www.varaosahaku.fi/ kautta Suomesta ja maksoin siitä 200€. Suomessa hintaskaala tuntui muutaman viikon seuraamisen perusteella vaihtelevan 200-400€ välillä. Kannattaa katsoa tarjonnasta kaikki mahdolliset mallit läpi; S60/V60 osalta tarjontaa tuntui olevan enemmän, oma mittaristoni on peräisin V60 D4:stä.
Luin jostakin, että mittaristossa tulisi olla vähemmän kilometrejä kuin autossa, kun muuten ne mittariston vanhat kilometrit jäävät voimaan. Ei kai tämä pidä enää paikkaansa?
Saamani vastauksen perusteella ei pidä, vaan Vdash kopioi asennusvaiheessa vanhan mittariston sisällön talteen, tyhjentää sen jälkeen uuden mittariston ja syöttää tarvittavat tiedot siihen.
Varaosahaku löytää Suomesta kohtuuhintaan yhden MY2014 S60 AWD D4:ssä olleen TFT-mittariston. Eikös tuossa pitäisi olla aika todennäköinen onnistumisprosentti?
VDASH on luonnollisesti käytettävissä ja sen wizardin avulla oli tarkoitus homma hoitaa (+ tämän videon avulla tietenkin).
Pitäisi onnistua, kunhan vaihteisto on oikea, eli automaattivaihteiseen automaattivaihteisesta peräisin oleva mittaristo tai manuaalivaihteiseen manuaalivaihteisesta peräisin oleva.
Eco- ja Power-mittareita ilmeisesti ei saa edelleenkään toimimaan mitenkään pre-facelifteissä (osoitin pysyy alareunassa eikä erillinen täppä liiku), mutta kumpikin on ainakin omasta mielestäni varsin tarpeeton. Käytän itse lähinnä R-Design -väreihin muutettua Elegance-teemaa, jossa vasemmalla pikkunäytöllä on lämpötila ja oikealla kierroslukumittari.
Toimivan kulutusmittarin saa MY12/MY13 Sensukseen My Car -valikon taakse käymällä huollossa asennuttamassa päivityksen, jolla saa ladattua itse karttapäivitykset USB:ltä, ja kyseinen kulutustilastoruutu on noin miljoona kertaa havainnollisempi kuin Eco-teeman eco-mittari:
