Elekma  Autoracing

F350 -99 Crew Cab Dually

  • 21 Vastauksia
  • 3685 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5575
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually
« Vastaus #15 : 05.06.2020, 22:20:29 »
Huhtikuun puolivälin jälkeen otin ajoon, viikon ehti ajelemaan työmatkaa ennen kuin kotiin mennessä alkoi työntämään putken täydeltä valkeaa ja kone nakuttamaan rankasti. Tiensivuun ja pikaisen tutkailun(ja vahvan hajun) perusteella epäilys hajonneesta suuttimesta. cc57 "pääsi" toimittamaan hinauspalvelun virkaa. Nostettiin perä ylös, otin kardaanin irti perästä ja hinattiin tutun pihaan. Sai asettua siinä pari päivää kunnes oli aikaa tutustua suuttimien irrotukseen. Siirrettiin sisälle, otin suuttimet pois ja yhdestä oli kärki halki. Kaksi suutinta oli uusittu(ns. hyvänmerkkiseen) ja hajonnut on toinen niistä.



Sen jälkeen saikin odotella aikansa pihalla ennen kuin pääsin keskenäni sopimukseen tilaanko vain yhden vakiosuuttimen vai kaikki isommat. Ennen päätöstä vedin paineilmaletkun auton luo, imin sylinterit tyhjäksi öljystä ja polttoaineesta sekä tähystin onko kärjenpala pytyssä tai pystyssä männässä. Ihmeellistä kyllä minkäänlaisia jälkiä ei näkynyt männässä. Tainnut käydä tuuri ja pala huuhtoutunut polttoaineen mukana. Viime kuun alkupuolella tilasin isommat suuttimet ja lastun muutamalla eri ohjelmalla. Parin viikon odottelu muuttuikin koronan myötä pariksi kuukaudeksi, koska myyjä lähettää USPS:llä ja sitä kautta tavara tulee tällä hetkellä pääasiassa merirahtina. Tottakai kysyin vaihtoa eri kuriiriin siinä vaiheessa kun selvitin, että näin on, mutta oli ehtinyt jo lähtemään. Edellinen seurantamerkintä on 20.5. Losista terminaalista eli näillä näkymin voisin olettaa saapuvan vasta heinäkuun alussa :buck2:

Tutulla oli täysikokoinen perheauto maalauksessa ja oli työntänyt pihalle viereen. Ohi ajaessa piti käydä näppäämässä kuva :D

« Viimeksi muokattu: 05.06.2020, 22:22:00 kirjoittanut Lankku »
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5575
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually
« Vastaus #16 : 23.06.2020, 21:17:15 »
Sain suuttimet haltuun viimeinkin viime viikon alussa, torstaina työnnettiin sisälle ja perjantaina vaihdoin paikalleen.

Putsasin suuttimenkolot ja asensin suuttimet, uudet hehkut, uudet venakopantiivisteet johtosarjoineen, jne. Tottakai johtosarjassa hehkujen liittimet olivat löysemmät kuin alkuperäiset ja vaativat vähän työtä. Johdot on alkaneet kuoriutumaan moottorin puolelta vasemman venakopanjohtosarjan liittimen vierestä. Tiivisteiden mukana tuli myös siihen liitin johdonpätkien kanssa. Vaihdettava jossain vaiheessa. Tilasin suuttimien kanssa samalla polttoainesuodatinkotelon tyhjennyshanan. Liimasin vanhan umpeen jo ensimmäisenä kesänä, koska se vuoti. Putsasin suodatinkotelon, laitoin hanan ja uuden suodattimen. Mittasin vanhat hehkut ja vain kolme oli ehjiä. Neljä täysin mykkiä ja yhdessä oli 7,6k ohm. Ei ihmekään, että vaati syksyllä aika paljon pyörittämistä. Tullessaan oli kuitenkin vain yksi rikki ja nuokin oli jo vaihdettu joskus. Ei pitkään Berut kestäneet tässä.

Ohjeiden mukaisesti esitäytin korkeapaineöljypumpun ja suuttimien öljynsyöttökanavat, meni noin 1,8l öljyä. Käytin virtoja päällä pariin kertaan jotta suodatinkotelo täyttyy ja pyörittelin konetta jotta suuttimien öljykanavat täyttyy kunnolla. Venakoppien johdot kiinni ja ensimmäisellä käyntiin. Vähemmän yllättäen kierrättämällä tuli savua aika rankastikin. Käyttelin jonkin aikaa, ajelin vähän hallia ympäri ja koko ajan savutus vähentyi kun putkistossa oleva diesel vähentyi.

Sunnuntaina otin seisontajarrumekanismin pois autosta, vaijeri poikki vaan ja uusi tilalle. Kevyesti piti runnoa mekanismin runkoa. Polkimen akselitappi pitää paketin keskeltä kasassa, päät on levitetty, toinen pää oli poikki ja tappi ruostunut jumiin polkimeen. Kaipa toinen pää on vaan käytön myötä nirhaantunut niin heikoksi, ettei kestänyt enää hieman sivusta tulevaa painallusta. Putsasin tapin sekä reiän polkimessa porasin reiän tapin läpi ja paketti nippuun M8 pultilla jossa sopivan pituinen kierteetön osuus.





Perään pesu sekä samana iltana siirsin takaisin kotipihaan ja savutus on jo melkein poissa. Myöskin suuttimenkärjenpala taisi lähteä pakosarjasta, ei kilise enää. Ensihuomioina paljon hiljaisempi käyntiääni. Vanhoilla suuttimilla kone kuulosti paljon rohisevammalta.

Tänään iltapäivällä käytin konttorilla näytillä eikä katsastaja löytänyt moitittavaa :o Vähän epäilytti savutuksen suhteen kun täyskaasulla tulee jonkinlainen pölly putkesta. Muuten ei ajossa sitten savutakaan. Hyvin lähelle pohjaa pitää kaasu painaa ennen kuin savutus alkaa ja sekin on economy-ohjelmalla. Isona plussana käy ja vetää paljon tasaisemmin ja paremmin kuin ennen. Aiemmin oli reilummin kierrättäessä nypytystä ja nyt se on poissa. Olisiko hajonnut suutin sitten oireillut jo.
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5575
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually
« Vastaus #17 : 28.06.2020, 22:36:07 »
Voisi todeta, että uudet suuttimet ja ohjelma toimii paremmin kuin alkuperäiset. Viikon työmatkat ja nurkissa pyörittelyt meni samalla kulutuksella kuin ennenkin, vaikka kulkee paremmin. Eilen käytiin hakemassa kaverille auto trailerilla ja keskikulutus on puoli litraa pienempi. Nyt lukema on 13,2l/100km. Kaikkiaan tällä viikolla mittariin tuli lisää noin 920km. Voisi harkita laajakaistan asennusta ihan mielenkiinnosta.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2020, 23:05:44 kirjoittanut Lankku »
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5575
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually
« Vastaus #18 : 13.07.2020, 00:11:01 »
Tiputin takapään alimpaan asentoon ja piti ottaa huuhtaisun jälkeen kuvakin iltasella. Kummasti likaantuu kun ajanut tällä melkein kaikki ajot suuttimien asennuksen jälkeen.

444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5575
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually
« Vastaus #19 : 31.07.2020, 21:45:26 »
Takapään tiputuksen jälkeen kardaanin värinät lisääntyivät entisestään ja varsinkin tietyllä nopeudella kevyesti vedättäessä. Maanantaina nostin takajousen takaisin keskiasentoon ja kardaanin tilanne palautui ennalleen. Tiistaina möngin töissä alla sen verran, että vaihdoin peräöljyt ja tein kardaaninkannatinpalkin tilalle levystä uuden. Laakeri nousi ylös noin 54mm. Nivelien kulmat muuttuivat ilmeisesti paljon paremmiksi, koska noin hyvä ei ole ollut vielä missään vaiheessa. Eipä ole liikaa häirinnyt kun nyt vasta sai aikaiseksi :P Peräöljyn väristä ja hajusta päätelleen taisi olla vielä alkuperäistä. Ei ollut mitenkään palaneen hajuista, tuskin on kovin suuria kuormia vedelty jenkeissä.

Tänään oli ~530km vetohommia, cc57 toimitti kuskin virkaa :sundaydriver: Keskikulutus noin 14,5l/100km, matkasta noin 40km pelkkä traileri perässä ja muuten kuormattuna. Kulkee nykyisellään aika kevyesti.

Mennessä kyydissä oli -68 LTD Country Squire jonka toin kaksi vuotta sitten, korjasin ja hitsasin käyttökuntoon, vaihdoin viallisen 390 tilalle 242:ssa ja V90:ssä käyneen 4,6l modulaarin ja katsastin ensimmäisen kerran viime vuoden maaliskuussa. Koska se ei mennyt vaparina kaupaksi, viime vuonna ennen joulua heitin keulille HX40:n, penkitin ja muutostin sille. Jokunen tuhat tuli ajeltua vaparina ja ahdettuna, kesällä ja talvella. Oli ihan ruosteeton, ei tarvinnut tehdä isoja korjauksia esim. rintapeltiin.







Tilalle kyytiin nousi -60 Oldsmobile 98 Hardtop 394 Rocket V8:lla ja Hydramaticilla. Sähkölasit, -penkki, -antenni, ilmastointi, jne. Tuotu viime talvena, puuttuu pakki ja jarrujen ehostus on kesken. Muutenhan se on "ajovalmis" :D Pintapuolella vähän kuprua, mutta pohja on hyvässä kunnossa.


« Viimeksi muokattu: 31.07.2020, 21:47:39 kirjoittanut Lankku »
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa janne81

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3657
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually
« Vastaus #20 : 01.08.2020, 21:59:57 »
Jaha, vissiin vähän jenkkikärpänen purassu.. hyvää tekee välillä rassata muutakin ku Volvoja  ;) Mulla tuli mopoikä takas  :D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5575
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F350 -99 Crew Cab Dually
« Vastaus #21 : 02.08.2020, 18:27:23 »
Onhan sitä oltava jotain muuta tekemistä kun nykyisen(ja aiemman) lainsäädännön puitteissa on takaveto-Volvoihin kohtuu laidasta laitaan tullut tehtyä kaikkea. Kasin väliaikaissijoitus oli ehkä pikkaisen ohikin niistä :D Uusia sääntöjä ajatellen hommasin jo viime vuoden lopulla foorumilaiselta kohtuu hyville papereille muutoskatsastetun korin V:> Sen näkee sitten millainen ruletti alkaa tekniikoiden kanssa vai meneekö uusien sääntöjen mukainen tekniikka siihen.

Oldsiin tuli tartuttua, koska kaupassa sai mukana rakentelurahaakin ja lähtökohta on aika hyvä.
444 -55   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   245 -90   245 -92 B6304
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

 

Autoracing  KL-varaosat