F250 katsastus jäi vaiheeseen. Dekra tai TUV ei noihin lappuja tee ja Suomen Fordin todistus ei riitä, koska se ei ole virallisesti hyväksytty taho. Vaihtoehdoksi jää 400e poikkeuslupahakemus, ja se on vain päästötason osoittamisen takia. Kovin väitti auton maahantuonut firma ettei mitään lappuja tai erikoisempia lupia tarvitse autoon joka on enintään vm.-17. Sillä suunnalla katsastaja ilmeisesti tulkitsee sääntöjä eri tavalla kuin mitä niissä lukee, eikä toki sellaisella taholla ole intressiä puuttua autoon joka on hylätty asiasta johon he eivät puutu

Eli se homma on nyt taustalla, eiköhän hakemus ole tehtävä. Sen verran sentään tein, että vaihdoin toissaviikolla vaihteistoöljyt ja suodattimen.
Firebirdin käynti ei ollut viime vuonna omaan korvaan ja hanuriin kunnollista. Ennen säilöstä ottamista vaihdoin toissaviikolla kokeeksi takavetokutosen suuttimet jos omansa olisivat tukkoiset tai muuten heikot. Löytyi muutama mahdollinen paikka imuvuodollekin ja lopputuloksena paha sanoa kummassa oli syy käynnin parantumiseen. Oikealla puolella taain imuputkien laipan pultti oli hieman irti laipasta, eikä tiivistekään näyttänyt painuneen kunnolla, osa pulteista oli suht löysällä kuten myös imusarjan pulteista kansien välissä.
Tässä vaiheessa oli vasta plenumi irti. Eipä tuo kovin monimutkainen ollut loppujen lopuksi. Polttoainelinjojen o-renkaat oli aivan haperot. Voi vain ihmetellä miten ne on pitäneet.

Toissasunnuntaina siirsin huomion ratin hölskymiseen. Miten se on mennyt vuosi sitten katsastuksesta läpi voi vain arvailla. Pohjaosa kiinnittyy neljällä pultilla tilttimekanismiin. Kaksi ylimmäistä oli nousseet kokonaan pois kierteiltä ja alemmat vielä parilla kierteellä. Videolla näkyy miten lievästi ratti heilui.
https://lankku.kuvat.fi/kuvat/muut/Firebird+Formula+5.7+-89/Laitot+2024/2_2.mp4Auton mukana tuli uusi laatikontukikumi, vaihdoin sen paikalleen ja laatikon takapää nousi 7mm. Kevyttä huoltoa tein myös, kuten tulpat ja uusi lambda-anturi. Eturenkaat olivat kuluneet voimakkaasti ulkolaidoista ja ajettavuus aika heikkoa. Aurausta oli lähemmäs sentti ja simpukassa pieni kiristysvara.
Pakosarjojentiivisteet vuotivat aika reilusti ja myyjä oli vaihtanut vasemmalle uudet. Sieltä löytyi myös vanhat.

Sarjojen ollessa irti meinasin vaihtaa mukana tulleet peltisarjat, mutta joutui toteamaan saman kuin moni muukin jenkkien mallikohtaisten peltisarjojen osalta. Pitäis pilkkoa sarjat auki ja tehdä muutoksia jotta mahtuvat paikalleen. Vasemman sarjan sovituksessa oli enemmän tilaa joten aloitin siitä. Lopuksi alkuperäinen takaisin, koska kollektoria joutuisi siirtämään noin 1,5cm taaksepäin ettei se ja etummaiset putket ota kiinni etupalkkiin.
Säilöstä hakiessa tankkasin ja bensaa vuoti maahan. Täyttöputkeen oli joskus vaihdettu letku ja jätetty klemmari pois toisesta päästä. Klemmarin lisäämisen jälkeen putki on pitänyt aineet sisällään


Vasemman takapyörän ollessa irti huomio kiinnittyi liimapainojen määrään. Ei taida olla rengas ihan pyöreä. Myöhemmin tarkastin painotukset kaikista pyöristä. Vanteet on suorat, renkaat osittain ja painotus oli pielessä kaikissa. Lisää hupia seuraa taakse laitetusta spacerista jottei rumpujarruille tarkoitettu vanne ota kiinni satulaan, koska vanne kiinnittyy holkkimuttereilla ja pyörä pitää keskittää silmämääräisesti

Alkuperäisiä 16" vanteita tuli 3kpl, toinen takavanne olisi löydettävä ja valittava renkaat jotka on edes lähelle alkuperäistä halkaisijaa. Alkuperäistä 245/50/16 kun ei oikein enää saa.
Sopimattomuuden takia vanteessa on jälkiä.

Muitakin puutteita, joista katsastuksessa ei oltu mainittu, oli tiedossa jo viime vuonna. Kuten äänimerkki, valojen suuntaus, pesuri ei toimi(säiliö tuli irrallaan mukana) ja akku irti. Äänimerkkiä lukuunottamatta asiat tuli rastittua pois listalta ennen näyttöä. Pesuri tarvitsi laiton paikalleen, letku ja virtaliitin kiinni sekä nestettä sisään. Äänimerkin kontaktikehä ratin alla on rikki ja johdot poikki äänimerkeiltä. Kontaktikehää ei ehtinyt tilaamaan ennen viimeistä näyttöpäivää ja meni muutenkin lievästi tiukalle ehtiä tekemään edes suurin osa.
Ulkonäköä siistin nopeasti putsaamalla muutamia ruostepaikkoja ympäri autoa ja sutaisemalla maalia päälle. Hioessa tuli selväksi, että joka tapauksessa pitää vetää kokonaan pellille jos joskus meinaa maalata kunnolla. Maalasin myös keulan komistukset eli vanhojen suomisääntöjen mukaiset etuvilkku/parkkiumpiot.





Moottorinlämpöanturin liitin(eculle) oli hyvässä kunnossa. Anturin vaihdoin, liitin odottaa uuden saapumista.

Pikku lisukkeena papereissa lukee kolmitoimikatti ja Trafin tiedoissa vähäpäästöinen. Edellinen katsastus on suoritettu katittomana ja hyväksytty konttorilla mitattuna katittoman päästöillä. Y-haarasta eteenpäin putki oli muutenkin huono. Uuden putken lisäksi Bilteman kisakatti eikä mitään ongelmia mittauksen kanssa pikku huudatuksen jälkeen. Putki kulki myös todella alhaalla ja oli tuettu puolihuolimattomasti, korjasin sen tilanteen samalla.


Maanantaina kävin konttorilla näytillä. Huomautus tuli tuulilasin halkeaman lisäksi toisen oikeanpuoleisen takajarruvalon toimimattomuudesta ja hylky käsijarrusta. Auton mukana tullut uusi lasi odottaa asennustaan. Käsijarrussa ei riittänyt teho, eikä siihen ehtinyt paneutumaan ennen näyttöä. Oli niin monta muutakin kohtaa jotka vähintään yhdessä ois aiheuttanut hylyn. Onhan tällä melkein 1000km tullut vuoteen

Käsijarrussa ei muuta kuin vivuston ja jarrupalaa painavan tapin liian suuri välys. Tilannetta tutkiessa sai todeta käsijarrun tappien välyksen lisäksi molemmin puolin liukutapit/satularaudat väljiksi ja niiden suojakumit risoiksi. Tilasin uudet satulat rautoineen samalla kun tilasin muutakin kampetta.