Proturbo  Autodiagnoosi

Firebird Formula -89, F250 -13 ja aiempia(F350, Olds 98, jne.)

  • 133 Vastauksia
  • 47136 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #120 : 13.04.2024, 20:04:57 »
Eilen putsailin F250 takajarrut ja vaihdoin takajarruletkut sekä jarrunesteet säiliöön ja taakse. Ehkä oikea oli jo vaihdon tarpeessa, koska hikoili halkeaman kohdalta nestettä läpi ::) Letkujen mukana tulleet kuparit olivat aivan liian litteät banjon liittämiseksi satulaan ja peruskupareitakin käyttämällä oikealla nestettä vuoti hieman kun käydessä polki. Hain aamulla paksummat ja nyt pitää.

Tänään putsasin etujarrut ja vaihdoin nesteet sinnekin. Eipä jarruissa ollut kuin lähinnä pölyä ja kaikki liikkui herkästi. Kopin vasemman puolen kallistuksen korjaamiseksi vaihdoin vasemmalle kaikki runkokumit. Oikealle kärsi tähän väliin ostaa vain kaksi isointa ja vaihdoin ne. Kaksi muuta voisi vaihtaa myöhemmin nyt kun näki miten lintassa vanhat on.


Keltaisten kumien alapuolen raudat vaihdoin vanhoista, koska uusissa on jostain syystä kierre.

Ainakin tuolla kohdalla seisoessa koppi on molemmin puolin samassa linjassa lavan kanssa ja etupyöränkaaresta napaan on oikealla 4mm enemmän kuin vasemmalla. Ennen ero oli 2,5cm :D
Ennen pulttien kiristystä ja sen jälkeen.


245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #121 : 07.05.2024, 22:26:49 »
F250 ei ole joutunut unohdukseen, vaan on se edistynytkin vaikka muita pikku projekteja on ollut aiheuttamassa hidastusta.

Hommasin Marti Reportin kuten aiempiinkin jenkki-Fordeihin. Kertoo valmistustiedot, jne. mukavaa dataa. Carverticalia kokeilin huvikseni, sieltä ei kummoisia löytynyt kuin merkintä kahdesta lievästä vahingosta ja niiden välillä autoa myyneen tahon kuvat. Kuten monesti jenkkien kohdalla, tästäkin löytyi huutokauppailmoitukset valmistenumerolla hakemalla. Kuvissa ja tiedoissa ei mitään erikoisia näkynyt, muttei tarvitse arvuutella kovin paljoa missä vaiheessa eri kolhujen jäljet on tulleet.

Sain värvättyä emännyksen sisustanputsaukseen ja ~2 vuotta hyllyssä köllötellyt tekstiilipesuri sai viimeinkin käyttöä. Penkeistä irtosi kuonaa riittävästi ja vielä joutuu pyyhkäisemään uudestaan, koska kuivumisen jälkeen tuli esiin kohtia joita ei märkänä erottanut. Muiden kohteiden putsausta varten hommasin höyrypesurin ja sen jäljiltä ovipaneelitkin näyttää ihan erilaiselta. Puhdistettavaa riittää edelleen, otan kuvia kunhan on valmista.

Pakoputkisto on nyt pääpiirteittäin kunnossa. Takaosa ei ollut ihan linjassaan :D Taaimmanen kannake piti lämmittää, etummaiset piti vain kääntää kohdalleen.



Etupuskurista poistin risan spoilerin, kolistelin alustavasti puskuria suoremmaksi ja nostin paikalleen.

Maanantaina kävin hakemassa tarrat, kävin tankkaamassa ja siirsin kotipihaan. Samalla sain ensimmäisen kerran kunnolla lämpimäksi. Ei näkynyt vuotoja joten laitoin etusisälokarit paikalleen ja tänään sai suoritettua toisen siirtoajon jonka jäljiltä pahimmat jännitykset on toimivuuden suhteen poistettu :D
Alustavia huomioita: Kulkee herkästi, ei savuta ja vuodot rajoittuvat hieman hikoilevaan öljypohjan liimaukseen joka on helppo korjata seuraavassa öljynvaihdossa. Ohjaus on kevyt ja tunnoton(yllätys), mutta kulkee nätisti eikä vetele. Ei jurinoita tai tutinoita kuin 65-70km/h kohdilla joka saattaa tulla renkaista(?). Samanlainen tutina oli tosin F350:ssäkin. Jonkun pyörän rengaspaineanturi on rikki, vakkari sekä lämppäri toimii. 3-4 vaihdossa on viivettä, muuten laatikko toimii normaalin oloisesti. Käyntiääni pehmehtyi huomattavasti ajon myötä ja suutinvikakoodit poistuivat. Jäljelle tuli yhden hehkunkoodin kaveriksi kaksi lisää. Ehkä ne eivät vaan toimi vaikka vastusmittaus ja valokynä näyttää ehjäksi.

Ensviikon perjantaina olisi nopeudenrajoittimen asennus ja katsastuksen varasin kuun lopulle. Ulkonäköä yritän ehostella sitämukaa kun ehtii.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2024, 22:29:29 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #122 : 12.05.2024, 18:39:07 »
Eilen tarkastin F250:stä parin hehkun liitokset, koska niistä tuli vikakoodi. Liittimen keskiosa pitää vetää ulos ennen painamista paikalleen jotta se lukittuu kiinni ja ne oli tullut asennettua huolimattomasti. Pihalla pyörimisen ja yhden uudelleenkäynnistämisen jäljiltä koodit poistuivat myös aiemman ajosyklin osalta. Heti perään raapasin kalvot pois etulaseista. Hyvin oli asennettu, ei näy kuplia tai muitakaan virheitä missään. Hyvälaatuistakin taitaa olla, lämmitettynä jäi vain muutamaan kohtaan liimaa.


Tänään kävin testaamassa Firebirdin käynnistymistä ensimmäisen kerran talven jälkeen. Lähti ensimmäisellä ilman draamaa. Annoin käydä hetken ja jätin niille sijoilleen odottamaan jatkoa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #123 : 17.05.2024, 20:55:38 »
F250 otti pari askelta lähemmäs katsastuskuntoa. Eilen tein kuormasuojaan katsastajan vaatiman muutoksen aukkojen koosta. Päädyin verkon sijaan pilkkomaan rappurallin ja hitsaamaan siitä palat sopiviin kohtiin. Tuli ainakin hyvin eri näköinen(kuvan laitan viikonlopulla) kuin verkolla ja työtä oli moninkerroin enemmän :P Koko paketin hiekkapuhallutus ja maalaus tehtävä.

Tänään kävin asennuttamassa nopeudenrajoittimen ja samalla käynnillä tehtiin päästömittaus sekä todistus kuormasuojasta. Takaisin tullessa nollasin ajotietokoneen ja kulutusmittari väittäisi 10l/100km matkassa lievästi mäkisellä tiellä. Miten tarkka lie, eikä näytä desimaaleja. Viime ajokerralla vasen vilkku vilkkui välillä nopeasti, vaikka molemmat valot palaa ja tänään sitä alkoi tekemään oikea puolikin. Vaihdoin takaledien tilalle normipolttimot ja tilanne näyttäisi korjaantuneen, ei tarvinne tehdä muuta remonttia sen osalta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #124 : 19.05.2024, 23:46:51 »
Tommonen kuormasuojasta tuli lisäyksen jälkeen :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #125 : 30.05.2024, 21:36:17 »
Tiistaina kävin F250 loppuja kohteita läpi katsastukseen. Etusumarit syttyivät kun painoin liittimen pohjaan ja kilvenvalo kaipasi uutta polttimoa. Etupuskurin asento lienee pielessä, vaikkei äkkiseltään näytä siltä, koska molemmat sumarit piti säätää reilusti alas ja sen näkee kehykseen verrattunakin. Seisontajarrun säätö paljasti löysällä olevan vasemman takaiskarin alapään. On ollutkin jo pitkään ja pultti oli melkein suora.



Eilen puhdistin tuulilasin seisonnan aikana kertyneestä maalisumusta. Ei muuta kuin huopalaikka kiillotuskoneeseen ja lasinkiillotustahnaa, koska aiempi kokeilu tinnerin kanssa ei tuottanut kovin kummoista tulosta. Hyvin lähti suht kevyellä työstöllä.

Tänään kävin konttorilla. Jarrut pitivät tasaisesti, eikä muuta sanottavaa auton osalta ollut kuin valmistenumeron puute rungosta. Ei alettu siinä kaivelemaan enempää, nettiä selailemalla sijainnin pitäisi olla runkopalkin päällä apparin kohdilla. Jollei sieltä löydy niin tehtävä uusi. Paperien osalta uupuu vielä vaatimustenmukaisuustodistus, koska konepellin saastetarra ei dieselissä riitä. Bensakoneisessa riittäisi :)) Siitä ilosta saa maksaa päälle 1000e, joten sen tilaaminen jäi tarkoituksella myöhemmäksi.

Täytin ilmastoinnin, korvakuulolla ei ole vuotoja ja puhaltaa kylmää. Kolmosen hehkun liitin ei halua pysyä paikallaan. Se on jo muutamaan kertaan noussut omia aikojaan ylös, vaikka paikalleen painaessa lukittuu. Joko vaihdettava liitin(runko) tai sitten tehtävä muu ratkaisu. Muuten ei haittaisi näin kesäautossa, mutta sytyttää vikavalon.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #126 : 28.08.2024, 23:32:27 »
F250 katsastus jäi vaiheeseen. Dekra tai TUV ei noihin lappuja tee ja Suomen Fordin todistus ei riitä, koska se ei ole virallisesti hyväksytty taho. Vaihtoehdoksi jää 400e poikkeuslupahakemus, ja se on vain päästötason osoittamisen takia. Kovin väitti auton maahantuonut firma ettei mitään lappuja tai erikoisempia lupia tarvitse autoon joka on enintään vm.-17. Sillä suunnalla katsastaja ilmeisesti tulkitsee sääntöjä eri tavalla kuin mitä niissä lukee, eikä toki sellaisella taholla ole intressiä puuttua autoon joka on hylätty asiasta johon he eivät puutu :P Eli se homma on nyt taustalla, eiköhän hakemus ole tehtävä. Sen verran sentään tein, että vaihdoin toissaviikolla vaihteistoöljyt ja suodattimen.


Firebirdin käynti ei ollut viime vuonna omaan korvaan ja hanuriin kunnollista. Ennen säilöstä ottamista vaihdoin toissaviikolla kokeeksi takavetokutosen suuttimet jos omansa olisivat tukkoiset tai muuten heikot. Löytyi muutama mahdollinen paikka imuvuodollekin ja lopputuloksena paha sanoa kummassa oli syy käynnin parantumiseen. Oikealla puolella taain imuputkien laipan pultti oli hieman irti laipasta, eikä tiivistekään näyttänyt painuneen kunnolla, osa pulteista oli suht löysällä kuten myös imusarjan pulteista kansien välissä.

Tässä vaiheessa oli vasta plenumi irti. Eipä tuo kovin monimutkainen ollut loppujen lopuksi. Polttoainelinjojen o-renkaat oli aivan haperot. Voi vain ihmetellä miten ne on pitäneet.


Toissasunnuntaina siirsin huomion ratin hölskymiseen. Miten se on mennyt vuosi sitten katsastuksesta läpi voi vain arvailla. Pohjaosa kiinnittyy neljällä pultilla tilttimekanismiin. Kaksi ylimmäistä oli nousseet kokonaan pois kierteiltä ja alemmat vielä parilla kierteellä. Videolla näkyy miten lievästi ratti heilui.

https://lankku.kuvat.fi/kuvat/muut/Firebird+Formula+5.7+-89/Laitot+2024/2_2.mp4

Auton mukana tuli uusi laatikontukikumi, vaihdoin sen paikalleen ja laatikon takapää nousi 7mm.  Kevyttä huoltoa tein myös, kuten tulpat ja uusi lambda-anturi. Eturenkaat olivat kuluneet voimakkaasti ulkolaidoista ja ajettavuus aika heikkoa. Aurausta oli lähemmäs sentti ja simpukassa pieni kiristysvara.

Pakosarjojentiivisteet vuotivat aika reilusti ja myyjä oli vaihtanut vasemmalle uudet. Sieltä löytyi myös vanhat.


Sarjojen ollessa irti meinasin vaihtaa mukana tulleet peltisarjat, mutta joutui toteamaan saman kuin moni muukin jenkkien mallikohtaisten peltisarjojen osalta. Pitäis pilkkoa sarjat auki ja tehdä muutoksia jotta mahtuvat paikalleen. Vasemman sarjan sovituksessa oli enemmän tilaa joten aloitin siitä. Lopuksi alkuperäinen takaisin, koska kollektoria joutuisi siirtämään noin 1,5cm taaksepäin ettei se ja etummaiset putket ota kiinni etupalkkiin.

Säilöstä hakiessa tankkasin ja bensaa vuoti maahan. Täyttöputkeen oli joskus vaihdettu letku ja jätetty klemmari pois toisesta päästä. Klemmarin lisäämisen jälkeen putki on pitänyt aineet sisällään :idiot2:


Vasemman takapyörän ollessa irti huomio kiinnittyi liimapainojen määrään. Ei taida olla rengas ihan pyöreä. Myöhemmin tarkastin painotukset kaikista pyöristä. Vanteet on suorat, renkaat osittain ja painotus oli pielessä kaikissa. Lisää hupia seuraa taakse laitetusta spacerista jottei rumpujarruille tarkoitettu vanne ota kiinni satulaan, koska vanne kiinnittyy holkkimuttereilla ja pyörä pitää keskittää silmämääräisesti :buck2: Alkuperäisiä 16" vanteita tuli 3kpl, toinen takavanne olisi löydettävä ja valittava renkaat jotka on edes lähelle alkuperäistä halkaisijaa. Alkuperäistä 245/50/16 kun ei oikein enää saa.

Sopimattomuuden takia vanteessa on jälkiä.


Muitakin puutteita, joista katsastuksessa ei oltu mainittu, oli tiedossa jo viime vuonna. Kuten äänimerkki, valojen suuntaus, pesuri ei toimi(säiliö tuli irrallaan mukana) ja akku irti. Äänimerkkiä lukuunottamatta asiat tuli rastittua pois listalta ennen näyttöä. Pesuri tarvitsi laiton paikalleen, letku ja virtaliitin kiinni sekä nestettä sisään. Äänimerkin kontaktikehä ratin alla on rikki ja johdot poikki äänimerkeiltä. Kontaktikehää ei ehtinyt tilaamaan ennen viimeistä näyttöpäivää ja meni muutenkin lievästi tiukalle ehtiä tekemään edes suurin osa.

Ulkonäköä siistin nopeasti putsaamalla muutamia ruostepaikkoja ympäri autoa ja sutaisemalla maalia päälle. Hioessa tuli selväksi, että joka tapauksessa pitää vetää kokonaan pellille jos joskus meinaa maalata kunnolla. Maalasin myös keulan komistukset eli vanhojen suomisääntöjen mukaiset etuvilkku/parkkiumpiot.






Moottorinlämpöanturin liitin(eculle) oli hyvässä kunnossa. Anturin vaihdoin, liitin odottaa uuden saapumista.


Pikku lisukkeena papereissa lukee kolmitoimikatti ja Trafin tiedoissa vähäpäästöinen. Edellinen katsastus on suoritettu katittomana ja hyväksytty konttorilla mitattuna katittoman päästöillä. Y-haarasta eteenpäin putki oli muutenkin huono. Uuden putken lisäksi Bilteman kisakatti eikä mitään ongelmia mittauksen kanssa pikku huudatuksen jälkeen. Putki kulki myös todella alhaalla ja oli tuettu puolihuolimattomasti, korjasin sen tilanteen samalla.



Maanantaina kävin konttorilla näytillä. Huomautus tuli tuulilasin halkeaman lisäksi toisen oikeanpuoleisen takajarruvalon toimimattomuudesta ja hylky käsijarrusta. Auton mukana tullut uusi lasi odottaa asennustaan. Käsijarrussa ei riittänyt teho, eikä siihen ehtinyt paneutumaan ennen näyttöä. Oli niin monta muutakin kohtaa jotka vähintään yhdessä ois aiheuttanut hylyn. Onhan tällä melkein 1000km tullut vuoteen :D Käsijarrussa ei muuta kuin vivuston ja jarrupalaa painavan tapin liian suuri välys. Tilannetta tutkiessa sai todeta käsijarrun tappien välyksen lisäksi molemmin puolin liukutapit/satularaudat väljiksi ja niiden suojakumit risoiksi. Tilasin uudet satulat rautoineen samalla kun tilasin muutakin kampetta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #127 : 29.08.2024, 08:16:43 »
Keväällä tuohon jenkkidieseleiden rekisteröintiin tuli muutos. Minkähänlainen soppa tuosta tulee? :-\

https://www.raskaskalusto.fi/traficomilta-stoppia-jenkkituonnille/

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #128 : 29.08.2024, 18:51:13 »
Tuo tiukempi sääntö koskee silloin jos ajoneuvoluokka muuttuu, kuten jutussa lukee.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #129 : 15.09.2024, 21:24:03 »
Sen verran häiritsi Firebirdin väärät vanteet, että vaihdoin hunajakennojen tilalle mukana tulleista eteen 16" ja taakse 15" pyörät. Tilannetta helpotti 2kpl Motonetin poistoissa ollutta Continentalin 225/55/16. Takana on vanteilla olleet miten lie vanhat CR-renkaan pinnatut :D Omaan makuun tuli heti fiksumman näköinen, ei vähiten vähemmän erikokoisten renkaiden takia. Takarenkaat olisi "ehkä" syytä uusia.



Takasatuloiden uusinnan yhteessä vaihdoin jarrunesteet.



Käsijarrun heikkoa toimintaa on tullut ihmeteltyä ja pyrittyä korjaamaan. Siitä tietää, ettei se ole kovin hyvä tehtaaltakaan kun jenkkifoorumeillakin moititaan heikkoa tehoa ja rakennetta. Satulan päässä on monta osaa ja vähän joka välissä on tyhjää liikettä sekä joustoa. Lisäksi vipusuhde kahvan ja satulan vivustoissa on pielessä. Satulassa oleva vipu painaa tappia joka ei liiku suorassa, vaan kallistuu vivun mukana ja painaa välikappaletta. Se puolestaan liikuttaa palan takana olevaa rautaa ennen kuin pala liikkuu. Vastapuolella satulaa on säätöruuvi jolla voi yrittää parantaa pitoa palojen kuluessa.

Muuttamaton mekanismi:



Vähensin tapin kallistumista tekemällä sen ympärille epäkeskoholkin joka on hieman väljä satulaan. Jatkoin tappia 4,5mm jolla sai välyksen vipuun pieneksi ja sen lisäksi vielä muutin vipusuhdetta lyhentämällä satulan vipua ja muuttamalla vaijerinkuoren kiinnikettä sen mukaisesti. Lähtötilanteeseen verrattuna teho on huomattavasti parempi, mutta silti vivun liike on lyhyenlainen. Purin äsken keskikonsolin pois ja kahvaan on kohtuu helppo tehdä jatkoa vaijerin kiinnityspisteeseen ja siirtää vaijerinkuoren kiinnikettä tarvittava määrä.

Jottei käsijarrun huono toiminta herättäisi liikaa ihmetystä, näissä on takajarruilla niin pieni teho, ettei millään polkemisella saa auto nostettuna takapyöriä pysähtymään vaihde päällä ;D Eihän siellä ollut katsastuksessakaan kuin 1kN/puoli. Yleinen muutos on laittaa jarrupaineenrajoittimeen jäykempi jousi ja jotain sille osastolle on hyvä tehdä. Ei tarvitse ihmetellä miksi haluaa puskea etupyörät lukossa jos takana on enemmän pitoa kuin edessä. Etujarruissa oli kuitenkin ~3kN/puoli.
« Viimeksi muokattu: 15.09.2024, 21:25:38 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #130 : 17.09.2024, 21:57:42 »
Jatkoin Firebirdin käsijarrukahvaa noin 18mm vaijerinkiinnityksen puolelta liikkeen lisäämiseksi. Vaijerinkuoren kiinnityskohtaakin piti siirtää vastaavasti. Oikea puoli ei vieläkään kovin erikoisesti pidä, mutta nyt sentään vaihde päällä tasamaalla auto pysyy paikallaan ja hetken hankaamisen jälkeen pysäyttääkin kun rullaa vaihde päällä. Kahvan vetämiseen tarvitsee tietysti lisää voimaa, mutta se on vielä kohtuullisuuden rajoissa. Josko tilauksessa olevat palat korjaisivat tilannetta lisää.






Kokeilin lisätä takajarrujen tehoa lisäämällä paineenrajoittimen jousen esijännitystä. Kolme kupariprikkaa oli maksimi jolloin jousi vielä juuri ja juuri keskittyy olakkeisiin. Nosturilla testatessa vaihde päällä takapyörät pyörii hitaammin eli jotain iloa oli, mutta jäykempi jousi laitettava. Testaaminen on aika helppoa kun kuvassa näkyvässä tulpassa on ilmausnippakin samassa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #131 : 19.09.2024, 17:35:11 »
Kävin Firebirdin kanssa konttorilla aamulla ja nyt käsijarrussa on riittävästi voimaa. Ei sitä liikaa ole vielä siltikään :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: F250 -13, Firebird Formula -89 ja pari muuta
« Vastaus #132 : 29.09.2024, 13:39:49 »
Perjantaina vaihdoin Firebirdiin moottoriöljyt ja suodattimen. En tiedä oliko edellinen omistaja niitä vaihtanut, haju ainakin oli vanhahtava. Laskin jäähdytysjärjestelmästä sen verran nestettä pois mitä alavesiletkusta ja paisarista tulee sekä täytin uudestaan. Oli mennyt sen verran likaisen näköiseksi vaikka viime vuonna huuhdoin letkulla. Seuraavalla kerralla(keväällä) vettä ja pesuaine sisään.

Öljynpainemittari ei ole toiminut koko aikana ja anturikin hikoili öljyä läpi joten vaihdoin uuden. Sitäpä ei voinutkaan jättää kytketyksi, koska polttoainepumppu pyörii silloin koko ajan ja mittarikaan ei toimi vieläkään. Nyt se sentään nousi nollaan kun ennen pysyi pohjassa. Näissä on tuplakytkentä polttoainepumpulle siltä varalta jos rele hajoaa. Silloin startatessa öljynpaineanturissa oleva piiri kytkee pumpulle virrat kun öljynpaine nousee riittävästi. Joko uusi anturi on viallinen tai autossa kytkennät väärin. Eipähän tuo ole kallis kokeilu ostaa toinen anturi samalla kun tilaa jossain kohtaa lisää tavaraa.

Eilen huuhtaisin kurat päältä ja siirrettiin talvisäilöön. Olisin vielä muutamia juttuja halunnut tehdä, mutta aikataulusyistä siirto oli tehtävä nyt. Jäi ens vuodelle vielä paljon tekemistä :D

F250:lle tein poikkeuslupahakemuksen päästöistä. Sitten vaan odotellaan meneekö siinä puolisen vuotta kuten yleensä taitaa poikkeuslupajutuissa käydä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Firebird Formula -89, F250 -13 ja aiempia(F350, Olds 98, jne.)
« Vastaus #133 : 01.04.2025, 20:46:37 »
F250 suunnalta on edistystä ja sitten paikallaan polkemista. Trafilta tuli aika pian syksyllä viestiä, ettei onnistu käytettävissä olevilla tiedoilla ja siinä vaiheessa tilanteesta selvisi kuluitta kun ilmoitti ettei hakemusta käsitellä loppuun. Loppuvuodesta löytyi konttori jossa katsastus olisi onnistunut ja puheiden mukaan olivat niitä tehneetkin jonkin verran. Budjetin ohuus ja vanhat jenkkimallin M+S renkaat talvikelissä eivät herättäneet niin paljoa luottamusta, että olisin lähtenyt käymään Länsi-Suomessa.

Asia jäi odottamaan kevättä ja talven aikana en tehnyt muuta kuin vaihdoin laatikkoöljyt ja suodattimen. Sillä sai laatikon toimimaan niin kuin kuuluukin. Saattaa olla, että öljyä oli lähtöjäänkin liian vähän, koska tikku on suht vaikealukuinen. Öljyn valumista pitkää tikunputkea pitkin täytyy odottaa aika pitkään ennen kuin saa jotakuinkin selkeän rajan. Viime viikolla otin yhteyttä samaan konttoriin. Onko sitten ohjeisiin tullut tiukennus vai Trafilta noottia, sieltä tuli entistä pidempi lista tarvittavista lapuista. Hyväksytyn laitoksen todistus päästöistä(josta jäi muualla viime vuonna kiinni), turvalaiteselvitys, korimittaus, jne. Ei tarvitse myydä kuin osiksi tai osina. Tulipa harjoiteltua tällaisenkin laittoa V:>
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Carcom Oy  Elekma