KL-varaosat  Race.fi

V60 T3 käynnistyy huonosti lämpöisenä + huono tyhjäkäynti

  • 12 Vastauksia
  • 4540 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jormuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Auto oireilee välillä otsikon mukaisesti, eli lämpösenä autoa ei meinaa saada käyntiin. Kaasupolkimen painallus auttaa yleensä asiaan. Akussa riittää kyllä virtaa ja startti kuulostaa normaalilta. Joskus saattaa jopa sammua tyhjäkäynniltä. Mistähän tuommoista vikaa kannattaisi lähteä selvittelemään? Kylmänä tuntuu lähtevän hienosti käyntiin. Mittarissa n. 180tkm ja 1.6 T3 bensamoottori kyseessä.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Auto oireilee välillä otsikon mukaisesti, eli lämpösenä autoa ei meinaa saada käyntiin. Kaasupolkimen painallus auttaa yleensä asiaan. Akussa riittää kyllä virtaa ja startti kuulostaa normaalilta. Joskus saattaa jopa sammua tyhjäkäynniltä. Mistähän tuommoista vikaa kannattaisi lähteä selvittelemään? Kylmänä tuntuu lähtevän hienosti käyntiin. Mittarissa n. 180tkm ja 1.6 T3 bensamoottori kyseessä.

Onko moottori tällöin varmasti käyttölämmössään kun oireilee? Jääkö vikakoodeja? Toimii normaalisti ajaessa kuitenkin? Entä täydellä kaasulla?
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa jormuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Onko moottori tällöin varmasti käyttölämmössään kun oireilee? Jääkö vikakoodeja? Toimii normaalisti ajaessa kuitenkin? Entä täydellä kaasulla?

Vikakoodeja löytyy kyllä. En tosin ole varma mitkä noista on syitä ja mitkä seurauksia huonosta tyhjäkäynnistä. Turbon bypass-venttiili on kuitenkin varmasti jumissa äänistä päätellen. Kone oli varmasti käyttölämmössään pitkän matka-ajon jälkeen tänään. Normaalissa ajossa en huomaa mitään outoa täydelläkään kaasulla pl. turbon supsatus kun kaasun päästää. Tuli mieleen vuoto alipainejärjestelmässä, joka selittäisi ehkä tuon bypass-venttiilin toimimattomuuden sekä ilmamääräanturin herjan?

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi

Vikakoodeja löytyy kyllä. En tosin ole varma mitkä noista on syitä ja mitkä seurauksia huonosta tyhjäkäynnistä. Turbon bypass-venttiili on kuitenkin varmasti jumissa äänistä päätellen. Kone oli varmasti käyttölämmössään pitkän matka-ajon jälkeen tänään. Normaalissa ajossa en huomaa mitään outoa täydelläkään kaasulla pl. turbon supsatus kun kaasun päästää. Tuli mieleen vuoto alipainejärjestelmässä, joka selittäisi ehkä tuon bypass-venttiilin toimimattomuuden sekä ilmamääräanturin herjan?

Kaasun kun päästää täydellä kaasulla, niin suhahdus pitääkin kuulua. Turbo kun on het siinä tulipellin takana. Erikoinen tuo laihasta seoksesta tuleva vikakoodi. Oletko katsonut pitkän ja lyhyen ajan fuel trimmit? Oletko milloin viimeksi nollannut vikakoodit? Että kuinka moni tullut nollauksen jälkeen?
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa jormuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Kaasun kun päästää täydellä kaasulla, niin suhahdus pitääkin kuulua. Turbo kun on het siinä tulipellin takana. Erikoinen tuo laihasta seoksesta tuleva vikakoodi. Oletko katsonut pitkän ja lyhyen ajan fuel trimmit? Oletko milloin viimeksi nollannut vikakoodit? Että kuinka moni tullut nollauksen jälkeen?
Eilen nollasin ja sen jälkeen ajanut reilun 100km matkan edes takaisin. Kerran tällä matkalla pysäytin auton huoltoaseman pihassa ja moottori lähes sammui tyhjäkäynniltä. Luin trimmit matkan jälkeen kun kone oli seis (pitäisikö olla käynnissä?) ja long term oli -3,4%, short termiä en muista. Resetoin tänään ajojen jälkeen adaptation arvot, mutta ei ollut vaikutusta ongelmaan kun kävin pienen lenkin heittämässä.

Tuo turbosta lähtevä ääni ei ole pelkkä suhahdus, vaan enemmänkin semmoinen supsatus. Tässä videossa on vastaava ääni kohdassa 2:12 https://youtu.be/7_r6GVoAz_c?t=132

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Eilen nollasin ja sen jälkeen ajanut reilun 100km matkan edes takaisin. Kerran tällä matkalla pysäytin auton huoltoaseman pihassa ja moottori lähes sammui tyhjäkäynniltä. Luin trimmit matkan jälkeen kun kone oli seis (pitäisikö olla käynnissä?) ja long term oli -3,4%, short termiä en muista. Resetoin tänään ajojen jälkeen adaptation arvot, mutta ei ollut vaikutusta ongelmaan kun kävin pienen lenkin heittämässä.

Tuo turbosta lähtevä ääni ei ole pelkkä suhahdus, vaan enemmänkin semmoinen supsatus. Tässä videossa on vastaava ääni kohdassa 2:12 https://youtu.be/7_r6GVoAz_c?t=132

Hukkaportti ei ainaskaan pelaa jos tuolla tavalla se turbo supattaa. Kuinkas ahtopaineet käyttäytyy, oletko katsonut livearvoja? Sinulla ilmeisesti ohjelmoitu T3? Pitäis maksimiahdot olla vakiolla noin barin luokkaa ja ohjelmoituna noin 1.4bar
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa jormuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Hukkaportti ei ainaskaan pelaa jos tuolla tavalla se turbo supattaa. Kuinkas ahtopaineet käyttäytyy, oletko katsonut livearvoja? Sinulla ilmeisesti ohjelmoitu T3? Pitäis maksimiahdot olla vakiolla noin barin luokkaa ja ohjelmoituna noin 1.4bar
Ilmeisesti on ohjelmoitu. Auto ei ole kovin kauaa minulla vielä ollut. Ahtopaineet on tosiaan tuota 1.4-1.5 bar luokkaa.

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Ilmeisesti on ohjelmoitu. Auto ei ole kovin kauaa minulla vielä ollut. Ahtopaineet on tosiaan tuota 1.4-1.5 bar luokkaa.

Mulla oli edellisessä vuosi sitten ahtojen kanssa ongelmia. Auto kyllä starttas hyvin ja kävi hyvin tyhjäkäyntiä, mutta ahdot seilas. Siitä tuli kanssa vastaavia vikakoodeja kuin sulla ja siihen auttoi tuon solenoidin vaihtaminen mikä on turbolla. Ei ollut kallis osa se ja sen vaihdon myötä ongelmatkin hävis
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa jormuli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Mulla oli edellisessä vuosi sitten ahtojen kanssa ongelmia. Auto kyllä starttas hyvin ja kävi hyvin tyhjäkäyntiä, mutta ahdot seilas. Siitä tuli kanssa vastaavia vikakoodeja kuin sulla ja siihen auttoi tuon solenoidin vaihtaminen mikä on turbolla. Ei ollut kallis osa se ja sen vaihdon myötä ongelmatkin hävis
Tarkoitatko tuota turboon liittyvää vikakoodia? Vai muitakin? Täytyypä kokeilla vaihtaa tuo

Poissa Wehgi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1163
  • www.vrcf.fi
Tarkoitatko tuota turboon liittyvää vikakoodia? Vai muitakin? Täytyypä kokeilla vaihtaa tuo

Mulla oli jotain actuatoriin viittaavia vikakoodeja, samoin kaasuläpälle ja turbolle. Sitten kun vaihtoi sen solenoidin niin ykskään ei tullut takas. Välillä pelas normaalisti ja välillä se äkkäili.
Volvo S60 -15 T3 R-Design
Ex Volvo S60 -11 T3
Ex Volvo S60 -06 2.5T

Poissa Jaska71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Nostetaan vanhaa.

Sama auto, sama kone. Päästää juurikin samanlaisen äänen kuin tuossa videossa.

Tähän mennessä vaihdettu ahtopaineanturi ja bypassin venttiili/kalvo. Edelleen pitää samaa meteliä.

Ahdot liikkuu 0,6-0,7 välissä Torquesta katsottuna kun tuossa kävin kokeilemassa.

Mistäs tuota kannattaa seuraavaksi alkaa syynäämään? Ahtovuoto?

edit: enää ei anna mitään koodeja kun tuon anturin vaihdoin
V60 T3 -12

Poissa Teemut

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Nostetaan vanhaa.

Sama auto, sama kone. Päästää juurikin samanlaisen äänen kuin tuossa videossa.

Tähän mennessä vaihdettu ahtopaineanturi ja bypassin venttiili/kalvo. Edelleen pitää samaa meteliä.

Ahdot liikkuu 0,6-0,7 välissä Torquesta katsottuna kun tuossa kävin kokeilemassa.

Mistäs tuota kannattaa seuraavaksi alkaa syynäämään? Ahtovuoto?

edit: enää ei anna mitään koodeja kun tuon anturin vaihdoin


Mistähän anturin vaihdosta oli kyse ?

Poissa Jaska71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 143
Se mikä löytyy edestä katsottuna oikealta alhaalta välijäähyn putken mutkasta. Täsmälleen sama anturi löytyy myös imusarjan päältä.
V60 T3 -12

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron