Carcom Oy  Elekma

D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla

  • 27 Vastauksia
  • 5980 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8035
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #15 : 22.03.2020, 01:13:36 »
Jakopään alla on oikeanpuoleinen tuki. Hajoaa vanhemmiten varsinkin jos kone vuotaa öljyä jakopään puolelta.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #16 : 22.03.2020, 02:55:22 »
Aikoinaan vaihdoin ihan kaikki tuet (jopa apurungon puslat) D5 koneeseen eikä mitään vaikutusta tärinöihin. Se kuuluisa alipainehässäkkä toimi ja oli tiivis mutta mitään varsinaista iloa siitä ei ollut. Ajelin hyvän tovin letkut irti enkä huomannut mitään eroa. Kaikki tuet oli uusia Volvo oem osia eli niitäkään ei käy epäileminen.

Ehkä voisi tunkilla varovasti nostatella konetta eri tukien kohdilta ja kuulostella että vaikuttaako tärinöihin. Kumitalla väliin. Jos joku tuki on silmin nähden oikeasti tohjona niin ilman muuta vaihtoon. Tosin esimerkiksi se etupään tuki on erittäin löysä jo uutena. Voi käsivoimin venytellä.

Luulenpa että sinullakin vika on jossain muualla kuin moottorin tuennassa. Minulle jäi mysteeriksi että mikä oli pielessä

Edit: joku muuten joskus kirjoitti että se ylätuki oli saatu jotenkin linjattua väärin ja aiheutti ääntä. Sehän on yhteydessä siihen poikittaistukeen ja tulipeltiinkin(!). Kävi kerran mielessä kokeilla kokonaan ilman sitä tukea mutta ei jaksanut. Sekin tuki on sellainen erikoinen ”höty”, äkkiä katottuna rikki jo uutena
« Viimeksi muokattu: 22.03.2020, 03:03:15 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Romppa12

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #17 : 22.03.2020, 10:52:56 »
Joo, siis jakopään alapuoleinen tuki ja koneen etutuenta vaihdettu.

Ongelma siis kun kone lämmin niin autossa ei pysty sisällä istua enään tyhjäkäynnillä ku tärisee/jyrisee niin voimakkaasti.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #18 : 22.03.2020, 12:19:15 »
Sinuna tutkisin sen ylätuen että ei ole mitenkään kummasti tai ihan tohjona. Se kun on kiinnitetty tulipeltiin (eli moottoritilan ja matkustamon väliseen seinään..) ja sylinterikanteen. Konehan makaa alempien tukien varassa eli juuri se yläosa heiluu eniten. Itse asiassa vasta Volvojen kanssa olen törmännyt näihin sylinterikanteen kiinni tuleviin ”tukiin”. Hieman erikoinen viritys. Voi olla että tämä on joku nykydieselien normihomma. Minulla ollut enemmän bensoja.

Mutta kuten sanottu niin vika todennäköisesti jossain muualla. Minulla kans pauhasi huumaavasti tyhjäkäynnillä ja pieni kierrosten nosto vaimensi äänen. Ei koskaan tullut kuntoon

Edit: sori, ei se ylätuki mihkään tulipeltiin tule kiinni. Ainostaan siihen poikittaistukeen. Mutta tutkiisn silti että ei ole jotenkin vinksallaan tai jopa jotenkin löysästi kiinni
« Viimeksi muokattu: 22.03.2020, 12:32:49 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Romppa12

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #19 : 22.03.2020, 18:28:00 »
Kiitos taas avusta. Tuli semmonen mielee että kun kaasua laittaa paikoillaan ja kuuntelee niin ihanku puhaltas jostain, kuulistas ihanku ois ahtovuoto.

Poissa Romppa12

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #20 : 23.03.2020, 10:27:14 »
Hetken taas mietin vikaa. Tuli mieleen et ennen tuli käyntihäiriöitä 20-30 sekunnin välein ja kesti sen 2-5 sekunttia et kävi "terävämmin" ja sillon aina täristi. Nyt tuntuu et kävis koko ajan sillain. Ja läpinäkyvän letkun laitoin polttoaine letkuks ja sieltä menee ilmaa aika reippaasti. Oliskohan tuossa vika, täytyy alkaa selvittään mistä vuotaa ilmaa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #21 : 23.03.2020, 10:49:16 »
Suodatin yksi aika vahva vaihtoehto
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Romppa12

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #22 : 23.03.2020, 22:56:33 »
Joo tutkin illan volvoo. Ja yhden letkun kum sain kuntoon niin kävi 5 sekunttia ihan tasaseen kunnes alkoi uudelleen. Ja se alko heti seuraavaks vetää ilmaa mukaan seuraavalta liitoskohalta.

Ja kone joskus volvoo vaihettu niin ovat leikanneet letkut vaan katki ja laittanneet liittimen väliin.

Alan uskoo et vika on tossa ilmassa ku kävi hetken tasasee kunnes alko siitä seuraavasta välist vetää ilmaa. Täytyy käydä hakee polttoaine letkua ja vetää uudelleen pitkän matkaa, jos sais kuntoo :)


Tankillahan näissä on siirtopumppu? Tuli mieleen että voiko letkuy vetä ilmaa väliin vaikka siellä on paine. Luulis että vuotaa ulos? Viko siirtopumpussa olla jotain vikas että ilmaa tulee letkuihin?
« Viimeksi muokattu: 24.03.2020, 13:19:51 kirjoittanut Romppa12 »

Poissa Romppa12

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #23 : 28.03.2020, 01:10:05 »
Vaihdoin nafta suodattimen tänään volvoo. Oli se oma homma ku tankkasin epähuomiossa täyteen  ;D joutu purkaa sisustaa et pääsi polttoaine pumpulta ottaa letkun irti niin ei valuttannut sen jälkee enää.

Oli vuotanut suodattimelta ilmaa aika reippaasti. Itse ekaa kertaa vaihdoin kyseiseen volvoo suodattimen. Laitoin uuteen tiivisteeseen öljyä reippaasti ja kierteisiin vaseliinia nii meni pehmeesti paikoilleen.

En täyttännyt suodatinta ja käytin muutaman kerran ennen starttia virrat päällä. Sen jälkeen 3 starttausta ja lähti käymään. 10 min kytin ja sen jälkee vähän poljin nii ilmakuplat melkein hövis kokonaan ku 10 min seurasin tyhjäkäynnillä. Tulee vielä ajoittain enemmän ja sit on taas pitkä tauko ettei tule ollenkaan. Ja käyntiääni pehmeni huomattavasti. Kävi aika tasaseen kone.

Mutta vielä se täristää tyhjäkäynnillä aika reippaasti. Tuntuu ihan rungossa,penkissä ja ratissa ku täristää. Aavistuksen ku nostaa kierroksia niin ei mitään ongelmaa. Voiko olla jompikumpi alipaine tyyny?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #24 : 28.03.2020, 16:29:27 »
Voiko olla jompikumpi alipaine tyyny?

Tuskin. Tarkista nyt kuitenki että tuottaa oikeat paineet oikeilla kierrosluvuilla. Itse käytin jotain bilteman halppis ahtopainemittaria. Mulla oli uudet oem tyynyt ja kaikki kunnossa. Ei sitten niin mitään vaikutusta kun irroitti letkun. Huvittava "systeemi".

Auto iäkäs ja runsaasti ajettu. Säädätytä tyhjäkäynti hitusen korkeammalle ja porskuta menemään ;)
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Romppa12

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #25 : 28.03.2020, 17:23:57 »
Joo tuota tyhjäkäyntiä mietin. Paljonko se näissä yleensä on? Nyt on 650-700 kierrosta. Ja ku kaasulla nostaa 800 niin ei mitään ihmeempää tärinää.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3367
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #26 : 28.03.2020, 17:29:27 »
650-700rpm raksuttaa lämpimänä.

Poissa Romppa12

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 v70 mk2 tärinä matalilla kierroksilla
« Vastaus #27 : 29.03.2020, 00:38:10 »
Okei kiitos kaikille avusta. Nyt on ajettu suodattimen vaihdon jälkeen niin ei se enää täristä niin paljoa. Kyllä tuolla nyt ajaa :) vielä kyllä enemmän mitä pitäs niin täristää mutta kyllä se menee.

 

Carcom Oy  Elekma