Jos moottori on kunnossa ja huollettu, ei se yksinkertaisesti saa hajota kierrosten tai "voiman" pyyntiin (viriviri vehkeet erikseen).
Tuommoinen 3000rpm on vielä aika matala kierrosluku. Periaatteessa joissakin moottoreissa voi tosiaan öljynkierto olla parempi hieman korkeammilla kierroksilla, kuin matalilla.
Itellä oli yksi auto aikanaan, jolla ajelin melkein 70tkm ja tennaria sai ihan p**keleesti. Karkeasti 5-6 kertaa päivässä rajoittimelle ja aina kun maantielle pääsi, vaihteet 1, 2, 3 rajoittimelle. Maantiellä kierrokset 100kmh noin 2800 rpm.
Tuolloin töissä vaihdoin tulpat kyseiseen härveliin ja olivat täysin karstattomat ja valkoiset. Työkaverit alkoivat lyömään ringissä vetoa, milloinka kone hajoaa siihen ajotyyliin. 72tkm myöhemmin myin auton eteenpäin. Öljyä ei vienyt kuin nimeksi (10tkm matkalla vissiin 2-3dl, saman verran vei minulle tullessa) ja moottori kävi muutenkin todella nätisti. Ainoastaan pakoputki tykkäsi ajotyylistä kyttyrää, mutta ihan ymmärrettävää. Se oli pariin otteeseen auton alta ihan kunnolla punainen.

Yleisesti auton moottori kestää ylikuumenemistakin jopa yllättävän hyvin, jos vain kannentiiviste ja kansi sen kestää. Mutta jos öljyt pääsevät ylikuumenemaan herkästi tai käyvät kovilla kierroksilla liian kuumina, alkaa moottori herkästi kulumaan. Tämän huomasi eräs tuttava, joka ajeli samanlaisella moottorilla kuin tuossa omassa kokemuksessani rataa. Kolme kierrosta ahvenistoa ympäri kaasu lattiassa (kaikki 82hp käytössä) ja öljyn lämmöt yli 145°C, kone alkoi hyytymään ja "jäähdyttelykierroksen" jälkeen öljynlämmöt vielä yli 100°C ja ampui öljyn mittatikun pois eikä jaksanut käydä tyhjäkäyntiä.
Eli vastaus kysymykseen: On, yleensä rauhallisesti ajettu moottori on karstoittunut tukkoon. Jos moottori on reippaasti revitellen ajamisesta hajonnut/kulunut, niin joko on laiminlyöty huolto (öljyt), revitelty kylmänä tai moottori suunniteltu huonosti. Ja tottakai se tyhjäkäynti-"jäähdyttely" on ihan yhtälailla tärkeä muistaa, jos moottoria on reilusti rasitettu juuri.