Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Vetoakseli asiaa 2.3 T5

  • 11 Vastauksia
  • 2977 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vetoakseli asiaa 2.3 T5
« : 08.02.2020, 00:57:41 »
Tietyllä kierrosalueella noin 1800-3000 täristyttää, semmoinen tunne että olisi pesukoneessa linkous päällä....
Katsoin tulpat, ihan kuin uudet 7mm kärkiväli ja volvon orkkis tavaraa.
Eikä neutraalin kytkeminen vaikuta mitenkään asiaan.

Eli tärinä katoaa kun antaa kunnolla happea tai ajaa alle 60kmh... . Sekä ajaessa on kuulunut kokoajan sellainen laahaava ääni niinkuin jarrulevystä (katsoin kaikki renkaat läpi ja pyöri hienosti)

Eli vetoakselin sisempi nivel mitä todennäköisimmin, täytyy sunnuntaina kun on vapaa tarkistaa asia...
Mutta olen hyvin varma että on juuri se nivel.

Onko muilla ollut samalla tavalla ja saako mistään muualta kuin tiskiltä nuita?  Katoin pikaisesti netin ja just sitä oikean puolen ei löydy mistään
 

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakseli asiaa 2.3 T5
« Vastaus #1 : 08.02.2020, 11:20:44 »
Voisi olla oikean vetarin tukilaakeri mennyt.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2020, 11:23:50 kirjoittanut jamseil »

Poissa pikkis60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakseli asiaa 2.3 T5
« Vastaus #2 : 08.02.2020, 11:50:31 »
mulla ainakin löyty oikean puolen vetoakseli motonetistä.volvo s60 t5 2001 automaatti.siinä meni se oikeanpuolen vetoakselin tukilaakeri.alko ravistaa jo rattia pirusti määrätyssä nopeudessa.

Poissa jamseil

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakseli asiaa 2.3 T5
« Vastaus #3 : 08.02.2020, 12:28:49 »
Jos on vetarin nivelet vielä kunnossa, niin voi harkita pelkän laakerin vaihtoa. Haulla löytynee tuohon käyvän standardi laakerin mitat ja tarvittavien shimmien paksuus kun se laakeri on hieman ohuempi.

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakseli asiaa 2.3 T5
« Vastaus #4 : 08.02.2020, 17:08:59 »
Jos on vetarin nivelet vielä kunnossa, niin voi harkita pelkän laakerin vaihtoa. Haulla löytynee tuohon käyvän standardi laakerin mitat ja tarvittavien shimmien paksuus kun se laakeri on hieman ohuempi.

Joo taitaa tosiaan olla vain laakeri rikki sillä muutama päivä sitten kun kävin auton alla kaikki vetarien kumit olivat kunnossa... Jäi saabasta nivelen akseli ja siinä oleva laakeri jospa olisikin niin hyvä tuuri että menisi suoraan yhdestä toiseen...
Huomenna pääsen varmistamaan asian...

Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakseli asiaa 2.3 T5
« Vastaus #5 : 13.03.2020, 09:52:57 »
Syyllinen tärinään/vatkaamiseen löytynyt ja korjaantunut: vasen sisempi vetonivel, vaihdettu akseli ja renkaiden tasapainotus.

Poissa nottingham

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakseli asiaa 2.3 T5
« Vastaus #6 : 14.03.2020, 13:11:46 »
Saako vetoakselissa olla pituussuunnassa yhtään klappia? Olen omassani jo pari vuotta kuulostellut naksahdusta joka kuuluu kun veto menee päälle tai pois ja tuon ainakin olen huomannut että pieni klappi on pituussuunnassa.

Myös liikkeelle lähdettäessä usein naksahtaa, kesärenkailla kuulee selvästi.


Poissa VolvoTohtori

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Vetoakseli asiaa 2.3 T5
« Vastaus #7 : 16.03.2020, 09:01:44 »
Saako vetoakselissa olla pituussuunnassa yhtään klappia? Olen omassani jo pari vuotta kuulostellut naksahdusta joka kuuluu kun veto menee päälle tai pois ja tuon ainakin olen huomannut että pieni klappi on pituussuunnassa.

Myös liikkeelle lähdettäessä usein naksahtaa, kesärenkailla kuulee selvästi.

Noilla tiedoilla vaikeaa sanoa yhtään mitään, mutta kannattaa laittaa googleen how test axle shaft, löytyy tosi hyvät videolliset ohjeet akselien testaamiseen.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: Vetoakseli asiaa 2.3 T5
« Vastaus #8 : 29.05.2020, 12:39:59 »
Pituussuunnassa on itselläkin klappia eikä vaikuta ajoon, pidän ominaisuutena. Naks voi tulla myös löysästä vetarin pultista pyörännavasta tai jarruista.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Vetoakseli asiaa 2.3 T5
« Vastaus #9 : 23.10.2021, 02:18:26 »
Laitetaan tähän oma kokemus kun asia ja autokin saman mallinen S60 T5 aut -01

Vaihdettu juuri molemmat vetarit 261tkm kohdalla kun täristi jo 50-60 km/h lähtien liki paikat hampaista. Orkkis näkyivät olleen ja molemmat puolet oli ihan finito kunnossa. Tilalle laitettu skf tekemät vetarit.

Myös lievää vaeltelua oli niin samalla tsekattu koko alusta läpi. Etutukivarsista oikealta takapusla revennyt irti ja etu vanhuuttaan jo virttynyt kuten vasemmalla nuo molemmat. Tilaan nuo molemmat koko tukivarret lemförderinä ja säätää kulmat. Muut puslat etu ja taka on timmit, takavakaajan runkokumit joista vasen oli väljä oli jo vaihdettu.

Hammastangossa kokeillessa oli sisäpäässä vasemmalla lievää klappia ylös/alas ja sai vaimean naksahtavan äänenkin ihan ääripäissä ja muuten sisään/ulos sekä tuo oikea jokasuuntaan on  normaalin tuntuinen.  Öljy sisällä ja kuivana hammastanko niin seuraan toistaiseksi ilman muita toimenpiteitä.

« Viimeksi muokattu: 23.10.2021, 02:20:15 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6653
  • Global alligator
Vs: Vetoakseli asiaa 2.3 T5
« Vastaus #10 : 23.10.2021, 08:48:03 »
Volvolla oli ennen napapulttia jossa kumivaimennin prikan alla, juuri poistamassa sitä tyypillistä naksahdusta liikkeelle lähtiessä.
Ovat sitten siitäkin luopuneet...

Pankaa vaikka youtubeen volvo axle ping

Ps. Mullakin T5 oikea takapusla revennyt alatukivarresta, se on se suunnaton voima. ;)
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa kupari s40

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1380
  • Hi Tech, Low Life
Vs: Vetoakseli asiaa 2.3 T5
« Vastaus #11 : 23.10.2021, 13:43:24 »
Tämä emännän auto niin vain pari kertaa vuodessa pikkupätkiä ajanut joten oli viime ajokerralla puolessa välin tätä kuuta käytös vähän yllätystä itselle 

Sitä hammastangon sisäpäätä käsin auto nosturilla tangosta liikutellessa ylös/alas saa naksahtamaan hammastangon sisältä, auto maassa pyörät ääriasennossa ei niin siis naksu liikkeelle lähtiessä vetarista ei tule.

Sinäkin voimaa käytellyt pusla reveten  ;)

Joskus kun saa omista huollot alta käytän tämän sinisellä. Veikkaus että laatikossa on käytöksestä päätellen orkkis softa ja neutral control johon on ilmeisesti tuon poistava päivitys.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2021, 14:02:34 kirjoittanut kupari s40 »
SX4 1.6 Outdoor Line -08
Saab 9-5 Aero sedan man -03 biopoweroitu stg2
Emännällä Volvo S60 T5 aut  -01
Imatralla apuja saa icarsoft vol2 Volvo/Saab obd-lukijalla

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy