Yksinpuhelu jatkuu. Pitkää kirjoitusta luvassa.
Moottoripyörää muistuttava kasa meinasi alkaa kiukutella mutta nyt uskaltanee alkaa näyttää haalean, haalean vihreää valoa tulevalle ajokaudelle sen kanssa.
Sehän on kovin huonosti lähtenyt käyntiin nyt viime aikoina ja tuntuu, että kipinässä oli syy. Tuossahan on virranjakaja ja kärjet joita oon hieronut niin tien päällä, kuin pihassa. On nimittäin hierottu, mutta en saanut asettumaan. Mulla on ollut jo tiedossa kauan, että kärjettömiä sytkiä noihin saa, mutta en ole saanut aikaseksi sellaista tilata ja ajattelin että ajan kärjellisellä.
Ajattelin, että käväisen purkamassa vanhat romut pois ja laitan koneen YKK odottamaan kärjetöntä sytkää, kun sen nyt tilasin sitten. Klassikko: "Tuossa nopsaan käyn tallissa". Niin minä aidosti luulin ainakin.

Tulpat pois ja YKK ettimään, kädellä painaen kiksistä. Ihmettelin, että mites tämä tuntuu siltä kuin olisi hiukan eloton ja välyksellinen, kiksi siis. Pyörittelen konetta ja etiskelen YKK. Noo, ei siinä sen kummempia, YKK löytyi, mutta samalla löytyi myös kiksistä välys. Taustana: tähänhän on minun toimesta tehty kaks laatikkoa noin 4 vuotta sitten, toinen varastoon varalle ja toinen pyörään. Ajossa ollut laatikko oli toiminnaltaan vähintäänkin eksoottinen ( vaihdekuviot ja vedossa saattaa räppästä vaihteen pois silmästä ) ja nyt syy selvisi. Kiksin toinen pää tulee laatikon perään laakeroituna ja tuota laakeria ei enään ole. :rolleyes: Epäilisin, että laatikossa on päässyt laakeri pyörähtämään ja syönyt kuoret pilalle.

No eihän siinä. Kuten jo yllä olevasta kuvasta näkee, laatikko on jo pöydällä. Eli syttyvermeiden vaihto päätyi laatikon vaihtoon.

Meni jo rutiinilla laatikon vaihto, muistu elävästi mieleen noin 4 vuotta sitten takaiset ongelmat. Takarengas murikoineen pois, jarrutanko pois, kytkinvaijeri irti ja laatikon pultit auki, sitten vain muljutellaanjahuljutellaan laatikko pois rungon välistä.
Uusi laatikko varastosta käsille, tsekkaus että onhan tämä varmasti ehjä ja olihan se. 4vuotta sitten noiden laatikoiden kanssa oli jos jonkinmoista ongelmaa ja enään en ollut satavarma, onko mulla yks rikkinäinen varastossa vai ehjä. Ehjä se onneksi oli. Heitin sitten uuden laatikon paikalleen ja pyörittelin konetta ympäri. Hienosti toimi. Sitten kone uudelleen YKK.
Meni muutama päivä ja osat saapui sytkään. Homma lähti sillä liikkeelle, että laitoin kärjettömän sytkän, 6v tehopuolan, uudet tulpat ja tulpan johdot pyörään. Bensahana auki, kaasareiden tulvitukset, kaks praimauspolkaisua ( lähinnä omalle perselihakselle, ei toi taida muuten niitä tarvita ), virrat päälle ja muutamalla polkaisulla käyntiin. Oikeasti muutamalla, eikä millään paikallisen pöydän "muutamalla polkaisulla" joka tarkoittaa alle sataa, mutta yli 50 polkaisua.
Olin aivan ihmeissäni, että jumalauta, ei edes perselihas revähtänyt tässä touhussa. Rouvakin kattoi olkkarin ikkunasta, että nytkö JO se käy.

No sitten tallin ovea auki ja ajattelin, että lähden lenkillä käymään. Pyörä sammuu yhtäkkiä, kun oli käynyt 20sekuntia. Ajattelin, että näinköhän joku paskakikkaresaatanavittuperkele meni tankista suotimeen tms, että bensan tulo loppui, koska suotimet oli tyhjähköt.
Vitut.
Tässä vaiheessa meni hiukan jo tunteisiin. Bensaa tulee, mutta ei sitten kirveelläkään käyntiin. Että mua sitten jo hiukan ärsytti. Tulpat pois ja kipinää kattomaa. NO EIHÄN SE SAATANAN KÄRJETÖN SYTKÄ ENÄÄN ANNA KIPINÄÄ.
Kevyt harmitus päälle. Totesin, että nyt on ehkä syytä pesasta kätet ja mennä keitteleen tuvan puolelle kahveja ja tuijottaa hiljaa nurkkaanpäin hetki.
Verenpaineet laski ja totesin että käyn vielä iltasella kattomassa ja totta tosiaan, sytkä kuoli tuona 20 sekunnin aikana. Nyt jo hiukan huvitti, että miten voi olla näin surkea tuuri.

Seuraavana arkiaamuna sitten osamyyjälle soittoa ja sain erittäin hyvää palvelua. Uusi osa lähti takuuseen heti.
Pari päivää odottelua ja osa paikalleen. Kolmannella polkaisulla käyntiin. Jumaliste miten hienosti toimi.
Annoin pyörän käydä tyhjää ja uskomatonta kyllä, toimi todella upeasti. Alla video, klikkaamalla isoksi. Moottorietuosassa onkin vielä suojakoppa irti ja näkyykin hiukan sytkävermeitä tuolta.

Annoin lämmetä ja kävin ajamassa. Ei oo koskaan toiminut noin hyvin.

Alla video n. 5 km päässä kotoa.

Sitten tien päälle ja parikymmentä kilsaa alle. Ajamalla vielä kotiin!
Osamyyjän kanssa olikin puhetta, että oisko lie vain ollut huono osa tms. kun kuoli niin nopsaan.
Tästä motivoituneena aloin laittamaan etuloksua paikalleen. Etuloksua, jonka siis kaivoin juhannuksena -23 mummulasta talteen:

Liimaa leikkaa:

Etuloksun sain kutakuinkin leikottua ja kiinnikkeitä miettimään. Vanhat pakoputkiklemmarit mitkä lie keksinnöt pöydälle ja pala lattarautaa.

Sopii tyyliin ja on tukevat.
Koitti pääsiaismaanantai ja aamulla sitten vesisateessa treenille. Kausi oli aloitettu joten nepparilla mentiin. HIENOSTI käyntiin ja mahtavasti toimi. Sen verran tuo vaan vatkaa, että etuvalo irtosi tehdashitsauksesta, mutta onneks oli SA INT vyö mukana, nippuside + rautalankaa ja vanha meisseli, joilla saatiin väliaikais pysyväisratkaisu kiinnitys valolle.

Taas, sopii tyyliin ja en tuota viritystä pois ota, kerta pysyy paskat paikallaan

Vesisaderetken jälkeen pyörä alkoi näyttää sellaiselta, kuin sen kuuluukin:

Tämä on kyllä huikea vehje.

Hienosti mahtuvat myös saman katon alle nämä harrasteetkin.