Meitä on moneen junaan, itseäni ei häiritsisi yhtään jos joku soittelisi vanhan auton tiimoilta. Mielelläni jeesaisin, toki rajansa kaikella. 
Minulle jos soittelisi, niin ihmettelisin syvästi minkälainen haarukka tai peltipurkki siitä edellisestä p*skasta on valimo tehnytkään.

Jos oikein auton osto jännittää, niin kuntotarkastukset on hyviä. Yksityiseltä ostaessa hieman vaikeampia, mutta autoliikkeeltä auto koeajoon päiväksi ja jollekkin ko. palveluita tarjoavalle konttorille tarkastukseen (on tavallaan huolellisempi katsastus).
Tai sitten hankkii itselleen korjaamon omistavan kaverin. Aikanaan korjaamolla työskennellessäni työkaverin veli halusi tojotan. No yksi päivä pihaan ilmestyi neljä tojotaa ja kaikki käytiin nosturilla erittäin huolellisesti läpi. Etsittiin väljiä, paukuteltiin koteloita, kuunneltiin rutinoita jne... Lopulta kaikista halvin ja todella kamalassa kunnossa (epäsiisti, kuin yrjökaruselli olisi pyörinyt auton sisällä ja ympärillä) ollut osoittautui teknisesti priimaksi ja valittiin "jatkoon".

Ajelee kyseisellä tojotalla vieläkin, neljä vuotta myöhemmin. Nyt vissiin jo jotain +450tkm mittarissa. Ostettaessa taisi olla 300tkm, joten ihan käyttöautoksi sekin tuli.
Eikös nyt ole vallalla juuri kuvailemasi skenaario. Huolto pihtaa tietoja eikä asia selviä sitä kautta. Ainoa vaihtoehto on soittaa edelliselle omistajalle. Omistajatiedot kuitenkin löytyvät ihan helposti.
Tätä minäkin mietin. Jossainpäin maailmaa moinen "huoltohistoria" onnistuu tilata auton merkkihuollosta tjsp. ja joissakin "käytettyjen pommien etsintä" -videoissa sellaisia listoja käydäänkin läpi (muistaakseni Wheeler Dealers on jossain jaksossa moista listaa tulkannut).