Joo-o, muutama vuosi sitten tuli sairastuttua saabismiin silloisen työkaverin avustuksella. Hänellä oli seissyt pihassa pari vuotta konevikainen, mutta muuten siisti 9-5 vuosimallia 2000. Oli juuri saanut painit auton myyneen liikkeen kanssa päätökseen ja alkoi vitsillä kauppaamaan autoa minulle. Autohan on uitettu Saksasta, joten koriltaan on erittäin siisti, poislukien pienet nirhaumat puskureissa joka kulmissa. Varusteiltaan aika perus Saab, nahkasisustalla. Tekniikkana 2 litrainen bensakone, joka tuli rakennettua käytännössä uusiksi ja 4-vaihteinen automaatti (sama kuin 850 ja mk1 S/V70). Aikaa myöden on autoa hieman päivitelty, on H&R -30mm jouset, Aeron helmat ja 18" orkkisvanteet. Tekniikkapuoli on aikalailla vakio, tietysti etanoli softa on laitettu ja Aeron 15T ahdin. Toimii toimiessaan päivittäisenä käyttöautona.

Kuvassa helmat ei vielä asennettuna.
Jotta Saabismista saatiin sairaus, ostettiin isän kanssa kimpassa toiselta työkaverilta 1992 vuoden 900T16. Tälle autolle ei ole isompia muutoksia tehty, lähinnä perus siistimisiä/maalailua. Ainoa "näkyvä" muutos on madallusjouset ja on kyllä mainio peli mutkatiellä päästelyyn matalan painopisteen johdosta. Auto on muuten tehty Uudessakaupungissa, eli Made In Finland.

Kuvissa näkyvä kolmas Saab on vm 2002 9-3, 2.0t + manuaali, joka vähemmän yllättäen tuli jälleen hankittua entiseltä työkaverilta pikkuvikaisena (jälleen eri työkaveri). Jubilee malli, eli helmasarja, puolinahat ja hiilikuitusomisteet kojelaudassa. Tälle ei ole tehty kuin pakolliset huollot/korjaukset ja toimii kakkoskäyttiksenä jos ensinmainittu on pajan puolella.

Jotta sairaudesta saatiin parantumaton, tuli viime itsenäisyyspäivän tietämissä hankittua vielä yksi Saab. Varsinaisesti ei auton hankinta ollut mielessä tai ainakaan tällaisen (vakaa aikomus oli hankkia diesel Volvo työmatka-ajoon). Naapurikunnasta kävin ostamassa varaosia siskon autoon ja auton edellinen omistaja alkoi kauppaamaan koko autoa. Hetken siinä emmittyä/tutkittua/tingattua tuli kaupat sovittua. Auto on siis 9-5 farkku vm1999, 2.3 litraisella bensakoneella ja automaatilla. Mikä autosta tekee "erikoisen" on se, että auto on käynyt elinkaarensa alkupuolella kääntymässä Sveitsissä Hirsch:in pajalla ja perässä "komeilee" mallimerkintä Hirsch Troll 2.3E. Eli autoon on vaihdettu siellä ollessaan isompi Garrettin ahdin, ohjelmoitu, 3"putkisto, alusta ja kaksivärinen nahkasisusta. Auto on numeroitu yksilö #90. Potkua pitäisi olla 300hv, todellista lukemaa ei ole mitattu, mutta huomattavasti pirteämpi on kuin muut talouden Saabit. Tätä on nyt talvella tullut hierottua siistimpään kuntoon ja tarkoitus olisi tällä ajaa ensi kesäkausi (ja toivottavasti tulevatkin kesät). Pari kuvaa:



Lisää kuvia löytyy
https://oskariraiskio.kuvat.fi/kuvat/Saab+9-5+'99+Troll/ ja muista
https://oskariraiskio.kuvat.fi/kuvat/Saab/Tämmöiset tekosyyt miksei Volvot edisty
