Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto

  • 24 Vastauksia
  • 7925 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« : 30.03.2020, 17:06:57 »
Autodocilta tuli pari viikkoa sitten video V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihdosta. En itse ainakaan ole löytänyt ennen englanninkielistä ohjetta mutta nyt on. Itse ajattelin alkusyksystä vaihtaa itse suodattimen.
https://youtu.be/aYrB9pAPr7o

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #1 : 30.03.2020, 18:31:12 »
Ei lähde käyntiin videolla tehdyn suodattimen vaihdon jälkeen.
Pitää ilmata. Ilmaukseen tarvii alipainepumpun, vähintään ison lääkeruiskun.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #2 : 30.03.2020, 18:51:23 »
Jossain täälläkin sanottiin että ei tarvi ilmausta. Videolla ei lisätä dieseliä suodattimeen, mutta silti sitä olisi hyvä kyllä lisätä. Omistan kyllä paineilmakäyttöisen jarrujenilmaus laitteen kaiken varalta

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #3 : 30.03.2020, 18:52:59 »
Ei lähde käyntiin videolla tehdyn suodattimen vaihdon jälkeen.
Pitää ilmata. Ilmaukseen tarvii alipainepumpun, vähintään ison lääkeruiskun.

Jep ja helpoin imasta siitä pumpun paluusta (siinä liitos) jolloin se pumppu ei pyörähdä kuivana.
Jokainen kuivana pyöritetty startti kuluttaa sitä korkeapainepumppua järjettömästi, tästä jopa boschin tiedote...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #4 : 30.03.2020, 20:05:52 »
Jossain täälläkin sanottiin että ei tarvi ilmausta. Videolla ei lisätä dieseliä suodattimeen, mutta silti sitä olisi hyvä kyllä lisätä. Omistan kyllä paineilmakäyttöisen jarrujenilmaus laitteen kaiken varalta

Tarvii ilmata. Tuolla pärjäät, ei tarvi suodatinta täyttää. uusi tilalle ja letkut kiinni suodattimeen. Tuo jarrujen ilmauslaitteen letku kiinni moottorin taakse jakopään puolella olevaan
paluuletkuun (punainen). imu päälle ja virta muutamaksi sekunniksi päälle, huomaat kyllä kun löpöä alkaa tuleen. Jos pelkästään suodattimelta imet, ei todennäköisesti käynnisty.



Volvo XC60 T8 TwE AWD Inscription 2020
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #5 : 30.03.2020, 20:28:15 »
Ok, kiitos ohjeista. Ristiriitaisia ohjeita kyllä netti pullollaan, kun jossain sanotaan että ei tarvi erikseen ilmata ja jotkut taas sanovat että pitää. Ei tuo suodattimen vaihto kovin monimutkaiselta vaikuta niin siksi sen voisi itsekin vaihtaa. Voiko tuossa mokata mitenkään pahasti että jokin rikkoontuisi vai voiko aina vaan yrittää uudestaan kunnes saa toimimaan?

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #6 : 30.03.2020, 21:11:12 »
Ok, kiitos ohjeista. Ristiriitaisia ohjeita kyllä netti pullollaan, kun jossain sanotaan että ei tarvi erikseen ilmata ja jotkut taas sanovat että pitää. Ei tuo suodattimen vaihto kovin monimutkaiselta vaikuta niin siksi sen voisi itsekin vaihtaa. Voiko tuossa mokata mitenkään pahasti että jokin rikkoontuisi vai voiko aina vaan yrittää uudestaan kunnes saa toimimaan?

Rasvaat sen suodattimen tiivisteet, ja imet kuvan osoittamasta kohdasta niin että virtaa kunnolla dieseliä. Ei sitä kannata erikseen tehdä väärin ja yrittää oikoa.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8114
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #7 : 30.03.2020, 21:22:47 »
Ok, kiitos ohjeista. Ristiriitaisia ohjeita kyllä netti pullollaan, kun jossain sanotaan että ei tarvi erikseen ilmata ja jotkut taas sanovat että pitää.
Volvon koneella varustettuja ei tarvitse ilmata vaikka järjestelmä olisi tyhjä, koska niissä on siirtopumppu tankissa. Niissä riittää virtojen käyttäminen päällä joitain kertoja. Näissä pikkukoneissa ei ole pumppua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #8 : 30.03.2020, 22:37:08 »
Volvon koneella varustettuja ei tarvitse ilmata vaikka järjestelmä olisi tyhjä, koska niissä on siirtopumppu tankissa. Niissä riittää virtojen käyttäminen päällä joitain kertoja. Näissä pikkukoneissa ei ole pumppua.

Hyvä lisäys!  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #9 : 31.03.2020, 09:56:23 »
Pienemmissä on polttoainepumpussa (moottoritilassa) matalapainepuolella syöttöpumppu joka imee tuon polttoaineen säiliöstä polttoainepumpulle joka taas syöttää polttoaineen korkeapaineella suuttimille.
Isommissa taas on matalapainepuolella pumppu tankinpäässä joka tuuppaa polttoaineen suihkutuspumpulle

Isommissa riittää suodattimen vaihdon jälkeen ihan pitkä startti ja tuo pumppu (tankissa) täyttää sekä ilmaa matalapainepuolen.

Pienissä on hankalampi kun suodattimen poistaa, se hörppää ilmaa putkistoon sekä korkeapaine että matalapainepuolelle joka tyssää käynnistyksen. Se käynnistyy kyllä sillä löpöä on jonkinverran putkissa ennen suuttimia mutta pumppu ei pysty paineistaa polttoainetta kun on vain ilmaa.
Imupumppu kerää tankista aina virrat päällä polttoainetta sykäyksittäin ja täyttää kyllä suodattimen mutta ei ole järkeä sitä noin tehdä sillä ei tuo auto välttämäti siltikään käynnisty.
Videoilla näkyy kun suodatinkotelo täytetään polttoaineella ja ilmataan matalapaineen puoleinen linja suodattimen puolelta mutta tuolta suodattimesta eteenpäin jää ilmatasku putkeen joka voi tyssätä käynnistyksen.
Jos hyvin menee kun starttaa ensikerran tällä tavoin ja pitää hyvin kierroksia, saattaa ilma poistuakin ja auto hörähtää käymään takkuilun jälkeen.

Eli kuten sanoin, laita alipainepumppu paluuputken liittimeen ja imu päälle. käännä virrat hetkeksi päälle ja sammuta ja ime niinkauan kun löpöä tulee tällöin on takuuvarmasti putkisto ilmattu. Ei se sieltä mitään riko ellet nyt tajuttomasti painetta pumpussa pidä. Menee muutama sekunti kun alkaa löpöä tulla
Volvo XC60 T8 TwE AWD Inscription 2020
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #10 : 31.03.2020, 17:07:48 »
Pienemmissä on polttoainepumpussa (moottoritilassa) matalapainepuolella syöttöpumppu joka imee tuon polttoaineen säiliöstä polttoainepumpulle joka taas syöttää polttoaineen korkeapaineella suuttimille.
Isommissa taas on matalapainepuolella pumppu tankinpäässä joka tuuppaa polttoaineen suihkutuspumpulle

Isommissa riittää suodattimen vaihdon jälkeen ihan pitkä startti ja tuo pumppu (tankissa) täyttää sekä ilmaa matalapainepuolen.

Pienissä on hankalampi kun suodattimen poistaa, se hörppää ilmaa putkistoon sekä korkeapaine että matalapainepuolelle joka tyssää käynnistyksen. Se käynnistyy kyllä sillä löpöä on jonkinverran putkissa ennen suuttimia mutta pumppu ei pysty paineistaa polttoainetta kun on vain ilmaa.
Imupumppu kerää tankista aina virrat päällä polttoainetta sykäyksittäin ja täyttää kyllä suodattimen mutta ei ole järkeä sitä noin tehdä sillä ei tuo auto välttämäti siltikään käynnisty.
Videoilla näkyy kun suodatinkotelo täytetään polttoaineella ja ilmataan matalapaineen puoleinen linja suodattimen puolelta mutta tuolta suodattimesta eteenpäin jää ilmatasku putkeen joka voi tyssätä käynnistyksen.
Jos hyvin menee kun starttaa ensikerran tällä tavoin ja pitää hyvin kierroksia, saattaa ilma poistuakin ja auto hörähtää käymään takkuilun jälkeen.

Eli kuten sanoin, laita alipainepumppu paluuputken liittimeen ja imu päälle. käännä virrat hetkeksi päälle ja sammuta ja ime niinkauan kun löpöä tulee tällöin on takuuvarmasti putkisto ilmattu. Ei se sieltä mitään riko ellet nyt tajuttomasti painetta pumpussa pidä. Menee muutama sekunti kun alkaa löpöä tulla
Tuossa aloittajan videolla suodatin laitetaan kuivana polttoainelinjaan eikä ilmata lainkaan. Takaan ja vannon, että vaikka starttaat maailman tappiin, niin 1,6d ei lähde käyntiin ilman ilmausta. Nimim. kokeiltu on.

Ranskalaisissa sisarmalleissa on polttoaineputkeen laitettu perämoottorista tuttu kumipalje ilmausta varten. Premium-merkistä se on jätetty varmuuden vuoksi pois, jotta käytettäisiin valtuutettuja huoltopalveluita.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa gRaggi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 213
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #11 : 31.03.2020, 17:19:33 »
Samanlainen perämoottoripumppu ku liittää siihen paluulinjaan ja pumppaa suodattimen täyteen niin lähtee hyvin käyntiin. Itse olen nyt 4 vuotta niin tehny ja ei koskaan mitään ongelmia. Volvolla niillä on joku sähköinen erikoispumppu mitä laitetaan siihen ja pumpataan. Kerran kysyin että kuinka kauan merkkihuolossa menee aika ku vaihtaa ja vastaus oli että ohjeaika on noin kaksi tunti josta yksi tunti menee siihen pumppaukseen.

Ite vaihdan ton suodattimen alle puolessa tunnissa ilman mitä erikoispumppuja.⁹

Poissa petriko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #12 : 31.03.2020, 19:57:37 »
Tuossa aloittajan videolla suodatin laitetaan kuivana polttoainelinjaan eikä ilmata lainkaan. Takaan ja vannon, että vaikka starttaat maailman tappiin, niin 1,6d ei lähde käyntiin ilman ilmausta. Nimim. kokeiltu on.

en ole aloittajan linkkiä katsonut kuin nyt vasta, ei tuo tuolla käymään lähde ja en ole sitä väittänytkään. Jos tuo ilmataan suodattimelta kuten viestissä sanoin se saattaa lähteä käymään, kuitenkin kierrokset pitää olla kovat jotta kun kone yskäsee se ei sammu. Tässä linkissä täytetään suodatin (sotkuista hommaa) polttoaineella https://www.youtube.com/watch?v=un6rz8kVqKM joissain videoissa se ilmataan eli alipaineella täytetään suodatin suodattimen menopuolelta. Tällöin kuitenkin paineputkessa ja jakoputkessa sekä ennen suttimille meneviä putkea saattaa olla ilmaa joka voi sammuttaa koneen. Ei siinä montaa kuplaa tarvi olla kun suuttimet ei toimi

Helpoin ja varmin on kuitenkin se, että se ilmataan moottorin takaa paluupuolelta jolloin kaikki ilma poistuu varmasti ja menee kierrosta lopulta tankkiin ja poistuu.

Ei tuo tarvi erikoispumppuja kuten graggi sanoi, käy vaikka ite imien jos vain jaksaa. pääasia, että saat alipaineen jotta löpö virtaa. Tuo kuiten aloittajan mainitsema jarrjujen ilmauslaite on sika kätevä ja muutama sekunti kun on ilmattu. Itseasiassa aika menee juurikin suodattimen vaihtamiseen ja se ei vie kuin vartin, toki täällä foorumissa se tehdään nopeamminkin mutta sillä ei ole merkitystä  ;)

Volvocarssille kuitenkin tuo ohje on jota käytän itse myös emännän 1.6D:n suodattimien vaihdossa.
Tee sillä, et mitään riko. Volvon huollossa itseasiassa käyttävät sovitinta 9997420 joka liitetään juurikin tuonne paluupuoleen mutta sitä ei tarvi.

Jos haluat helpotusta tuleviin vaihtoihin tilaa finjectorilta https://www.finjector.com/pikaliittimet-247 pikaliitin ja tee valmiiksi letku paluun yhdistämiseksi niin se on helppo aina laittaa. Pikaliittimillä nuo letkutkin autossasi on :)

Ranskalaisissa on toden totta palje jota pumppaamalla ilmataan, itsellä moinen oli partnerissa. korealaisissa on myös pumppu suodatinjalassa. Nämä helpottaa paljonkin vaihtamista ja en ymmärrä miksi volvo ei ole laittanut vastaavia. uusissahan on tosiaan itseilmaavat joten se kuitenkin helpottaa
« Viimeksi muokattu: 31.03.2020, 20:11:19 kirjoittanut petriko »
Volvo XC60 T8 TwE AWD Inscription 2020
Volvo XC70 D4 AWD Summum 2014

Poissa Volvocars97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 214
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #13 : 31.03.2020, 20:27:55 »
Kiitoksia hyvistä neuvoista

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1126
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 1,6D Polttoainesuodattimen vaihto
« Vastaus #14 : 01.04.2020, 00:04:29 »
Itse kun useamman kerran vaihtanut niin suodattimen lähtöliittimestä imenyt sen aikaa imupumpulla, että polttoaine tulee läpi. Sitten vain käyntiin. Ei ongelmaa käynnistyksessä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo