Momenttivarsi säästää pinnapultteja autoissa missä ne ei kestä juurikaan ylikiristystä (=lähtee herkästi venymään ja poikki), esim. Toyota (vanhemmissa eli ainakin 90-luvun vielä kesti paremmin).
Jos ei ole varma, ni tulee se momentti tarkastettua mihin se oikeasti menee.
Ite oon todennut että menee tiukempaan kuin 103nm (Toyotan ohjearvo suurimmassa osassa henkilöautoista), n. 115-120nm oikeasti tolla momenttivarrella.. mutta se ei aiheuta venymistä kuten momenttiavaimella vedettynä.
Sen mitä oon kuullut näiltä asiakkailta kenellä menny pinnapultteja poikki (joka kevät ja syksy tulee jonkin verran, suurinosa rengasliikkeiden asiakkaita), niin ainakin yks veti aina 150nm momenttiin.. joo ei kestä montaa kiristystä ja alkaa pultit menemään poikki ja kyllä ne kaikki näyttääkin siltä et on "pikkuse" venähtäneeet.
Jos ei voi käyttää momenttivartta , silloin koneella semmosella hylsyllä mikä mahtuu (ei hakkaamalla) ja sit momenttiavaimella oikeaan momenttiin.
Se on nopeampi ja varmempi (ei tule unohduksia, esim. yhtäkkiä lätkäistään toinen homma kesken aika pahan vaiheen eli pyörät ei kunnolla kiinni, vaikka saattaa näyttää siltä), eikä saa aikaan venymistä kuten momenttiavaimella yhtä tiukkaan vedettäessä.
Mikäli mekaanikolla ei ole aikaa tarkistaa harjoittelijan työtä, on todennäköisesti johto munannut.
Juuri näin.
Ei siitä ole harjoittelijaa ainakaan syyttämistä.
Harjoittelijalle on ihan turha sysätä vastuuta yhtä paljon kuin sille mekaanikolla joka toimii harjoittelijan valvojana.
Se on siellä oppimassa, eikä työskentelemässä leipänsä eteen.
Virheitä sattuu kaikille, ja niistä sitten (toivottavasti) aina oppii jotain ja kehittää ratkaisun miten välttyy toistamasta niitä virheitä.
Ei sitä kaikkea aina muista, kun tulee yllättäen 10 asiaa samaan aikaan hoidettavaks ja lopulta palaat melkein lopussa olevan työn äärelle et "jaa mihis sitä jäätiinkään".
