Eihän VEA moottorissa mitään vikaa ole. Pääsee yhtä pitkälle kuin 5-mukisellakin, kunhan päästöjen vähennyslaitteet on otettu pois käytöstä jo elinkaaren alkupuolella.
Varsinkin parin ensimmäisen vuoden EGRrät puskevat turhan paljon pakokaasua koneeseen.
Kaverin puolesta kyselen..

:
Onkohan näistä EGR-ongelmista varmempaa tietoa, miten toimii esimerkiksi S/V90 -malleissa? Niihinkin näkyy nykyisin olevan tarjolla EGR-poistoa, mutta lieneekö tarpeen? Ihan ongelmattomia nämä eivät virallisestikaan ole, koska ensimmäiset vuosikerrat kuuluvat takaisinkutsun piiriin. Onko näitä hajonnut merkittävissä määrin, vai puhutaanko yksittäistapauksista? Vai ollaako "Esson baarin" tasolla otannassa? Ja mita moottorille tapahtuu? Pilaako noki öljyn > moottorivaurio vai mitä on odotettavissa?
Jos EGR poistetaan ohjelmallisesti, mitä tapahtuu koneelle, jos toiminnan palauttaa katsastuksen ajaksi? Entä ellei palauta, näkyykö arvoissa testerin näytöllä? Entä jos kilometrit alkavat olla 180 tuhannen nurkilla, onko peli jo menetetty? Ongelmia ei ole, ja autolle tie maittaa. Ecolla ajetaan, mutta nurkka-ajoa ei ole ja varmuuden vuoksi huollatan "taksitahtiin" eli 2kympin välein. Auttaako asiaa, jos vaihtaa öljyt kympin välein?
Entä jos jättää koneen alkuperäiseksi, voiko sen terveyttä edistää esimerkiksi omatoimisella puhdistuksella vaikkapa kerran vuodessa?
Pieni epäluuloisuus vaivaa, koska esimerkiksi Saab-foorumilla kerrottiin BSR:n softan olevan varma tuho. BSR ei valmistajana tiennyt ongelmista ja tarjoaa moottoritakuuta.
Mutta tosiaan, kaverin puolesta...