Futurez  Kulkukoira

V70 d5 vm.05 apulaitehihnan kiristin

  • 2 Vastauksia
  • 894 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aliasJukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • www.vrcf.fi
V70 d5 vm.05 apulaitehihnan kiristin
« : 26.05.2020, 22:16:55 »
Olen ymmärtänyt, että osassa noista 2.4 D koneita apulaitehihnan kiristin voi rikkoutua niin, että apulaitehihna päätyy jakopään hihnan väliin aiheuttaen yleensä ainakin kansivaurion.

Onko tuota apulaitehihnan ja kiristimen rakennetta muutettu jossain välissä, vai koskeeko tämä kaikkia mk2 V70 malleja joissa 2.4 D tai D5 moottori? Itselläni v.2005 D5.

Jos koskee, niin kannattanee uusia varuilta kiristin ja hihna?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8035
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: V70 d5 vm.05 apulaitehihnan kiristin
« Vastaus #1 : 27.05.2020, 00:10:02 »
Itselle ei ole tullut vastaan hajonnutta kiristintä(laakerivikaisia rullia senkin edestä), mutta kaikki apulaitehihnaan liittyvät hajoamiset ovat kriittisiä jakopään kannalta.

Viallinen laturin vapaakytkin(hihnapyörä) rasittaa hihnaa ja kiristintä paljon. Mitä pidempään vapaakytkin on jumissa, sitä todennäköisempää on paikkojen hajoaminen. Jollei hihna hajoa ensin, niin vapaakytkin tippuu lopulta pois laturista ja taas on hihnakin löysällä. Jotkut halpis kiristinrullat on jo uutena niin väljällä laakerilla, että hihna viipottaa laidasta laitaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: V70 d5 vm.05 apulaitehihnan kiristin
« Vastaus #2 : 29.05.2020, 20:51:11 »
Mulla se kiristin ei hajonnut mutta meinas tippua, kun toinen pultti löysällä ja toinen kadonnut. Huomasin kun kuului startissa kalkatus. Vaihdoin varmuuden vuoksi sen ja vapaarullan sit. Kiristimen oli ainakin tarkistanut mutta muistaakseni myös laittanut Bilia 3 vuotta ja n. 100tkm aikaisemmin. Tässä yhteydessä opin että kiristimen malli, varsinkin kiinnitys vaihtuu moottorin vaihtuessa mustakoppaisesta harmaakoppaiseen. Omaan mustakoppaan tuli Inan alkuperäinen kiristin ja vapaarulla piti ostaa erikseen.

Täystuho olis siis voinut seurata. Ilmastoinnin laakeri vaihdettiin aikoinaan kun se kanssa äänteli. Sittemmin vaihdoin laturin pahojen äänien vuoksi, vapaakytkin oli kunnossa mutta laturin sisäiset laakerit finaalissa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo