Proturbo  Autodiagnoosi

vm. 2002 V70 D5 ei käynnisty

  • 9 Vastauksia
  • 1950 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
vm. 2002 V70 D5 ei käynnisty
« : 13.07.2020, 22:30:55 »
Volvo päätti jäädä eilen Vihtavuoreen, kun olis pitänyt lähteä takaisin Mäntsälään... Onneksi yhteistyö loppui vain muutama satametriä kummipojan pjhasta, niin saatiin hinattua takaisin lähtöruutuun. Eli auto sammui risteyksestä lähdettäessä ja sen jälkeen ei enää käynnistynyt. Startti pyörittää mutta kone ei edes lupaile. Vikakoodit luettu halpis testerillä ja antaa viaksi P0193, joka VIDAn mukaan vastaa Volvon koodia ECM-2700 Fuel pressure sensor signal too high. Seuraavat asiat tarkastettu (osa ennen kuin oli varmuutta vikakoodista):

- polttoainepumppu käynnistyy, kun virrat laitetaan päälle
- polttoainetta tulee korkeapainepumpulle
- korkeapainepumpun ja jakotukin välisen putken löysätystä liittimestä ei juurikaan tule polttoainetta startatessa
- polttoaineen paineanturille tulee ohjearvon mukainen 5 V käyttöjännite
- polttoaineen paineanturin maadoitus on kunnossa
- polttoaineen paineanturin signaalijodossa on vähän vajaa 0.5 V jännite, kun virrat on päällä (VIDAn mukaan jännitteen pitäisi olla 0.52 V)
- polttoaineen paineanturin signaalijohdon jännite nousee arvoon n. 0.7 V startatessa

Oireet ja vikakoodi viittaisivat siihen, että polttoaineen paineanturissa tai sen jodoissa on vikaa mutta mittausten mukaan kaikki näyttäisi olevan suht ok. Tosin startatessa tuo 0.7 V tarkoittaa n. 90 bar painetta, kun VIDAn mukaan paineen pitäisi olla n. 200 bar. VIDA ilmoitti anturin mittausalueeksi 2000 bar ja olettaisin, että maksimi signaali on 5 V. Sen perusteella 0.7 V n. 90 bar.

Mulla on jemmassa toinen paineanturi, joten se on helppo kokeilla. Mutta onko kokemuksia vastaavasta tilanteesta ja missä muualla vika voisi olla? Sillä vaan, että kun tästä lähtee takaisin Keski-Suomeen, niin osaisi varautua muihinkin asioihin, jos vika ei olekaan paine-anturissa. Auto ei ole oireillut millään tavoin ennen kuin sammui.

Jos Vihtavuoren lähellä sattuu asumaan joku, jolla on hyvä testeri, niin mielelläni vaikka maksan pienen korvauksen, jos kävisi lukemassa Volvosta vikakoodit ja kattomassa online dataa starttauksen aikana. Saisi varmistettua/tarkennettua tuon halppistesterin antaman koodin.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2020, 22:50:56 kirjoittanut shoveltimppa »

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: vm. 2002 V70 D5 ei käynnisty
« Vastaus #1 : 14.07.2020, 07:54:57 »
Mulla sama vuosimalli, ite ajanu 240tkm. En ole kertaakaan kuullu polttoainepumpun ääntä. ::)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: vm. 2002 V70 D5 ei käynnisty
« Vastaus #2 : 14.07.2020, 09:00:54 »
En minäkään sitä kuskin paikalta kuule, mutta kun vähän kaivelee ja vie korvaa lähemmäs, niin kuulohavainto onnistuu  ;)

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: vm. 2002 V70 D5 ei käynnisty
« Vastaus #3 : 15.07.2020, 10:31:29 »
Onko KAIKKI sulakkeet tarkistettu?
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: vm. 2002 V70 D5 ei käynnisty
« Vastaus #4 : 15.07.2020, 10:37:44 »
Jep, unohdin mainita, että kaikki sulakkeet on myös tarkistettu.

Sain facebookin Volvo-ryhmän kautta vinkkiä, että vikakoodista huolimatta kannattaa myös polttoainesuodatin vaihtaa, vaikka tavaraa tulee korkeapainepumpulle asti. Siellä oli kokemusta vastaavanlaisesta vikakoodista ja syy oli tukkeutunut suodatin.

Vähän tätä hommaa jarruttelee, kun auto on useamman sadan kilometrin päässä. Ja toisaalta tällä hetkellä pärjätään perheen toisella autolla.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14963
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: vm. 2002 V70 D5 ei käynnisty
« Vastaus #5 : 15.07.2020, 13:26:56 »
Olisko se sensori kaput itellä hajosi noin 230tkm kohdalla
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: vm. 2002 V70 D5 ei käynnisty
« Vastaus #6 : 17.07.2020, 02:17:43 »
Tämä homma selvisi. Polttoaineen paineanturin signaalijohto oli poikki ecun ja anturin väliltä. Uusi johto tilalle ja auto toimii taas.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: vm. 2002 V70 D5 ei käynnisty
« Vastaus #7 : 17.07.2020, 02:54:44 »
Tämä homma selvisi. Polttoaineen paineanturin signaalijohto oli poikki ecun ja anturin väliltä. Uusi johto tilalle ja auto toimii taas.

Hyvä että tuli kuntoon! Mikäs sen johdon oli rikkonut?
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: vm. 2002 V70 D5 ei käynnisty
« Vastaus #8 : 17.07.2020, 05:47:03 »
Tämä homma selvisi. Polttoaineen paineanturin signaalijohto oli poikki ecun ja anturin väliltä. Uusi johto tilalle ja auto toimii taas.
Hyvä, että VOLVO tuli kuntoon. :2funny:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa shoveltimppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Vs: vm. 2002 V70 D5 ei käynnisty
« Vastaus #9 : 17.07.2020, 09:58:09 »
Mikäs sen johdon oli rikkonut?

En lähtenyt vielä johtosarjaa kaivelemaan mutta täytty etsiä mistä kohtaa se on poikki. Ettei vaan muitakin ole vaarassa, jos kyse on hankautumisesta.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron