Autodiagnoosi  Carcom Oy

S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan

  • 31 Vastauksia
  • 6606 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« : 25.07.2020, 16:41:18 »
Elikkä mistä johtuu, että neliveto on päällä koko ajan? Ikävästi kirraa kääntyessä, kun ei oo tasauspyörästöä ja rikkoo ne boorit vielä.

Eli mikä neuvoksi? Ja onko iso homma korjata?

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10161
  • Teiden tukko
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #1 : 25.07.2020, 20:43:16 »
Elikkä mistä johtuu, että neliveto on päällä koko ajan? Ikävästi kirraa kääntyessä, kun ei oo tasauspyörästöä ja rikkoo ne boorit vielä.

Eli mikä neuvoksi? Ja onko iso homma korjata?

Miten olet todennut, että neliveto on kokoajan päällä? Toimiiko neliveto yleensäkkään ollenkaan? Tasauspyörästöt löytyy edestä ja takaa, välissä on Haldex-kytkin.

Ettei olisi kulmavaihteesta boorit sileänä ja siitä tulee tuo ääni kääntyessä?

Booriholkki on vaihdelaatikossa kiinni tasauspyörästön kuoressa (apukuskin vetari menee booriholkin läpi tasauspyörästön sisään) ja täten kardaani pyörii aina kun eturenkaille menee vetoja - edellyttäen että boorit ovat ehjät.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8123
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #2 : 26.07.2020, 02:33:04 »
Tasauspyörästöt löytyy edestä ja takaa, välissä on Haldex-kytkin.
-01 on vielä viskokytkimellä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #3 : 26.07.2020, 09:05:39 »
Siitä, että takapyörät työntävät. Kääntyessä jumittaa ja takarengas pyrkii sutimaan, kuten lukon kanssa tapana. Pari kertaa on päässyt muljahtamaan kääntyessä, eli boorit on menossa jo pilalle.

Että onko tähän jtn korjausta, että saisi nelivedon pois päältä kun sitä ei tarvitse?

Miten olet todennut, että neliveto on kokoajan päällä? Toimiiko neliveto yleensäkkään ollenkaan? Tasauspyörästöt löytyy edestä ja takaa, välissä on Haldex-kytkin.

Ettei olisi kulmavaihteesta boorit sileänä ja siitä tulee tuo ääni kääntyessä?

Booriholkki on vaihdelaatikossa kiinni tasauspyörästön kuoressa (apukuskin vetari menee booriholkin läpi tasauspyörästön sisään) ja täten kardaani pyörii aina kun eturenkaille menee vetoja - edellyttäen että boorit ovat ehjät.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 15103
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #4 : 26.07.2020, 09:18:28 »
Jos se on viskolla niin onko sulla eri kokoiset renkaat takana? Viskossahan on joku vapaa kytkin että ei työnnä esim vapaalla tai käännettäessä. Mutta se kai on niin heikko että hajoaa just jo noista eri kokoisista renkaista... Se jos hajoaa ei ole nelikkoa.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #5 : 26.07.2020, 09:22:51 »
Mun käsityksen mukaan s60 on haldex ja kyllä mulla on ihan saman kokoset renkaat ollu joka kulmassa aina

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10161
  • Teiden tukko
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #6 : 26.07.2020, 09:30:08 »
-01 on vielä viskokytkimellä.

Olin siinä käsityksessä, että visko olisi ollut aikaa ennen pattikylkiä. ???

Siitä, että takapyörät työntävät. Kääntyessä jumittaa ja takarengas pyrkii sutimaan, kuten lukon kanssa tapana. Pari kertaa on päässyt muljahtamaan kääntyessä, eli boorit on menossa jo pilalle.

Että onko tähän jtn korjausta, että saisi nelivedon pois päältä kun sitä ei tarvitse?


Eli autossa on lukkoperä tai takatasauspyörästössä jotain vialla? Jos/kun boorit menee, ne menee sitten kerralla. Rakenne on sellainen, että se ei voi sillon tällön hyppiä yli ja toisinaan pitää.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #7 : 26.07.2020, 09:38:52 »
Olin siinä käsityksessä, että visko olisi ollut aikaa ennen pattikylkiä. ???

Eli autossa on lukkoperä tai takatasauspyörästössä jotain vialla? Jos/kun boorit menee, ne menee sitten kerralla. Rakenne on sellainen, että se ei voi sillon tällön hyppiä yli ja toisinaan pitää.

Nelivetoinen autohan menee käännettäessä jumiin, jos ei ole keskitasauspyörästöä. Volvoissahan ei sellaista, mutta voisiko tässä tapauksessa taka-akselin yhteydessä olevassa Haldex-kytkimessä olla jotain vikaa ja se jumittaa ajoitain lukiten voimansiirron?

Eli voisko haldexin öljyjen vaihto auttaa asiaan?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8123
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #8 : 26.07.2020, 10:43:54 »
Olin siinä käsityksessä, että visko olisi ollut aikaa ennen pattikylkiä. ???
-02 asti on visko ja Haldex uudemmissa.

En tiedä voisiko visko mennä jumiin sillä tavalla, ettei se anna yhtään periksi. Vanhoja osia kumminkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #9 : 26.07.2020, 11:00:11 »
-02 asti on visko ja Haldex uudemmissa.

En tiedä voisiko visko mennä jumiin sillä tavalla, ettei se anna yhtään periksi. Vanhoja osia kumminkin.

Sori väärä info. Auto on siis 2002 vuoden mallia.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8123
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #10 : 26.07.2020, 11:10:22 »
Silloin se on -03 jos on Haldex eli loppuvuonna käyttöönotettu.

Tähän mennessä ei ole Haldexin kanssa ollut kertaakaan ongelmaa, että veto olisi päällä ns. täysillä jatkuvasti. Varmuuden saa ottamalla kontista sulakkeen irti, käyttöohjekirja kertoo paikan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #11 : 26.07.2020, 11:16:40 »
Silloin se on -03 jos on Haldex eli loppuvuonna käyttöönotettu.

Tähän mennessä ei ole Haldexin kanssa ollut kertaakaan ongelmaa, että veto olisi päällä ns. täysillä jatkuvasti. Varmuuden saa ottamalla kontista sulakkeen irti, käyttöohjekirja kertoo paikan.

En moisesta hirveesti tiedä, mutta wikipedia sanoo: 2001 s60 ja 2003 v70 on otettu haldex käyttöön.

Mutta siis vikahan on se, että tiukasti kääntyessä käyttäytyy, kuin olisi lukko päällä. Eli ns jarruttaa kunnes toinen takapyörä sutasee. Tai sitten jostain pääsee muljahtamaan, kun asfaltilla liikaa pitoa.

Tämä ensin tapahtui vain välillä, mutta nykysin jatkuvaa.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1501
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #12 : 26.07.2020, 19:19:53 »
-02 asti on visko ja Haldex uudemmissa.

En tiedä voisiko visko mennä jumiin sillä tavalla, ettei se anna yhtään periksi. Vanhoja osia kumminkin.

Voi, ja aika monesti meneekin. Ainakin Subaruissa visko yleensä hajoaa niin että muuttuu jäykäksi nelikoksi.

Mutta vilkaisee auton alle, visko on suorakylkinen sylinteri johon ei mene sähköjohtoja. Haldexissa on sylinterimäiset moottori ja suodatinkotelo sekä neliön mallinen boksi kyljessä ja siihen tulee sähköjohto.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2020, 19:28:12 kirjoittanut Kojontti »
V70 D5A AWD -08
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa Juksteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #13 : 06.08.2020, 15:50:19 »
Voi, ja aika monesti meneekin. Ainakin Subaruissa visko yleensä hajoaa niin että muuttuu jäykäksi nelikoksi.

Mutta vilkaisee auton alle, visko on suorakylkinen sylinteri johon ei mene sähköjohtoja. Haldexissa on sylinterimäiset moottori ja suodatinkotelo sekä neliön mallinen boksi kyljessä ja siihen tulee sähköjohto.

On siellä haldex. Eli ideoita millä saa nelivedon pois päältä? Koittaa koko ajan siirtää voimaa takarenkaille, mutta booreissa ei enää pitoa, joten nytkähtelee. Nyt jo suoraan kiihdyttäessä.

Kääntyessä tekee sitä koko ajan, paitsi kun on vaihde vapaalla. Auto sius automaatti.

Boorit siis menny ja varmaan myös kulmavaihteesta. Hajua mistä ehjä kulmavaihde?

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1501
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 awd -01 2.4t Neliveto päällä koko ajan
« Vastaus #14 : 06.08.2020, 16:21:10 »
Eihän nyt ole vaan perästä tasauspyörästö palasina. Alkaa oireet kuulostaa sen suuntaisilta, hampaanpaloja tasauspyörien välissä aikaansaa 100% lukituksen...

E: nuo kulmavaihteen boorit on sitä kokoluokkaa että ne ei nytkähtele, se on kertasuraus.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2020, 16:22:42 kirjoittanut Kojontti »
V70 D5A AWD -08
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

 

Autoracing  KL-varaosat