Kulkukoira  Proturbo

740 jarrukilven vaihto taakse

  • 16 Vastauksia
  • 13380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
740 jarrukilven vaihto taakse
« : 04.11.2011, 22:44:31 »
Kyseessä siis 740 farmari normijousituksella ja vuosimalli 1990. Kuskin puolelta takaa on jarrukilpi päässyt happanemaan pahemman kerran (huomasin, kun nyt rupesin sitä käppäripuolta tarkemmin kattelemaan) ja vaihtoonhan se menee.

Hommasta on ny selvinny tämän verran:

1. pyörä pois
2. jarrusatula irti
3. jarrulevy pois
4. käsijarrukengät ja niiden asennuspalikat pois

Ja sitten onkin ei niin selkeetä toi homma siitä eteenpäin. Eli alfameeristä poimittua:

- Irrota vetoakselin kiinnityslevyn pultit. Pultteihin päästään käsiksi vetoakselin laipassa olevien reikien kautta.

Tässä otin vielä muutaman kuvan tuosta hässäkästä. Mites noiden käsijarrukenkien kiinnikkeet jne?

https://lh5.googleusercontent.com/-QG-o3FZNQnU/TrRCfcUDEWI/AAAAAAAAALw/1noh-8tp3Hc/w491-h368-k/04112011335.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-VQuyyDQSYaQ/TrRCf4dBrWI/AAAAAAAAAL0/afHa2nq9l6Y/w491-h368-k/04112011336.jpg
https://lh5.googleusercontent.com/-ZrvxxAuE2fI/TrRCg6UVovI/AAAAAAAAAMA/uGyKNU7tu_o/w492-h369-k/04112011337.jpg

Riittääkö tuo, että saan sen jarrukilven pois sieltä välistä jotenkin vai pitääkö vielä tehdä jotain muuta? Pitääkö vaihtaa sisempi tiiviste joka tapauksessa, kun tuolla jotain roplaa jne? Ja löytyiskö räjäytyskuvaa jostain - itse en googlaamalla löytänyt kuin etuvetosiin ja nelivetosiin.

Ja vikana kyssärinä, että onko tää sarjassa: "ei onnistu kunnon korjaamotyökaluja ja vuosien kokemusta, joten vie korjaamolle suosiolla heti alkuun" ?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #1 : 04.11.2011, 22:46:50 »
Ja kilpi mulla siis jo on, joten mä nyt ainakin ajattelin vetästä siihen kerroksen Hammeritea niiltä osin, kun se ei tule tuonne akseliston sisälle. Saman ajattelin tehdä niille käsijarrukenkien asennussarjan pellinpaloille.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5848
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #2 : 04.11.2011, 22:56:02 »
Siitä vaan käsijarrun palikat pois ja sen jälkeen siellä pitäisi näkyä 4kpl pultteja. Niihin pääset käsiksi tuossa navassa olevan reiän kautta (ekan kuvan yläreuna). Sitten kun laippa on irti niin lähtee vetari vetämällä ulos.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9573
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #3 : 04.11.2011, 22:56:45 »
Muistaakseni homma on aika selkeä kun saat tuon käsijarrun purettua edestä pois.

Ja se käsijarruhan siis lähtee siitä että saat ährättyä nuo pystyjouset pois, sitten se jo putoaakin käsiin.
765 B280 -85,  MB EQC -22

s73

  • Vieras
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #4 : 04.11.2011, 23:29:04 »
kuulemani mukaan jarrukilven kiinnitys ruuvit tuppaa katkeamaan,kysyin asentajalta .   :buck2: omastakin kilpi pehmennyt.

The moose

  • Vieras
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #5 : 04.11.2011, 23:54:01 »
pamauttaa siihen/niihin pultin kantaan vasaralla tuurnan kanssa ja antaa crc tä. ja mieluiten lyö auki eikä väännä.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #6 : 05.11.2011, 09:06:22 »
Jeh, kiitos. Meneekö tuo sisempi tiiviste vaihtoon? Ja vissiin peräöljyä sitten lisäillään samalla, kun sitä vuotaa ulos?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #7 : 05.11.2011, 09:33:33 »
Eipä sieltä normaalisti mitään vuoda jos auto on likimain vaakatasossa, enkä muista että olisin noita tiivisteitäkään koskaan vaihtanut ellei ole jostain kumman syystä "valmiiksi vuotava". Kai se käsijarrusysteemin takaisin asennus voi joskus teettää ensikertalaiselle sitä "päänvaivaa", mutta eiköhän se siitä. Siellä pitääisi olla nuolet ettei asenna väärin päin - katso nuolen suunta samalla kun irrotat osat.

The moose

  • Vieras
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #8 : 05.11.2011, 09:35:15 »
itse käytin digikameraa käsijarruosia irrotellessa tai siis ennen.

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #9 : 05.11.2011, 11:02:26 »
Onnistuisiko tuo, jos irrottaisi paloittelemalla paikallaan? Onko kukaan tehnyt sillätavalla?  Mersussa onnistui nopeimmin kun pisti palasiksi tuon levyn kokonaan.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

hevonen

  • Vieras
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #10 : 05.11.2011, 11:55:48 »
Ei siinä mielestäni ole itua. Joutuuhan ne pultit avaamaan ja akselin ottamaan pois kun sinne uuden laittaa.
Omista nuo akselin pultit ovat auenneet ihan helposti, vähän voitelua vaan ja momenttia.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #11 : 05.11.2011, 20:49:52 »
Ok, eli tuurnaa ja CRC:n irrotusöljyä sitten vaan alkuunsa ja odottelemaan liukenemista. Kuvien otto on hyvä idea. Kerta se on ensimmäinenkin, kun ottaa vetarin irti Volvosta ::) Sitten palikat maalaukseen kaikki, kun hammeritea löytyy kerran kaapista.

Mitenkäs ne kiristysmomentit niille vetarin pulteille? Ja sitten mulla olis vesivaseliinia tuolla hyllyssä, voikohan sitä laittaa tuohon levyy niille pinnoille mitkä tulee sinne laipan alle? Vähä semmonen, ettei tarttis enää ikinä vaihtaa sovellus olis siis kyseessä :) Kiveniskumassaakin ajattelin näes vetästä siihen kilpeen.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1233
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #12 : 09.11.2011, 09:10:57 »
Siellä kun on se käsijarrumekanismin kiinnike, niin kuuluisko sen mekanismi-vaijeri yhdistelmän mennä siitä läpi? Ei muuten mene, ei sitten ..tana millään. No, nohevana poikana tempasin siihen uuteen kilpeen viillon, josta ujutin vaijerin reikäänsä :) Ja tuleeko se vipumekanismi tosiaan vaijerin mukana? Ainakaan minä en löytäny siitä, että millä hemmetillä sen pelkän vaijerin sais sieltä irti.
Kyllä toi jarrukilpi on muuten todellinen suunnittelun kukkanen, yhden hemmetin pellinpalan takia pitää purkaa puoli autoa.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9573
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #13 : 09.11.2011, 09:30:10 »
On tosiaan turhauttava määrä purkamista.

Käsijarruvaijerin päästä lähtee se linkkumekanismi irti tarvittaessa: siinä on pyöreä tappi jonka varassa se niveltyy, ihan tasassa mekanismin pinnan kanssa -- taisi olla siinä sisälinkussa. Se on ihan vaan työntötappi ja sen saa tuurnalla lyömällä ulos. Vaijeri liittyy mekanismiin tuolla tapilla. Ulkonäköönsä nähden se on mun jarrurempoissa lähtenyt yllättävän kivuttomasti auki, ja se kannattaakin käyttää auki ja voidella vettähylkivällä ohuella aineella (sillä oli nimikin mitä olen tuossa käyttänyt...) ennenkuin pistää takaisin, niin se ei ruostu jumiin --> vähän paremmin toimii käsijarru. Sama voitelu koko sille linkkumekanismille, se on jumittavan käsijarrun syy numero 1.

Jos sen mekanismin irrottaa niin kannattaa katsoa mitenpäin se tulee. Se menee väärinpäinkin paikkaansa mutta ei toimi kunnolla. Kyljessä pitäisi olla uurrettu nuoli joka osoittaa ylös tai alas.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 jarrukilven vaihto taakse
« Vastaus #14 : 09.11.2011, 09:38:53 »
On tosiaan turhauttava määrä purkamista.

Käsijarruvaijerin päästä lähtee se linkkumekanismi irti tarvittaessa: siinä on pyöreä tappi jonka varassa se niveltyy, ihan tasassa mekanismin pinnan kanssa -- taisi olla siinä sisälinkussa. Se on ihan vaan työntötappi ja sen saa tuurnalla lyömällä ulos. Vaijeri liittyy mekanismiin tuolla tapilla. Ulkonäköönsä nähden se on mun jarrurempoissa lähtenyt yllättävän kivuttomasti auki, ja se kannattaakin käyttää auki ja voidella vettähylkivällä ohuella aineella (sillä oli nimikin mitä olen tuossa käyttänyt...) ennenkuin pistää takaisin, niin se ei ruostu jumiin --> vähän paremmin toimii käsijarru. Sama voitelu koko sille linkkumekanismille, se on jumittavan käsijarrun syy numero 1.

Jos sen mekanismin irrottaa niin kannattaa katsoa mitenpäin se tulee. Se menee väärinpäinkin paikkaansa mutta ei toimi kunnolla. Kyljessä pitäisi olla uurrettu nuoli joka osoittaa ylös tai alas.
Tuotakaan ei outo tiedä yksiputkisen lampun valossa ;D. Ei sinne tosiaan tarvitse "lovia leikellä". Kyllä sen jo viidennellä kerralla saa helposti kasaan ;).

 

Proturbo  Autodiagnoosi