Ahneus iski 500hv lappuja tavoitellessa ja kävin hakemassa JM Tuonnilta lisää jousia hukkaporttiin.
Nyt sai jousipaineen säädettyä 2.3bar, jolla minun laskujen mukaan olisi mennyt 500hv rikki (vapariteho noin 154hv x 3.3 = 508hv).

Koska ahdin heräsi 4000rpm luokkaa, niin nostin tehonmittauksen aloituskierrosluvun 2000rpm -> 3000rpm. Virhe.
Jarrun PID-arvoja joutuu aina välillä hienosäätämään eri autojen kesken ja nyt olisi overshoot arvo pitänyt olla pienempi. Käynnistin tehonmittauksen kun moottorissa oli noin 2000rpm, jolloin sportdevice pyytää kiihdyttämään aloituskierroksille (3000rpm), ja sen jälkeen jarrun pitäisi stabilisoida kierrokset tuohon ja pitää se siinä määrittämäni aika, eli 3 sekuntia.
Nopeudennousu ja vääntö olikin jo sen verran tukevaa tuolla uudella portin jousella, että jarru ei ehtinyt mukaan. Tuijotin läppärin näytöltä seosta ja ennakkoa ja luulin että tehonmittaus alkoi. Koska kiihtyvyys oli niin hidasta, vilkasin dynon näyttöä ja huomasin että ohjain vilkkuu punaisena ja pyytää hidastamaan.
Eli mitä tapahtui; moottori käytännössä vinkaisi aloitusnopeudesta yli ja sen jälkeen jarru meni 100% dutylle. Koska kierroksia oli jo niin paljon, ja rullien inertia iso, niin jarru ei kyennyt hidastamaan kiihtyvyyttä. Ajoin siis 100% jarrua vasten, mutta ilman että siitä jäi mitään tehokäyrää talteen.
Kun tajusin mitä tapahtuu, näin jo peilistä että pakoputkesta tulee savua kuin taikurin teltasta.
Vehkeet sammuksiin ja hetken ihmettelyn jälkeen totesin että ainakin kannentiiviste on rikki, kun koko konehuone oli glykolissa.
Ei näkynyt reikää lohkossa tai muutakaan vakavempaa, niin otin liinat irti ja pakittelin auton nosturille.

Soitin kaverin avuksi ja irroiteltiin pipo. Aika nopeasti sieltä löytyi vika 1 ja 4 pytystä, liekkirengas levinnyt.
Kaikki pultit oli kyllä kireällä.



Sylinterit tarkistin silmämääräisesti ja vaikuttaa että ei mennyt putki halki.
Kaverilta kyselin vinkkiä ja sillä on vähän tehokkaampi vastaava 16v kone, missä on cometikin mls ja arp pinnapultit, eli sellaiset taidan tähänkin laittaa.
Nukuin yön yli ja pohdin että olisko tuohon tarvinnut vielä nokat vaihtaa. Ja jos nokat laittaa, niin olisiko käyttänyt tuon kannen portattavana.
Soitin JR Tehokannen Raunolle asiasta ja oli varmaan jotain korkeampia voimia pelissä, kun sillä oli tollanen valmiiksi portattu ja huollettu kansi valmiina hyllyssä. Samaan kasaan löytyi Rintakarin hiomat nokat 10.5mm nostolla.
Hyppäsin autoon ja kävin noutamassa herkut pois kuljeksimasta.

Imu

Pako

Tässä uudessa kannessa oli vakio venttiilijouset jotka käytin puntarissa.
Punnitsin myös autossa olleen kannen jouset, joiden alkuperästä en ole ihan varma.
Sitten vielä yhdet Fordiin ostetut Catcamssin vieterit, joista sitten valitsin nämä viimeisenä mainitut.
Vakiojousi
Seetipaine 23kg
10.5mm nostolla 65kg
Nonamejousi
Seetipaine 40kg
10.5mm nostolla 96kg
Fordin Catcams
Seetipaine 34kg
10.5mm nostolla 75kg

Pitää Rintakarille soitella löytyiskö siltä nokkakorttia noista kärsistä vai joutuuko vellaamaan oman mielen mukaan.
Jännä nähdä minkälaisia tuloksia tulee uudella hatulla.
