Jos tankin pumppu pitää selvästi ulos kuuluvaa ääntä, se on entinen tai todella lähellä entistä.
Pumppu vaihtoon vaan jos käy laihalla kun kiihdyttää = ahdoilla/todella lähellä ahtopainetta.
Jos pumppu ääntää sen tuotto on selvästi pudonnut ja usein ei anna bensaa kunnolla ahdoilla. Vika alkaa ääntämisellä, ja loppuu siihen että auto ei kiihdy ja huippunopeus jää 100km/h nurkille, tai turbokoneessa mäntävaurioon pahimmillaan.
Syy pumpun rikkoutumiseen on yleensä tukkonaisessa bensafiltteirssä painepuolella (liian pitkä vaihtoväli, vaihtoväli 60tkm, eikä 160), tai sitten pahasti roskaa tankissa.
Ja tuota bensafiltteri vaihtoväliä jo jossain topicissa, olen useamman painepumpun vaihtanut autoihin joissa 150-200tkm mittarissa ja filsun vaihtoväli speksattu 150tkm tietämille. Filsu ollut tukossa ja hajottanut pumpun. Mm. Nissan Almera 2000, Saab 9-5 1998, V40T4 -99. Kaikissa yhteistä se että filsun vaihtoväli on 150tkm luokaa 60tkm sijaan joita vanhemmissa oli, esim. takapotkuvolvot.
Pumppuja on vaihdettu täällä about 10kpl eri vehkeistä samoilla oireilla, eli en harrasta nyt tässä sitä kuuluisaa mutuilua.
Bilemasta saa toimivia pumppuja 50e ja sopivat suoraan.