Valmistautuminen Ahveniston VRCF ratapäiville osa-3/3: Takavakaaja
Takavakaajan asentaminen on ollut jo pitempään työlistalla, niin nyt tuli hyvä syy suunnitella ja toteuttaa asennus. Koska tuo 200-sarjan normi vakaaja pakoputken mutkalla on mielestäni susiruma eikä sovi tällaiseen ollenkaan niin ainoaksi vaihtoehdoksi jäi 900 vakaaja. Ja noita 200-sarjan suoria R-sport vakaajia kun ei enää oikein mistään saa. Ja vaikka saisikin niin pyyntihinnat lieneät jotain käsittämätöntä. Purkuautosta sai vakaajan 0 €. Pieni pintaruoste ei haitannut kun sai helposti fiksattua kuntoon.

Suunnittelun lähtökohtana oli, että autoon ei tehdä mitään modauksia - porata, laikata, hitsata, tms. - vaan kiinnitetään olemassa oleviin paikkoihin. Etukiinnikkeeksi valikoitui tietysti iskarin pultti, kuten normaalissakin tapauksessa vakaaja on kiinni. Suoraan kiinnittämällä se olisi ottanut kiinni perän kiinnityskorvakkeeseen, joten siihen tuli hankittua pultti + jatkomutteri, jota lyhennettiin sopivaksi.

Takaosan kiinnikkeeksi löytyi IKH:sta joku ovipyörästön kulmarauta (12 €) mistä sai yhdestä kiinnikepalat molemmille puolille. Pahvista sabluuna ja eikun laikkaamaan ja poraamaan kiinnitysreikiä. Ja mainittakoon, että tukivarressa oli valmiiksi jo reikä eli siihen ei tarvinnut tehdä mitään.

Liian pitkähän tämä on 140-sarjaan, mutta kun laittaa katkaistun vakaajan päät kohdalleen ja lyhentää keskeltä niin hyvä tulee. Päät tuli hitsattua yhteen ja tein vielä lattaraudasta tuollaisen kolmion mallisen tukikappaleen minkä hitsasin myös paikoilleen. Sitten vain ruosteiden putsaus, ruosteensyöjää, 2K pohjamaalia ja maali pintaan.

Sitten vain loppusilaus eli vakaaja paikoilleen ja pultit kiinni. Mielestäni tuli aika pätevän oloinen ja siisti toteutus. Nyt ei tällä erää tule muuta mieleen, joten alkaa olla kumijalka valmis radalle.
