Autoracing  KL-varaosat

Volvo V70 D4 AWD Summum vm. -14

  • 9 Vastauksia
  • 1146 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2689
  • "Håll avstånd - Jag är svensk"
Volvo V70 D4 AWD Summum vm. -14
« : 12.09.2020, 11:15:56 »
Laitetaas tämmöinenkin pystyyn, kun katumusaikakin on jo päättynyt ja virhettä ei enää kovin helposti korjata :D

Vanha mk2 V70 lähti alta aika yllättäen humoristisen loanheiton yhteydessä, joten taas oltiin ilman autoa. Ja mitenniin taas? En tänne kirjoitellutkaan, että edellisestä levisi vesipumppu ohituksen jälkeen. Tästä sitten tapeltiin remontin tehneen liikkeen kanssa, joka maksoi auton kunnostuksesta puolet. Eli siis joku pari kk oltiin ilman autoa.

Anyway... Nettiauto auki ja tarjontaa selaamaan, kunnes voittaja oli löytynyt. Auton yleinen olemus ja erityisesti sisusta on omaan mieleen.

Tässä hän;






Auton specsit

Volvo V70 D4 AWD
181hv ja 420Nm
0-100km/h 9,4s
Huippunopeus 210km/h
Vuosimallia 2014


Tekniikka

Moottori D5244T12 - 2,400cm3
Tuplaturbo  :nälkä:
TF80-SC Aut. vaihteisto
Haldex Gen V


Väri

019 Black Stone


Varusteet

Ajotietokone
Adaptiiviset xenon ajovalot
Autom. 2-vyöhykeilmastointi
Autom. himmentyvä taustapeili
Irroitettava vetokoukku
Jalopuusomisteet
Kaukosäätöinen keskuslukitus
Keyless Go
Led päiväajovalot
Mukitelineet edessä ja takana
Nahkasisusta
Navi
Takaspoileri
Tavaraverkot takaselkänojissa
Tavaratilan näkösuojaverho
Tutkat takana
Penkinlämmittimet edessä
Penkinlämmittimet takana reunapaikoilla
Vakionopeudensäädin
Valaistut meikkipeilit
Volvo Guard
12V ulostuloja auto täynnä


Vanteet ja renkaat

Kesäksi:

Volvo Rex
Ventus Prime 3

Talveksi:

Volvo Borbet
Continental IceContact 2







Nyt kun on paperilla vähän pohjustettu niin aika esitellä kunnolla, eli lisää kuvia :nälkä:



























Huoltoakin sai heti ensimmäiseksi tehdä, eli kun Haldex Gen V ei ole varustettu suodattimella (pl. esisuodin pumpun päässä) niin pumpun öljyt olisi hyvä vaihtaa määräajoin. Tästäkin on jo kerran pumppu hajonnut joka vaihdettu liikkeessä. Nyt kun alkaa olla kokemusta Volvon nelivedoista joka vuosikymmeneltä niin enää ei kiinnosta tapella toimimattoman nelivedon kanssa :D

Eli öljyt vaihtoon












Öljynvaihdon jälkeen pumpun bleedaus ja kalibrointi. Alkoi virta-arvot asettumaan oikealle tontille -ja ei ihme. Vanhat öljyt oli melko puuroa.


Akku tuli vaihdettua kun ei jaksanut pitää varausta





Vanha akku oli tämmöinen





Akkukotelon mittailun jälkeen aloin haaveilla suurimmasta mahdollisesta akusta jota tähän saa. Kotelon mittojen puolesta 95Ah AGM. Tuota vaan ei ole laitettu näihin, vaan tuo löytyy uudesta 90 -sarjasta ja XC60 mallista.

Suurempi akku vaatii tietysti eri akkukotelon kannen, tähän ei suoraan löytynyt varmistusta suomifoorumeilta, mutuilua kyllä oli. 100% vahvistus löytyi vasta itärajan ja germaanian foorumeilta :D Käyttöauton yhteyshenkilö hiukan yski vastaan, että ihan varmastikko haluat tilata nämä ??? Hällä oli tietysti auton profiili auki ja järjestelmä huutaa punaisena ettei nämä sovi tuohon...

Hällä väliä, ei osien sopimattomuus mua ennenkään ole estänyt.

Akun #31652067
Kotelon #31335268








Sitten vähän "isompi" huolto, tai no.. en jakopäätä miellä isoksi huolloksi.. eli jakopää. Huoltokirjan mukaan autoon vaihdettu Gates:n jakopääsarja, eli sama joka edellisestä hajosi. Joku mielenhäiriö kun on niin en epäillyt hetkeäkään tilata uudet jakopään osat.

Purkaessa kuitenkin rupesin ihmettelemään, että miksi kiristin on tapissaan ja kaikissa jakopään osissa lukee "Volvo", kunnes sitten niskakarvoja pitkin alkoi hiipimään karmea ajatus että jakopäätä ei ole koskaan vaihdettu. Miksi epäilen näin? Huoltokirjassa yksityishenkilön kuittaus, ei ole olemassa alkuperäistä kuittia vaan valokopio kuitista ja Gates:n jakopään osissa ei todellakaan lue "Volvo"...

Noh, ompahan vaihdettu  :juhau:
















Samalla meni vaihdelaatikon öljyt. Joko purkin vetelin läpi, eli kaikki 20 litraa. Tähän päälle laatikon sopeutus ja voi tytöt S*

Toimenpide meni siis: öljyt lämpöiseksi, propusta pois, uudes sisään lievällä ylitäytöllä, auto käyntiin ja n.10s joka vaihteella P-R-N-D-1-2-3... jne. Tätä jatkettiin niin kauan kunnes oli hyvä. Samalla meni moottoriöljytkin.






Ajovalot tuli käytettyä irti ja hoidettua, kun on melkoisesti kiveniskemillä ja halkeamilla.







Bonuksena fiksailin kynnyksiä. Roiskeläppien puuttimisen takia kynnykset/kyljet enemmän tai vähemmän syödyt.


Lähtötilanne





Lopetus





Nyt tietysti on roiskeläpät paikallaan, niinkuin ekoista kuvista näkee. Samalla tuli asenneltua kaikenlaista muuta "krääsää" :D


ps. chrome delete on listalla, joka ei tule ikinä toteutumaan  :P
« Viimeksi muokattu: 12.09.2020, 11:47:11 kirjoittanut razori »

Poissa Turbo 242

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6968
  • Teiden tukko
Vs: Volvo V70 D4 AWD Summum vm. -14
« Vastaus #1 : 12.09.2020, 11:27:22 »
Tulihan se tästäkin tarinaa. :tykkää:

Kuvat ei näy, ainakaan minulla. Voi olla toki yhteydessä tai puhelimessa ongelma.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T "Flex Fuel" AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2689
  • "Håll avstånd - Jag är svensk"
Vs: Volvo V70 D4 AWD Summum vm. -14
« Vastaus #2 : 12.09.2020, 11:31:09 »
Tulihan se tästäkin tarinaa. :tykkää:

Kuvat ei näy, ainakaan minulla. Voi olla toki yhteydessä tai puhelimessa ongelma.

Noh, ompahan tehtynä vaikkei tälle paljoa tapahdukaan :D kuvausta tekisi mieli harjoitella tämän kanssa..

Nyt on säädetty kansion asetuksia :))

Poissa Turbo 242

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6968
  • Teiden tukko
Vs: Volvo V70 D4 AWD Summum vm. -14
« Vastaus #3 : 12.09.2020, 11:39:56 »
Noh, ompahan tehtynä vaikkei tälle paljoa tapahdukaan :D kuvausta tekisi mieli harjoitella tämän kanssa..

Nyt on säädetty kansion asetuksia :))

Mun on pitänyt neljän vuoden ajan tehdä omasta topic.  :idiot2: Taitaa jäädä tekemättä. :D

Nyt näkyy kuvat, mutta niin isoina ettei mahdu puhelimen ruudulle. :D
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V70 -05 2.5T "Flex Fuel" AWD, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1863
  • Näillä mennään
Vs: Volvo V70 D4 AWD Summum vm. -14
« Vastaus #4 : 12.09.2020, 12:40:31 »
Mitä mannolin laitoit laatikkoon? Itsellä ollu vaan sitä 8218 multivehicleä, mikä taas näihin ei sovellu. Meinasin jos sais sopivaan hintaa tota 20 litran pönikän.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo XC90 D5-08:käyttis
Volvo S80 D3-11:käyttis

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2689
  • "Håll avstånd - Jag är svensk"
Vs: Volvo V70 D4 AWD Summum vm. -14
« Vastaus #5 : 12.09.2020, 12:50:58 »
Mitä mannolin laitoit laatikkoon? Itsellä ollu vaan sitä 8218 multivehicleä, mikä taas näihin ei sovellu. Meinasin jos sais sopivaan hintaa tota 20 litran pönikän.

Mannol 8217, täyttää vaatimuksen JWS-3324 jota nämä uudemmat vaatii

Saksasta DHL tuomana 89€ + sentit. Kaatonokka on must, helpottaa toimepidettä :)

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1863
  • Näillä mennään
Vs: Volvo V70 D4 AWD Summum vm. -14
« Vastaus #6 : 12.09.2020, 13:05:18 »
Mannol 8217, täyttää vaatimuksen JWS-3324 jota nämä uudemmat vaatii

Saksasta DHL tuomana 89€ + sentit. Kaatonokka on must, helpottaa toimepidettä :)
Juu useasti saksasta tullu mannolin. Pitää laitta tilaukseen kun seuraavan kerran vaihtaa öljyt. Juuri laitoin comman öljyt. Ei nekään nyt hirveän kalliit ollu.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo XC90 D5-08:käyttis
Volvo S80 D3-11:käyttis

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2689
  • "Håll avstånd - Jag är svensk"
Vs: Volvo V70 D4 AWD Summum vm. -14
« Vastaus #7 : 15.11.2020, 15:44:02 »
Heissan vaan ja sitä rataa  :)

Joskus lokakuulla alkoi tulla voimaa taivaalta, siitä inspiroituneena ja uuden tieliikennelain tuli lähdettyä vaihtamaan talvipyöriä alle.

Kivastihan tuommoinen liki pari tonnia painava läjä menee kahva edellä kun käskee :D




Jarruja vilkaisin samalla ja oli todella huonossa kunnossa. Kuittien mukaan 35tkm sitten tehty levyt ja palat eteen. Oikealta puolelta sisempi pala finaalissa, levyssä uurteet








Näihin on merkattu kätevästi tunnistetiedot jarrujärjestelmän koosta. Satulaan on stanssattu levyn koko. Varaosakataloogit tahtoo väittää hiukan muuta.




Jos tuota vielä epäilee niin voi tehdä niinkuin minä;




Saksasta kotiutui uutta palikkaa :P Ennen vaihtoa tuli herkisteltyä männät molemmin puolin. Vahva epäily että männän jumiutuminen oli syypää ennenaikaiseen kulumiseen.






Muutenhan tällä ei ole juuri ajettu, toki tulevalla viikolla on tiedossa reissu Itä-Suomeen niin pääsee pitkästä aikaa nauttimaan kyydistä  S*

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2021
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1546
Vs: Volvo V70 D4 AWD Summum vm. -14
« Vastaus #8 : 15.11.2020, 16:23:38 »
Näissä on joku sisäänrakennettu ominaisuus, että se sisempi pala kuluu nopeammin. Mäntien jumilla ei ole mitään tekemistä asian suhteen, kuulemma jarrukilpi aiheuttaa tuon, mutta kun kuskin puolen sisempi pala ei kulu, niin ei pidä paikkaansa.
Omassa Romussa (12,5vee) jarrunesteet vaihdettu 2 vuoden välein, niin pienellä ruuvarilla saa painettua männän sisään satulan paikallaan ollessa.

Jaa niin, ollaanpas siellä tarkkaavaisempia, kuin ingenjöörit konsanaan  ;) , sitä levyn kokoa ei ole stanssattu satulaan  :nohnoh
    ... vaan jarrupalojen kannatinrautaan.  :pomo:

« Viimeksi muokattu: 15.11.2020, 16:29:36 kirjoittanut -jadi- »
"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
 
KIITOS!

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2020
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2689
  • "Håll avstånd - Jag är svensk"
Vs: Volvo V70 D4 AWD Summum vm. -14
« Vastaus #9 : 15.11.2020, 21:12:47 »
Kylläpäs siellä ollaan tarkkana :D Kohta joku juoksee kertomaan, että tämä ei ole edes oikea Volvo kun ei ole Wilsgraadin kynästä lähtöisin  :))

Ainakin yksi yhteinen piirre oikeiden Volvojen kanssa sentään on, eli voiman puute. Ei saisi tämän kokoisia autoja tehdä alle 200hp tehoilla  >:(

 

KL-varaosat  Carwist