Race.fi  Puotilan autokorjaamo

M47 lootallisen kytkinremppa

  • 7 Vastauksia
  • 3139 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

takapotkukartano

  • Vieras
M47 lootallisen kytkinremppa
« : 07.11.2011, 19:21:38 »
Tossa tuota syksyn viimeistä uutta takapiha-askaretta aloittelin ja tarkoitus siis vaihtaa 700-sarjaiseen kytkinvermeet. Onhan tuossa jo mittarissa viittä vaille 500tkm  :)
Ajattelin aloitella hommaa helpoimmasta päästä ja irroitin kardaanin etupään ja ajattelin seuraavaksi irroittaa vaihteensiirtotangon ja ja vaihdevivun toisistaan. Tjaa, ruosteiselta näytti sekä lukkorengas että se pieni 6-koloruuvi, mutta eihän niiden irroittamisessa mitään ongelmaa ollutkaan. Vaan se 6-koloruuvilla lukittu liitostappi, joka ohjeen mukaan "työnnetään pois" on kyllä niin tukevasti ruostunut vaihdevivun läpivientiin, että vaikka sitä nyt tuossa "pakkassprayllä" olen liotellut ja pihdeillä yrittänyt painella pois niin jumissa on ja tukevasti. Vinkkejä tuon irroittamiseen ?
Ei oikein uskalla sitä kaikkein parasta ruosteenirroitusmenetelmää eli kosaaniliekkiäkään tuossa kohteessa käyttää, kun näkyy siinä liitostapin molemmin puolin olevan jotkut nylonprikat ja onhan siinä läpiviennissäkin näköjään kumitavaraa, joka ei kuumasta tykkää,,,

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: M47 lootallisen kytkinremppa
« Vastaus #1 : 07.11.2011, 19:55:10 »
Riittävän jytyillä papukaijapihdeillä vaan voemoo lisää, ja jos ei silläkään lähde niin sitten otettava keppeineen, tulee sillainkin mutta tarvii melkeinpä apuvälineitä että saa tarpeeksi millintarkasti askin liikkumaan.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 lootallisen kytkinremppa
« Vastaus #2 : 08.11.2011, 14:17:47 »
Noilla kilometreillä vaihtaisin molemmat. Kompromissina voit ainakin vaihtaa sen etustefan - se on paljon hankalampi vaihtaa ja istuu tiukassa ;D.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: M47 lootallisen kytkinremppa
« Vastaus #3 : 08.11.2011, 19:35:59 »
Kyllä ne on lähteny ihan kevyehköillä papukaijapihdeillä irti. On olemassa myös vaihtoehto olla irrottamatta itse keppiä, jos saat tuon keppitelineen irti laatikosta ja sopivasti "jouheasti"liikkuvaksi sen kepin, niin se mahtunee suhtkoht kivasti putoamaan alas tuota jumiliitosta irrottamatta. Se liitos kannattaa sitten irtoaskista nuijia irti, ne muoviholkit maksaa motonetissa neljä-viisi euroa ja uskoakseni parantaa tuntumaa paljon, mulla vaan oli osat niin vähän kulunu etteivät ne mahtunu paikalleen niin laitoin sitten vanhoilla takas :P.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 lootallisen kytkinremppa
« Vastaus #4 : 09.11.2011, 09:19:37 »
Etustefalla tarkoittanet siis juurikin tuota kytkinakselin stefaa,,,

Kyllä vain. Sen irrottamiseen pitää ottaa kaavelin ja laatikon osat irralleen ja välissä olevan tiivisteen voit tehdä itsekin tiivistepaperista. Se irtoaa tuon ikäissessä autoossa yleensä murusina. Irtiottoon tarvitaan hyvää talttaa - se on samaa tiukkusluokkaa kuin pienen vetopyörän akselitiiviste - ei antaudu heti ;D.

hevonen

  • Vieras
Vs: M47 lootallisen kytkinremppa
« Vastaus #5 : 10.11.2011, 13:41:58 »
Otappa tällaiset

 

pihdit.

Se tappi irtoaa takuuvarmasti, jos ei ole hitsattu sinne haarukkaan.

Noitten pihtien suosituspituus tähän työhön on luokkaa 20"---->, että niillä jotain tekee.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: M47 lootallisen kytkinremppa
« Vastaus #6 : 10.11.2011, 18:28:26 »
Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, että oli auto sitten vaikka euron hintainen, sen korjaaminen tuppaa olemaan saman hintaista kuin vastaavan uuden. Toinen asia on myös hyvä tietää: työkaluvarustus on näissä autohommissa pakollinen - ei näissä sillä "kympin jakarilla" pitkälle pötkitä. Vaikka tuollaiset pihdit joutuu hankkimaan, niitä voi silti tarvita jossain myöhemmässä hommassa. Viimesi tarvitsin tuollaisia vesimittarin poisotossa. Ei avautunut kellosepän työkaluilla...

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: M47 lootallisen kytkinremppa
« Vastaus #7 : 10.11.2011, 21:39:12 »
Vaparissa sevverta keposempi asetelma, että aika epätodennäköstä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

RallyBaron  Samppasport