Carcom Oy  Elekma

V70 (2016) huolto-ohjelma?

  • 18 Vastauksia
  • 4517 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oliviel

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
V70 (2016) huolto-ohjelma?
« : 22.09.2020, 17:48:00 »
Onko tietoa minkälaiset huoltovälit noissa viimeisissä mahtaa olla? Kyseessä V70, 2016, D4, automaatti.

Monista lähteistä kaivelin että olisi jotain tällaista: Öljyt 30tkm, vaihteistoöljyt 60tkm, jakohihna 180tkm. Pitääkö paikkansa?

Kyseessä on Ruotsista tuotu auto jolle on tehty merkkihuollossa 20tkm/80tkm kohdalla "basservice" sekä 40tkm/60tkm kohdalla "Underhållservice". Liekö vaihteistoöljyjä vaihdettu?

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #1 : 22.09.2020, 18:12:10 »
Onko tietoa minkälaiset huoltovälit noissa viimeisissä mahtaa olla? Kyseessä V70, 2016, D4, automaatti.

Monista lähteistä kaivelin että olisi jotain tällaista: Öljyt 30tkm, vaihteistoöljyt 60tkm, jakohihna 180tkm. Pitääkö paikkansa?

Kyseessä on Ruotsista tuotu auto jolle on tehty merkkihuollossa 20tkm/80tkm kohdalla "basservice" sekä 40tkm/60tkm kohdalla "Underhållservice". Liekö vaihteistoöljyjä vaihdettu?

Tuskin on vaihdettu, jos ei erikseen ole mainittu. Ei kuulu yksityiskäytössä olevien huolto-ohjelmaan ollenkaan. Jos ylimääräisiä tehdään, ne joskus merkataan siihen alimpaan ruutuun huoltokirjassa ainakin suomessa.

Jakohihnan vaihtoväli on ruotsissa alun perin ollut 240tkm. En tiedä mikä on nykyään. Tuo on kuitenkin hyvä huomata jos on tuomassa 180- 240tkm ajettua, hihnaa ei ole välttämättä vaihdettu, vaikka suomessa väli onkin se 180tkm.

Poissa oliviel

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #2 : 22.09.2020, 19:00:27 »
Tuskin on vaihdettu, jos ei erikseen ole mainittu. Ei kuulu yksityiskäytössä olevien huolto-ohjelmaan ollenkaan. Jos ylimääräisiä tehdään, ne joskus merkataan siihen alimpaan ruutuun huoltokirjassa ainakin suomessa.

Jakohihnan vaihtoväli on ruotsissa alun perin ollut 240tkm. En tiedä mikä on nykyään. Tuo on kuitenkin hyvä huomata jos on tuomassa 180- 240tkm ajettua, hihnaa ei ole välttämättä vaihdettu, vaikka suomessa väli onkin se 180tkm.

Kiitos! Juu ei oo lisämainintoja muuta kuin "luftfilter" ja "brinskfilter" tai jotain. Kannattaako ne vaihteistoöljyt kuitenkin vaihtaa? Nyt 90 tonnia mittarissa...

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5523
  • Volvo V70
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #3 : 22.09.2020, 19:03:09 »
Kannattaako ne vaihteistoöljyt kuitenkin vaihtaa? Nyt 90 tonnia mittarissa...

Vaihteistoöljyjen vaihto kannattaa aina jos vaihdosta ei ole tietoa..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • Kasipätkä
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #4 : 22.09.2020, 21:40:59 »
Vaihteistoöljyjen vaihto kannattaa aina jos vaihdosta ei ole tietoa..
Tuolta voi kaivella lisää infoa ja ajatuksia vaikkei otsikko olekaan V70: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=94614.msg1061281781;topicseen#msg1061281781
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa oliviel

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #5 : 22.09.2020, 23:22:02 »
Kiitos!

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 799
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #6 : 23.09.2020, 08:16:33 »
Ja kannattaa huomioida, että jos se on etuveto ja uudemmalla 2.0 VEA -koneella, niin jakohihnan vaihtoväli taitaa olla 150tkm uusimman suosituksen mukaan. Näin ainakin uudemmassa V90 -mallissa on ko. moottorilla.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #7 : 23.09.2020, 09:37:16 »
Alkuun jakohihnan ja moniurahihnan vaihtoväli oli 240 000 km, mutta reilu vuosi sitten Volvo pudotti sen 150 000km muuallakin kuin Suomessa, koskien VEA koneita, D4204TX 2014 ja eteenpäin. D2,D3,D4 ja D5. Koskee kaikkia Volvo malleja.

311

  • Vieras
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #8 : 23.09.2020, 09:44:32 »
Joo, tuota huolto-ohjelman sekavuutta olen itsekin tullut pähkäilleeksi ja ihmetelleeksi, kun saa aika erilaisia vastauksia riippuen, mistä tai keneltä kyselee.
Tuo 30tkm öljynvaihtoväli siviilikäytössä vs. 15tkm ammattikäytössä lienee varsin selvä juttu, mikäli unohtaa tuon öljynkulutukseen liittyvät asiat, siitä tuolla oma on osionsa.
Tuo remminvaihtoväli on taas juttu, johon on ainakin useampi näkemys olemassa.
Toissa keväänä "isossa huollossa" (n. 135tkm) autooni vaihdettiin jakoremmin yhteydessä muutakin krääsää (mm. moniurahihna) ja todettiin, että hyvä vaihtaa tuo remmi nyt, niin ei tarvitse seuraavan 150tkm aikana siitä huolehtia, vaikkakin sen vaihto olisi "virallisesti" ollut vasta 180tkm (?). Lienevät siis lyhentäneet vaihtoväliä, kun juorut kertoo niiden napasahdelleen poikki jo n. 100tkm paikkeilla.
Eräässä merkkikorjaamossa luettiin päätteeltä suositusta, että lämpimissä maissa (ei ainakaan Suomi ?) vaihtoväli 240tkm.
Siitäpä sitten ajatus, että vedäpäs vaikka tuolla Saksan motarilla lappu lattiassa sillä reippaasti yli 200tkm ajetulla alkuperäisellä remmillä varustetulla luotetavalla perheautolla ja remmi antautuu, ei taida montaa eheää osaa jäädä koneruumaan josko ne siellä edes pysyvätkään. Osallistuukohan Volvo Corporation korjaustalkoisiin ?

No, eihän sitä tarvitse tokikaan noin käydä, mutta ikäviä asioita kaikkiaan, kun vaurio tapahtuu.
Näinköhän ekana kuitenkin syynätään huoltohistoria suurennuslasilla ja etsitään epäkohtia tai laiminlyöntejä, josta tapaus saattaa johtua.
Aikaa varmaan jonkin verran menee, kun pata auki & analyysi syystä ja sitten toimenpiteistä sekä kuka maksaa viulut. Tuon ajan ollaan useinkin ilma kulkuneuvoa, ellei joku vakuutus korvaa..
Hiukan ehkä ohi aiheesta, muttei paljoa..  ;)

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #9 : 26.09.2020, 16:49:38 »
Sekavuutta tosiaan tulee kun lukee liikaa nettiä tai käy Esson baareissa.
Jakoremmin väli tosiaan tullut kahdessa vaiheessa alaspäin VEA dieseleissä. 240tkm-180tkm-150tkm

Moniurahihna ja tämän kiristin luonnollisesti sama vaihtoväli kun jakohihnalla, eli ihan ajallaan se sinulle vaihdettiin. Vaikka niitä katkenneena tainnut ikinä tulla vastaan, mutta fiksu ympätä tuohon jakohihnan yhteyteen.


Hihnan vaihdon laiminlyönnistä ei tietenkään voi syyttää kuin itseään, eli täystuhon seurauksista saa itse vastata.
Ei siihen suurennuslaseja tarvita.
Miksi valmistajan tai maahantuojan pitäisi osallistua tyhmyydestä johtuneisiin talkoisiin?

Sitten toki jos saksassa tai missä tahansa arabiassa on eri vaihtoväli niin tilanne on täysin eri, mutta eipä ainakaan itselle ole tullut vastaan.

311

  • Vieras
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #10 : 27.09.2020, 00:25:54 »
Niinpä, etenkään kun ei lue pelkästään nettiä eikä käy lainkaan Esso-baareissa, vaan kun käy Sinisiltä kyselemässä, saa ko. vastauksia.
Toissakeväisen huollon tehnyt mekaanikko siinä haastellessamme ja kysellessäni koneesta & autosta noin yleensä "juorusi",
että olisi tiedossaan ainakin yksi tällainen n. 100tkm-tapaus ollut, ilmeisesti näitä 90-sarjan kapineita -> uusi pata -> hinta järkky

Entä, jos Sinisellä vaihtoväliksi kerrottu 180tkm ja pamahtaa 150tkm, missä laiminlyönti ja kenen ?
Entä, jos lämpimissä maissa (?) määritelty 240tkm ja pamahtaakin esim. 180tkm, missä laiminlyönti ja kenen ?

Missä tyhmyys ja kenen ?
Mahtaako Saksassa tai "arabiassa" näitä nakuja paljonkin olla menossa en tiedä, kun en ole enää viimeaikoina noilla suunnilla ajellut.

Kyllähän näitäkin asioita yleensä normisti aina aika laajalti tulee kuulosteltua, ettei olisi kaikki data vaan naapurin-Peran tai työkaveri-Anssin tuotoksia... ;)

Ps.1
Jäänyt vaan aika vankka käsitys näistä nimenomaisista V-huolloista, että mitään oikein jämptiä huolto-ohjelmaa ei tahdo löytyä, enemmin vaan suosituksia...
Aiemmissa kulkineissa aina välittömästi tuupattu eteen lista, mitä kulloiseenkin huoltoon kuuluu ja mitä kustantaa eurolleen, ellei mitään ylimääräistä tarvitse tehdä.
Ps.2
Ko. toissakeväisen huollosta otin kahden Sinisen tarjoukset ja hintaero n. 200€, pajoilla välimatkaa alle 50km.
Otin  halvemman ja sain sijaisauton veloituksetta käyttöön tuoksi puoleksi päiväksi, minkä homma osapuilleen oli arvioitu kestäväksi.
Vietettiin vaimon kanssa samalla laatuaikaa käyden syömässä & shoppailemassa sekä harrastamalla samalla "maaseutumatkailua" ajellen pitkin & poikin lähiympäristöä nähtävyyksiä katsellen.
"Ei huono", sanoisi ystävämme Jorma U.  :)


Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #11 : 27.09.2020, 10:20:15 »
Niin siis mitä?

Jos vaihtoväli 150tkm, 180tkm tai jotain seuraava niin sitä jos ei noudata niin silloinhan hihnan katkeamisesta luonnollisesti vastaa itse?

Sitä mitä "sinisellä" kerrottu vaihtoväliksi VEA dieselin 180tkm 150tkm sijaan nii siinä menty sitten pieleen.

Toki niinkuin aiemmin kerroin että vaihtoväliä useampaan kertaan tiputettu niin silloin kuin viimeksi sitä olet kysynyt on se voinut olla 180tkm? Mutta en nyt kuukaudenkaan tarkkuudella muista milloin se muuttuu 150tkm, mutta on siitä jo 1,5vuotta tai enemmänkin.

En itsekkään ole viime aikoina kyseisessä maissa käynyt tai ehkä edes koskaan. Eikä niiden hihnan vaihtovälit/suositukset oikeestaan kiinnosta lainkaan kun ne ei omassa arjessa ole mitenkään mukana. Katkeiloot tai kestäkööt ihan miten haluaa.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 416
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #12 : 27.09.2020, 10:22:59 »
Tuntuu aika oudolta jos Suomessa ei ole ollut kaikilla Volvo-auktorisoiduilla liikkeillä tietoa Diesel-koneiden lyhentyneestä hihnojen vaihtovälistä, kun tämä tiedetään jopa Irlannissa ja Saksassakin. Maakohtaisia eroja lienee ollut alun alkaen.

Jako- ja moniurahihnan vaihtovälin lyhentämisestä Volvo Cars on lähettänyt tiedotteen englanniksi mm. Ruotsin Volvo jälleenmyyjille ja näi varmaan myös Suomeenkin, koskien VEA-moottoreita  D4204TX  2014 ja eteenpäin kaikkia malleja, joissa vaihtoväli tosiaan putosi suoraan Ruotsissa 240 000km - > 150 000 km keväällä 2019.

Samana syksynä Motormagasinet teki kyselyn hihnojen vaihtovälistä noin tusinalle ei Volvo- auktorisoiduille autoliikkeeille ja kaikki vastasivat väärin 240 000 km!
Kaikilla Volvo-auktorisoiduilla jälleenmyyjillä tämä oli tiedossa ja pari jälleenmyyjää oli ollut valmis jopa tinkimään tämän takia myyntihinnasta.

Sama koskee ei Volvo-auktorisoituja korjaamoja, joilla tietoa ei välttämättä alkuun ole jos ei ole VIDA käytössä. Volvo tiedottaa omilleen muutoksista omia kanaviaan pitkin, muut saa sitten tiedon miten saa, vaikka median tai asiakkaiden välityksellä.

Aiemmin mainituilla moottoreilla on suomeenkin tuotu autoja ties kuinka paljon niin yksityisten kuin eri toimijoidenkin toimesta. Joten jos yksityinen henkilö, ei Volvo-auktorisoitu autoliike, tai joku muu on tuonut , ja merkkiriippumaton korjaamo tai ”hyvä kaveri” on tehnyt huollot, eikä ole tiennyt muuttuneesta lyhemmästä vaihtovälistä, ei ehkä kaukaa tarvitse hakea kuka maksaa kun ei ole noudatettu annettua huoltoväliä, jos jotain sattuu/on sattunut.

Itse en ainakaan ole huomannut, että suomalaisessa mediassa tämä olisi kovin suuresti ollut esillä, josko ollenkaan, sitä vastoin ruotsalaisessa mediassa, kuten hyvin usein muustakin, otsikoitiin ihan näyttävästi, kuinka Volvo shokkipudotti yllättäen hihnojen vaihtovälin, ja noin paljon.

Poissa paavomp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 157
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #13 : 27.09.2020, 11:28:43 »
No nyt kun on spekuloitu kaiken maailman Etelä-Euroopan skenaarioilla, niin mites tällainen elävän elämän esimerkki;

Ruotsista tuotu VEA-Volvo ostettu ei-volvon merkkiliikkestä ja rekisteröity suomeen marraskuussa 2018 180tkm huolto juuri tehtynä Ruotsin Bilialla. Kysyin liikkestä mitä huoltoon on sisältynyt ja kysyin nimenomaisesti jakohihan vaihtoa. Vastaus oli, että jakohihna vaihdetaan vasta 240tkm huollossa. Tässä tapauksessa siis tiesin, että hihna pitää Suomen ohjelman mukaan vaihtaa, joten mitään ongelmaa ei ole. Mutta entäpä jos olisin ajanut tyytyväisenä välin 180tkm ja 210tkm ja hihan olisi katkennut tuolla välillä? Varmaan olisi joutunut tappelemaan suoraan pääkonttorin kanssa.

Sivujuonteena mainitaan myös, että auto kävi sinisellä softapäivityksissä ennen jakohihnan vaihtoa. Tässä yhteydessä ei kukaan kiinnittänyt tuohon asiaan mitään huomiota, olisi ehkä ollut hyvä paikka saada nopea lisätyö kysymällä, että olethan tietoinen että vaihtoväli on Ruotsissa toinen kuin Suomessa... Tämän kokemuksen vuoksi luotto ei ole hirveän kova, että kukaan olisi tuota tajunnut edes 210tkm huollossa...

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 (2016) huolto-ohjelma?
« Vastaus #14 : 27.09.2020, 11:39:37 »
Mikäs tuossa mietityttää?

Jos Suomessa väli 150tkm ja siitä menty jo yli niin tuskin Volvon Cars Finland kiinnostuu asiasta. Enemmän tuo on maahantuojan ongelma, eli tässä tapauksessa sinä itse.
Kuten myös

Ja jos auto tulee ohjelmisto päivitykseen Suomessa, niin ei siinä huoltohistoriaa tai hihnan vaihtoja käydä läpi.
Varsinkaan jos vaihtoväli jo ylitetty niin oletuksena voisi kuvitella että auto on huollettu ohjelman mukaisesti.

 

Carcom Oy  Elekma