Huomasin saman, kun oli emäntä puikoissa. Kevyt kiihdytys loivassa kaarteessa koko auto "vatkaa" niin että posket heiluu
Ilmoittelen miten kävi, kun saan autodocilta tuon vasemman vetarin vielä...
Vasen vetoakseli nyt myös vaihdettu -> mikään ei muuttunut.. Itselle jää vaihtoehdoiksi enään moottorin tukikumit tai etualatukivarsien takahelat.
Alavarret ja takahelat on kyllä aikaisemmin vaihdettu, näyttävät suht uusilta ja terveiltä. Toki, oikeanpuolen takahela on hieman eri asentoon asennettu kuin vasen, mutta en usko sen vaikuttavan.
Tosiaan, tutina tuntuu useimmiten hiljaisella vauhdilla kevyesti kiihdyttäen luultavasti kakkosvaihde pesässä (5v automaatti), kierrosten ollessa 2000-2500rpm. Myös, jos konetiellä painaa kick-downin, tutina muuttuu nopeataajuiseksi tärinäksi, joka loppuu välittömästi kun kaasun höllää.
Vaihdelaatikon alatukea vääntelin kangella, vaikutti todella veltolta. Moottorin ylätukia en ole tarkastanut.
Mietin, voisiko moottorin tärinä tulla kumityynyjen läpi koriin ja vetkuttaa koko autoa ? Auto paikallaan kaasuttaessa mitään tärinöitä tosin ei tunnu...
Ulkomaan foorumilla oli vaihdeltu akun alla olevaa kumityynyä ja ilmeisesti ongelma poistunut. Osa oli laittanut "e-focuksen" tyynyn, ilmeisesti on jämerämpää tekoa. Puhetta oli myös päivitetystä hydraulisesta kumityynystä, joka jäykistyy väännön kasvaessa.
Merkkiliike sanoo, että tarvike vetarit ovat syypää tähän.. Vaikea uskoa, kun orkkiskepit tulee puolasta suunnilleen samalta tehtaalta mistä tarvikeosat... Itsellä on Ridexin kepit nyt paikallaan ja vaikuttivat todella laadukkailta ja jämäköiltä.
Ulkomaan foorumilla joku kaveri oli koittanut muistaakseni 4 vai 5 eri vetoakseliparia eri valmistajilta ja mitään muutosta ei havaittu.
EDIT: Tässä nuo vaihteiston tukityynyt. Volvo on päivittänyt aikoinaan kyseisen osan. Tämä viittaisi selkeästi ongelmaan.
Ongelman kuvaus
"Symptoms: Vibration around 1500-2000 RPM in 1-3 gears. Clunking noise occurring after pressing the accelerator after just releasing it (whilst moving). Excessive vibration."Vanhan mallinen osa
Uuden mallinen osa
Vanhan osan oem varaosanumero
31359779Uuden osan oem varaosanumero
31316498Tässä täytyy tietää, että uuden designin tuki ei sovi vanhaan malliin suoraan. Vaihdelaatikon "korvake" on erinlainen ja keskipultti eri kokoinen. Näihin myydään valmiita kittejä, jos haluaa asentaa tuon uudemman version.
Autodocilta löytyy suoraan
Uusittu vanhanmallinen tukiSekä myös
Uuden mallinen tukiAutodoc ei tosin tiedä kertoa, että tuo new desing palikka ei sovi suoraan vanhan mallin tilalle. Oma kärry on 09/2005 rekisteröity, joten oletettavasti siellä on tuo vanhan mallin osa.
Vanhan designin Febi osa

Tuo vanhan designin osa näyttää silti hieman päivitetyltä verrattuna oem palikkaan.
Tilaan nyt tuon vanhan mallin Febin palikan ja samaan syssyyn vaihteiston alatuen. Palataan asiaan ja toivotaan, että auto tulisi näillä kuntoon !
PS:
Asennusohjeita ulkomailtaToinen ohjeSinne lähti tilaus
