Olihan taas (volle + peräkärry) reissu,,,,joka meinasi loppua heti alussa.
Pihasta lähdettäessä normi homma. Auto käyntiin ja tarkastus, että kärryn valot toimii. Kaikki ok.
Satamassa lippuluukulta eteenpäin jyrkässä kaarteessa peiliin vilkaistessa huomaan, että peräkärryn etupään äärivalo on pimeänä.
Auto parkkiin odottamaan laivaan pääsyä ja sulakerasiaa tutkimaan. Sieltä löytyi palanut sulake.
On näitä sulakkeita vuosikymmenien aikana ennenkin mennyt vanhuuttaan, joten kaivelin hansikaslokerosta uuden ja ainoan sopivan sulakkeen. Tämä sulake tuntui "vetelältä" ,,,,paljon hennommalta kuin tuo pois otettu.
Virrat päälle ja ulos katselemaan. Joo valot palaa taas normaalisti.
,,,,,,Takaisin autoon ja "sniff sniff",,,,tuoksuu palaneelle muoville,,,
Sulaketilan kansi auki ja siellä nousee paksu savu sulavasta sulakkeesta,,,just siitä, jonka vaihdoin.


Sähköt poikki ja pihdeillä rääppeet irti. Lanka ei ollut palanut.
Loppumatkan, noin 1900km, määränpäähän ajelin ilman auton ja kärryn takavaloja. Kerrankin oli hyvä syy olla ajamatta pimeässä. Kärryssä vilkut ja jarruvalot pelitti normaalisti.
mr Murphy oli ilmeisesti asialla. Minulla ollut viimeiset 8 vuotta mukana kaiken varalta peräkärryn magneettikiinnitteinen varavalosarja, kun joskus ennenkin kärryn sähköt piruilleet. Mutta nyt tällä kertaa ei tullut otettua mukaan,sillä eihän sähköissä voi olla vikaa, kun 4kk sitten kaikki sähköt uusittu ja just 2pv aiemmin oli kärryä viimeksi käytetty. ,,,,
Paluumatkalla Slovakiasta heti Juhannusviikon jälkeen meni samanlainen päiväajosuunnitelma pieleen, sillä puolivälissä Puolaa alkoi tulla vettä ja salamoita enempi kuin tarpeeksi. Säätiedoite kertoi että tätä jatkuu vielä 12 tuntia.
Siinä sitten sopivasta tarvikekaupasta punaiset led tuikut, hauenleuat ym pikkuosaa ja sopivankokoinen poranterä. Peräkärryn takalaitaan muutama reikä valojen kiinnitystä varten ja keinuvipukatkaisijalle.
Kärryn takaosaan erillinen autonakku, jollainen on näillä reissuilla aina mukana,,,ei toki autoa varten, mutta kuitennii on. Sähkökytkennät onnistui ja erillistakavalot toimii hyvin.
Kaatosateessa ja ukkosmyrskyssä touhutessa myös akkuporakone Makita päästi käyttösavut pihalle, mutta jaksoi juuri ja juuri tehdä viimeisen reiän valmiiksi.

Noin 1000kg oli nyt kuormaa siirrettävänä mennen tullen.
Kulutus 95E menoliemellä pääsääntöisesti 9.2-9.4 / 100km.
Juhannusviikon ajan määränpäässä ilman kärryä, mutta autossa noin 400kg tavaraa. Kaupunki / maantie ajoa 50/50 ja kulutus 9.8 / 100km. Noin 40km / päivä sai kurvailla 8 päivän ajan.
Ihan "vähäsen" oli ilmastointia ikävä, kun kylmin päivä siellä jossain oli +33 ja normaali oli +35,,,+37,,,varjossa. Yölläkään ei tippunut alle +29,,,eikä hotellissa ollut ilmastointia.
Auton sisälle laittamani lämpömittari näytteli ajomatkojen aikana 35-45 lämpöasteita.
Kyllä oli ihanan viileää, kun palasin Suomeen vain +26 keliin.
