Moro!
Katselin, että foorumilla on ollut kyselyitä lisäpitkien asennuksesta näihin uudempiin Volvoihin. Tuli tämän viikon illat käytettyä perehtymiseen ja asennukseen ja ajattelin jakaa kokemuksia ja vinkkejä tänne. Tässä siis kyseessä Volvo V90 vm. 2018.
Tosiaan ainut tapa saada heräte lisävaloille on CAN -väylään liitettävä boksi, umpiolle menee viisi piuhaa: 2x12V, maa, CAN L ja CAN H; en keksi umpiota purkamatta saada muuta herätettä. Itse käytin CANM8 :n boksia, heillä siis on ihan oma lukija uudemmille Volvoille, löytyy ihan kotimaisista verkkokaupoista.
Sitten asiaan..

Vasen eturengas irti -> lokaria vähän irti ja lokarin taivutus sivuun, peruskauraa. Tuolta yläosasta löytyy umpiolle menevä kaapelinippu, jossa siis myös CAN väylä. -> Liitin irti umpiosta.

Volvosta CAN-väylä pihdeillä poikki snaps vain -> kuorintaa sentin matkalta molemmista piuhoista -> ei vahingossakaan oikosulkuun (en tiedä / uskolla edes kuvitella mitä voisi tapahtua.. Ei välttämättä mitään?) -> tina-jatkoksilla ja kolvin/sytkärin avulla väri väriin ja teippiä vielä varmuuden vuoksi päälle.
Volvossa CAN L = kelta-violetti piuha
CAN H = ruskea-harmaa piuha
CANM8 :ssäCAN L = sininen piuha
CAN H = valkoinen piuha
Tämän jälkeen konehuoneesta kaksi piuhaa tuonne lokarin taakse: 12V käyttöjännite CANM8 :lle ja ohjauspiuha CANM8 :ltä releelle, lampulla reitti löytyy helposti. CANM8 :n käyttöjänniteen piuha pitää ohjeen mukaan suojata 5 A sulakkeella. Lokarin alla on todella hyvä maapiste CANM8 :lle(näkyy ekassa kuvassa).
Sitten vain piuhat ja CANM8 nippareilla kunnolla kiinni ja lokari umpeen.
En kauheasti käytä palstatilaa geneeriseen lisävalojen asennuskertomukseen, koska siitä on jo tehty satoja parempi oppaita. Tässä vielä kuva omasta releen sijoituksesta

Sulakerasian kyljessä on siis kuin tehty paikka releelle.

Toimii kuin junan vessa. Myös ajovaloautomatiikka toimii.
edit: korjattu pari typoa