Pitänyt tässä päivitellä kuulumisia kesän mittaan, mutta on päässyt unohtumaan. Kesäloma tuli ja meni, tää on välillä tehny sellaista että nelosvaihteella ~puolikaasulla antanut pikku nykäyksen. Se rupes esiintymään vähän useammin ja varsinkin silloin rupesi häiritsemään kun alkoi välillä kolmosellakin ohitustilanteessa nytkyttämään. Ilmeisesti näille on ominaista, että puolat on melkein kuluvia osia. Mökille ajaessa livedatasta seurasin että kakkonen antoi satunnaista misfireä mutta en jaksanut sen enempää arpoa mikä puola takkuaa, joten laitoin kaikki puolat uusiksi ja vaihtelin tulpat samalla joka pyttyyn. Boschin tekeleitä tulpat sekä puolat.

Keväällä yhdellä reissulla satoi alijäähtynyttä vettä eikä ajovalot oikein pysynyt auki niin lumiharjan skrapalla hakkasin niitä välillä auki että näkee eteenpäin, siinä samalla tuli tehtyä vähän jälkeä kuskin puolen umpioon. Näytin sille vesihiomapaperia ja myllyä. Lopputulos oli tyydyttävä, tavoite oli saada se jälki pois ja siinä onnistuttiin. Toiselle umpiolle annoin vaan myllyä hetken aikaa, senkin ulkonäkö piristyi vähän. Korvasin myös päiväajovalon hehkupolttimon led-mallisella, koska se hehku oli niin onneton. Vähän kuin parkkivalo päivän paisteessa eli ei juurikaan näkynyt mihinkään. Tuo motonetistä ostettu philips näyttää ihan ajovalolta päivänvalossakin. Kuvassa värit ja valonmäärä vähän niin ja näin. Valoja ei tässä vaiheessa ole vielä käsitelty, kokeilin ensin vaihtaa polttimot siltä varalta että joutuu irroittamaan ne.

Tuolla sumareissahan onkin jo ostosta asti ollut led polttimot ja joka startissa antanut vikapimputuksen niistä. Nyt kun laitoin nuo ei canbus ledit niin tuli kaksi pimputusta lisää. Koodasin OBDElevenillä ajotietokoneen köpöimpään malliin, tippui vähän ominaisuuksia pois mutta samalla valovahtikin. Teen kulutus seurantaa spritmonitoriin niin eipä harmita, etten näe ajotietokoneen arpomaa kulutusta ja jotain ajoaikoja. Rangen näyttää niin se riittää.
Jos OBDEleven ei ole tuttu niin lyhyesti selitettynä se on bluetoothilla toimiva obd murkula, joka juttelee puhelimessa olevan apin kanssa jolla voi tehä VAG autoihin koodauksia, kattoa ja logata dataa yms. juttuja. Suurimpaan osaan löytyy ohjeet apista tai sitten netistä. Esim tuossa muutin 31300 arvon 31100 ja hups, ajotietokone on downgreidattu. Jenkkiparkit aikoinaan laitoin samalla tyylillä, maakoodin muutin vain Amerikaksi.

Keväällä hommasin Thulen kattotelineet ja ThuleUpride pyörätelineen. Hyvin toimii pyörän kuskaamisessa. Eturenkaasta kiinnittäminen tuntuu paremmalta vaihtoehdolta kuin Proriden rungosta puristava. Kai se hiilikuitu sen kestäis mutta tuo on nopea ja ei tule turhia jälkiä. En tiedä miten kalliimmat mallit, mutta nämä halvimmat squarebarit alkaa viheltämään 50km/h nopeudessa. Vähän ärsyttävää mutta katoaa kun kääntää radiota kovemmalle


Ennen mökiltä lähtöä tuli vielä pesaistua auto ja kokeiltua turtlewax flex pro graphene mikälie mahtoikaan olla pikapinnoitetta. Toistaiseksi auto näin 1,5kk jälkeenkin helmeilee hyvin. Ihan pätevän oloista ainetta vaikka ostohetkellä vaikutti hintavalta turtlewaxiksi. Ostin sen faijalle että saa Volvon pinnoitettua. Ei voi mitään "erikoista" merkkiä olla kun kuitenkin jonkun jähmettyneen korrekin laittaa mielummin kuin vieraita hifistely aineita


Sellaisen asian opin tästä, että tässä on joku erikoisempi maali päällä, Avus silver. Taittaa hopeasta tumman harmaaseen ja vaalean siniseen niin sen takia auto on vähän eri värinen joka kuvassa.