Nyt taitaa olla oikea hetki tehdä pieni yhteenveto tähän astisista toimista koska tää pieni tehonlisäysprojeti -95 farkkudeekuun on toistaseksi valmis.
Tavoitteena on ollut käyttöauton pieni piristys mahd vähillä ylimääräisillä liikkeillä ja tietty mahd vähäsellä ylimääräisellä rahan käytöllä.
Projekti on toistaseksi valmis eikä oo tarvetta ees nostaa ahtoja vielä.
Eka toimenpide oli käyttää pumppu mr. Lämsijärvellä jakoremmin vaihdon yhteydessä. Tästä on vissiin pari vuotta aikaa.
Siinä yhteydessä seuraavat liikkeet määrittyi aika pitkälti siltä pohjalta et kun orkkis nestepää tuomittiin vähån päällle 400 tkm kohdalla uutta vastaavaksi niin päätös oli että mennään sillä ja se on okei koska tavoitetaso on suht maltillinen
Jos ois vaihto ollut ajankohtainen niin isompi pää ois ollu ohjelmassa mutta nyt näin.
Pyyntö PP:lle oli laittaa se silleen että saa kaiken sopan ulos mitä se tarjoaa ja tässä vaiheessa oli jo aika pitkälti selvillä että seuraavaksi rempatqan ahdinta, sitte vaihtuu välijäähy ja rännit ja sitte kattellaan pikku hiljaa ahtoja ylös päin niin pitkälle että orkkiskytkin porsii ja sitte vähän takas.
Pumpun remontin jälkeen jäi mieleen eträ 120 kmh kierrosluku laski melkeen 500 kierrosta.
Tässä yhteydessä tietty vaihtu suuttimet myös.
Tehon lisäys oli ihan huomattava mut heti selvisi myös että viimeiset 1500 kiekkaa on tarpeettomat kun ei enään muuta siellä tapahdu kuin savun paksunemista ja äänen kovenemista. Ohan nekikn tietty helvetin mukavia jutskia mut ihan odotusten mukaisesti orkkis garretti leikkas siis heti kiinni.
Siinä sitte keräilin rohkeutta ruveta lähdettämään ehjää mutkaa koneesta remontoitavaksi ja kovasti toivoin että se porsis. Melkeen vuosi meni ja just kun olin päättämässä et pakko se on nyt irrottaa ehjänä kun ei se vaan hajoa niin ihan viime hetkellä se olikin sitte päästellyt vähän öljyjä päällensä ja sai hyvällä omallatunnolla lähettää sen Lappeenrantaan parannettavaksi.
Jostain saabinraadosta löytyii pienen etsiskelyn jälkeen sopiva takapuoli, ja takasin Lappeenrannasta tuli tää kuuluisa kolmosen kautta nelosen puhallin.
Isoin muutos mitä toi asentuakseen edellytti oli uudet öljyleykut paikkakunnan hydrauliikkaliikkeestä.
Saattaa olla että jotain kannskkeita ja kiinnikkeitä joutu ehkä muovaaman, en ole ihan varma, mut siis käytännössä asennus oli drop in vanhoihin ränneihinn molemmin puolin, pl. ne öljyletkut.
Tän remontin yhteydessä löyty pakoputkesta yllättäen sellanen tulppa nimeltä katalysaattori. Se poltteli ensin ahdon ivavaloa viimeiset 500 kierrosta mutta sitte sen kansa suoritettiin sellaisia pieniä puhdistustoimenpiteitä ja uloshengitys lakkas ahdistamasta.
Muutos oli ihan mukava, toimi ylös asti ja tuntui jotenkin hemmetin mukavalta ja tasapainoselta kokonaisuudelta. Maantiellä oltiin jo aika lähellä tilannetta että tehot riittää tähän laatikkoon mulle.
Tää oli siis viime talvena.
Tämä talvena sittrn porsi syyylärin pääty ihan täsmälleen oikeaan aikaan että sai hyvän syyn vaihtaa IC ja rännit samalla työllä.
Geneerisen kiinakennoston asemesta tähän tuli Porista noudettu do88:n hifiosa joka oli ihan drop in ilman mitään ylimääräsiä asennuspuukotustoimenpiteitä.
Tää tuotti isoimman yllätyksen tää coolerin vaihto ja heittämällä isoimman parannuksen muutenkin näistä tehdyistä muutoksista.
Mä en odottanut oikeestaan juurikaan huomattavia muutoksia ja pidin tätä vaan ennakoivana korjauksena et vaihdetaan sovinnolla ehjä niin sitte voi rauhassa ruveta kattelemaan ahtojen lievää nostoa.
Lopputulos oli melkoinen yllätys ja suurin muutos ei oo ahdoilla tai tehon määrässä vaan siinä miten kone ottaa kierroksia ja vastaa alle 3000 kiekan ihan tyhjäkäynniltä asti.
Mä melkein voisin ostaa ruotsalaisen mainospuheen virtausoptimoinnista jne koska ei kai tolla alueella mikään muu vaikuta kuin se paineen lasku ja läpivirtausvastus.
Elikkä orkkis cooleri on aivan hyödytön tai haitallinen jos tekee pieniäkään tehon lisäys toimenpiteitä.
Nyt piti olla seuraavaksi ohjelmassa ruveta viilaileen ahtoja pikku hiljaa lisää.
Se jää kuitenkin tekemättä toistaseksi koska tää on nyt tarpeeksi pirtsakka mulle ja tää oli melkoinen yllätys ainakin mulle mut toistaseksi tää riittää ja täytyy vähän keskittyä seuraavaks optiikaan elikkä maalaushommiin ja myös Bilstein tms kierros ympäri on ohjelmassa ennen kun mietitään enään yhtään tehon lisäyksiä.
Tää on siis toistaseksi valmis projekti.
Aikaa on menny kaks vai oisko kolmen vuotta, en oo ihan varma kumpi.
Kaikki muutokset on tehty muitten korjausten yhteydessä.
Vaikka kuin laskisi niin ehkä 300-400 euroa hankintahinnaltaan kalliimmaksi on tulleet tehoa parantaneet osat eli voi sanoa että ei yhtään mitään.
Lisätöitä on tän takia tehty hyvin maltillinen määrä. Määhän en tee itse tähän yhtään mitään, kaikki hommat tehdään hyväksi havaitussa korjaamossa.
Eli kokonaisbudjetti on hyvin maltillinen.
Muita hommia mitä on tehty niin viime talvena sellasen pienen korjaamolla tapahtuneen sattumuksen yhteydessä pääsi käymään niin että piti kirvoittaa koneesta kansi auki ja sen yläpuolisia osia uusittiin because ja sen jälkeen kasauksessa asentui pahvin tilalle elringin metalli.
Ja se takaisinkiereätys letku on jossain kohdassa hajonnut ja toi joutuu nykyään hengittämään pelkkää puhdasta ilmaa kun sitä ei ole vielä ehditty korjata D
Eli tää on toistaseksi valmis projekti, omistaja on perkeleen tyytyväinen, ja jos jotakuta muuta kiinostaa samanlainen pienen budjetin piristysprojekti niin tässä suuntaviivoja sellaselle.
Periaatteessa ehkä vois kiinostaa käyttää tää penkissä mut en tiiä kiinnostaako niin paljon että viittin.
Persdyno on mieltä että on aika lähellä 1996 B230FT manuaalia millanen oli toisena käyttiksenä muutaman vuoden kun joutu kahta autoa pitämään. Siinähän luki reksiteriotteessa vissiin 125 kW.
Tää on kuitenkin niin paljon eri luontoinen et vaikee verrata, mut siis noin osapuilleen.
Hauskuusindeksillä mitattuna deeku on kumminkin iha perkeleesti hauskempi ja sehän on tärkeintä
