Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?

  • 14 Vastauksia
  • 4057 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 737
  • www.vrcf.fi
Niin, ostin vähän aikaa sitten melkein uuden Holsetin hx40 superin, ahdin on hyvässä kunnossa muutoin, paitsi turbiinikotelossa olevat studit, johon kiinnitetään downpipen laippa, olivat erittäin huonossa kunnossa, toisin sanoen niissä ei ollut jäljellä juuri lainkaan kierrettä.

Ajattelin sitten irrottaa ne ja uusia ne, mutta nepä ei lähtenytkään kovin helposti vaikka annoin liota niiden irrotusöljyssä ensin yön yli ja sitten kokeiliin alkaa kahdella mutterilla vääntämään niitä irti, mutta koska studeissa ei ollut juuri kierrettä jäljellä se ei onnistunut lainkaan.

Hitsasin sitten isot mutterit joka studiin, noh tällä tavalla viisi kuudesta studista lähtikin ehjänä ulos, mutta yksi katkesi noin 5mm alle tiivistepintatason, elikäs siihen ei voinut yrittää hitsata enää toista mutteria.

Ja mulla ei ole niitä vastakierretappeja, joten niilläkään ei voinut yrittää.

Löin sitten ihan keskelle studia pistepuikolla pisteen, ensin mittasin stuidien kierteen pituuden toisesta studin paikasta ja teippasin pooranterään teipin ohjenuoraksi, porasin ensin kolmemillisellä reiän, sitten porasin 6.5mm terällä seuraavaksi. Tämän jälkeen väänsin vain kierretapilla uudet kierteet entisen studin kohdalle. En tiedä miten se onnistui, mutta se onnistui kuitenkin.

Elikkäs kierre meni juuri entisten kierteitten kohdalle, varmaankin siksi että studin jämä oli niin syvällä joten kierretappi sai haukattua entisistä kierteistä sen verran pitoa että kierteistä tuli hyvät, suorat eikä lainkaan väljät, tämän jälkeen otin pakopesän mukaan töihin missä viimeistelin kierteen ns. viimeistelytapilla. Sen jälkeen pesin pakopesän ultraäänipesurissa, samoin kuin kompurakotelonkin.

Nyt mulla on siis 18# pakopesä, kuitenkin, koska moottorissani on tilavuutta vain se 2.1 litraa ajattelin myydä tämän korjatun pakopesän ja ostaa uuden 16# pakopesänn tilalle.

Nyt varsinaiseen kysymykseen: en halua tämänkaltaisen operaation toistuvan joten laitan ensinnäkin kuparitahnaa kierteisiin kun kierrän uudet studit uuteen pakopesään, tämän lisäksi en halua että studit ruostuu, kuten normaalista mustasta raudasta tehdyt ilmiselvästi tekevät.

Sen jo tiedän että muttereiksi laitan uuteen pakopesään kupariset lukkomutterit, mutta mitkä studit siihenn laitan?
En halua laittaa niitä halpoja mild steel studeja vaan harkitsen rosterisia, jopa titaanisia tai inconel studeja.

Ebayssä on englantilainen firma mikä myy titaanisia pultteja ja muttereita, ja niiden lisäksi eri pituisia m8 studeja. Yksi studi maksaa noin 4€ joten ne ei ole edes kovin kalliita.

Rosteriset studit maksaa noin kympin kaikki kuusi, joten aika halpoja nekin ovat.

Sen sijaan inconel studit maksaa noin kympin kappale...  :idiot2:
Joten ne inconeliset on aika lailla poissa laskuista.

Mutta miten eri metallit reagoivat toistensa kanssa, esim rst studi+ kuparimutteri tai titaanistudi+ kuparimutteri.

Eli onko jotain mitä ottaa huomioon ettei "metallipari" ala syövyttää toista metallia.

Tällä hetkellä näyttäisi järkevimmältä vaihtoehdolta laittaa rst studit, mutta miten on niiden lämmönkestävyys?
Luulisi rst studien kestävän lämpöä, koska pakosarjojakin valmistetaan ruostumattomasta. Kaiken lisäksi jos ne jumittaa uudestaan niihin voidaan hitsata mutterit ja vääntää pois, tätä etua ei titaanisilla pulteilla ole, inconelista en tiedä.

JOten kysymys kuuluu, again, mitkä studit laitan uuteen pakopesään.

Tekisi mieli ostaa tämmöinen laippa joka laajenee 3" koosta 3.5" kokoon ja tähän tulisi dp kiinni v-panta liitoksella, kkd myy näitä ja tämän näköisiä ovat.




free image host

Moinen vaan valmiiksi hitsattuna maksaa satasen ja osat hitsaamattomanakin maksaa vielä 80€, elikäs aika kalista on. Mutta todennäköisesti ostan tämän setin, tällöin downpipeä tehtäessä ei tarvi aina pultata kiinni ja irrottaa laippaa ahtimelta, vaan aina voi vaan irroittaa v-pannan.

Tällöin ei tarvi laippa pultata ahtimeen kiinni kuin kerran, mutta haluan silti että se lähtee tarvittaessa irti!

Mitkä studit laitan ja mistä niitä saa edullisimmin?

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 737
  • www.vrcf.fi
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #1 : 05.12.2020, 19:15:03 »
Onko kellään kokemusta ns. marine grade rst studeista? Niitä saisi ebaystä aika halvalla.
Mutta miten rosteri reagoi turbiinikotelon kanssa kovassa lämpötilassa?

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 571
  • www.vrcf.fi
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #2 : 05.12.2020, 19:30:02 »
Sen dp liitoksen voi vedellä kiinni vaikka sopivan mittaisilla perus pulteilla. Eipä oo ongelmaa ollut itsellä ainakaan kiinni pysymisen tai irrotuksen kanssa, vaikka kesä ajettu avaamatta nuita kyseisiä pultteja. Pakosarja ja pakopesä menee kuitenkin punahehkuun aina lähdössä, joten kuumana on käynyt varmasti.

HX40:ssä 18 pesä ei kyllä varmasti oo liian iso 2.1 koneeseen.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #3 : 05.12.2020, 19:32:10 »
Rosteripultin kanssa on ikävä jos se narahtaa kiinni kun käytetään mustan raudan kanssa. Mä laittaisin vaan normi pinnapultit ja esim. CRC:n Metal Free Pastea kierteisiin. Toi on todettu työmaalla toimivaksi aineeksi.
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 737
  • www.vrcf.fi
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #4 : 05.12.2020, 20:24:41 »
Sen dp liitoksen voi vedellä kiinni vaikka sopivan mittaisilla perus pulteilla. Eipä oo ongelmaa ollut itsellä ainakaan kiinni pysymisen tai irrotuksen kanssa, vaikka kesä ajettu avaamatta nuita kyseisiä pultteja. Pakosarja ja pakopesä menee kuitenkin punahehkuun aina lähdössä, joten kuumana on käynyt varmasti.

HX40:ssä 18 pesä ei kyllä varmasti oo liian iso 2.1 koneeseen.

Meinaatko että 18# pesällä heräilee tarpeeksi alhaalta?

Tossa olisikin, että vetäsin sen laipan kiinni pulteilla, enkä studeilla ja muttereilla.

Tuolla pakopesällä oli ajettu vain 500km ja siinä normaalit mild steel studit oli ihan syöpyny ja korroosio oli vienyt kierteet enkä halua tämän toistuvan. Siksi investoinkin tuohon v-pantaliitos härdelliin.

Mutta jos sen laipan vetää kiinni pulteilla, niin silloinhan ne ei pääse ruostumaan, koska eivät ole paljaana ja hapelle alttiina varsinkin jos laittaa kierteisiin sitä kuparitahnaa tai vaikkapa justiinsa tuota Metal Free Pastea...

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 571
  • www.vrcf.fi
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #5 : 05.12.2020, 20:41:06 »
Eikö sulla se kone ollut tulossa sillä työstetyllä kannella ja rajummalla nokalla nii eiköhän tuo syty riittävästi. Mulla ainaki herää tuo HX55 22 pesällä hyvin katuajossa 2.3 koneessa ja kansi/nokka ei varmasti ole parasta mahdollista.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 737
  • www.vrcf.fi
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #6 : 05.12.2020, 21:30:31 »
Eikö sulla se kone ollut tulossa sillä työstetyllä kannella ja rajummalla nokalla nii eiköhän tuo syty riittävästi. Mulla ainaki herää tuo HX55 22 pesällä hyvin katuajossa 2.3 koneessa ja kansi/nokka ei varmasti ole parasta mahdollista.

Joo, onhan siinä portattu kansi isommilla venoilla ja sopivalla nokalla. Ei se nenä mikään hullun raju ole, 280 astetta millistä milliin ja 12mm nostoa, suunniteltu just turbokäyttöön ja isommille kierroksille.

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #7 : 05.12.2020, 23:33:21 »
Pakopesään voi kyllä suoraankin hitsata v-pannan kiinni. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia, vaikka ihan migillä hitsannut. Ei ehkä kuitenkaan oikein tapa.

Poissa J4nne_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
  • www.vrcf.fi
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #8 : 06.12.2020, 08:20:12 »
Pulttikaupan 12.9 pultit, eipä oo putki irronnut eikä ole ollut irroittamisen suhteen ongelmia. Kuparitahnalla kerran meinasi leikata pultit kiinni sinne kierteisiin kun se tahna oli kuumuuden takia mennyt sellaiseksi jauhoksi. Sittemmin käyttänyt vp-atlaksen alumiinipohjaista kiinnileikkautumise estoainetta, tämä on pysynyt hyvänä kierteissä.

Korkeissa lämpötiloissa normaali teräksiset pultit menettävät tottakai myötölujuuttaan mutta niitten kesto on kyllä silti aivan riittävä. Ihan turhaa sinne mitää nikkelipultteja laittaa jotka maksaa hunajaa ::)
rip -940 classic, B230FT+++
Seat leon 1.8t topsport

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 737
  • www.vrcf.fi
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #9 : 10.12.2020, 13:14:19 »
Laitan rosteriset studit kuparitahnan kanssa ja niihin kuparimutterit, niin ei pitäisi ruostua.

Rosterin kanssa saa vaan olla varovainen varsinkin rosterimutterien kanssa, ne kun helposti hitsautuu kiinni.

Englanniksi galling.

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #10 : 10.12.2020, 14:11:56 »
Pakopesään voi kyllä suoraankin hitsata v-pannan kiinni. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia, vaikka ihan migillä hitsannut. Ei ehkä kuitenkaan oikein tapa.
Kyllähän keskustelun aloittaja noin on tehnytkin jo aiemmin, asiaa käsitelty TÄÄLLÄ ja TÄÄLLÄ



Itse hitsaillut tigillä v-pannat ja hukkaporttien lähdöt pakopesiin eikä toistaiseksi ole ollut ongelmia halkeilun kanssa tai muutenkaan.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #11 : 10.12.2020, 14:52:08 »
Kyllähän keskustelun aloittaja noin on tehnytkin jo aiemmin, asiaa käsitelty TÄÄLLÄ ja TÄÄLLÄ

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Itse hitsaillut tigillä v-pannat ja hukkaporttien lähdöt pakopesiin eikä toistaiseksi ole ollut ongelmia halkeilun kanssa tai muutenkaan.

Mäkin olen ihan vaan migillä hitsannut nyt pariin Holsetin pakopesään ja hienosti ovat pysyneet kiinni. Liekö noi valuterästä tjsp. kun kohtuullisen hyviä hitsattavia  ???
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa tanskude

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #12 : 10.12.2020, 15:33:50 »
Erään lähteen mukaan pakopesän materiaali olis S355J2G3 jos sellanen nippelitieto kiinnostaa hitsailua suunnitellessa.

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 737
  • www.vrcf.fi
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #13 : 11.12.2020, 16:10:48 »
Melkein uus turbo, niin ei viitsi suoraan pakopesään hitsata.
Säilyy ahtimessa arvo paremmin kun ei oo turattu v-pantoja pakopesään, en nimittäin oo mikään maailman paras hitsari.

Kiinaturboihin moisen voi tehdäkin, muttei original holsettiin viitsi.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2405
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: Holsetin pakopesään uudet studit, mitä laitan?
« Vastaus #14 : 11.12.2020, 22:53:13 »
Melkein uus turbo, niin ei viitsi suoraan pakopesään hitsata.
Säilyy ahtimessa arvo paremmin kun ei oo turattu v-pantoja pakopesään, en nimittäin oo mikään maailman paras hitsari.

Kiinaturboihin moisen voi tehdäkin, muttei original holsettiin viitsi.

Holsettiin saa verrattain edullisesti uusia pakopesiä ja vaikka kokonaisia ahtimia että tolta kantilta ei kannata asiaa murehtia. Ja tuntuu että porukka pyytää kesän tai pari ajetusta Holsetista uuden hintaa vaikka sille olisi tehty mitä että sitä jälleenmyyntiarvoa on turha murehtia  :D
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron