Niin, ostin vähän aikaa sitten melkein uuden Holsetin hx40 superin, ahdin on hyvässä kunnossa muutoin, paitsi turbiinikotelossa olevat studit, johon kiinnitetään downpipen laippa, olivat erittäin huonossa kunnossa, toisin sanoen niissä ei ollut jäljellä juuri lainkaan kierrettä.
Ajattelin sitten irrottaa ne ja uusia ne, mutta nepä ei lähtenytkään kovin helposti vaikka annoin liota niiden irrotusöljyssä ensin yön yli ja sitten kokeiliin alkaa kahdella mutterilla vääntämään niitä irti, mutta koska studeissa ei ollut juuri kierrettä jäljellä se ei onnistunut lainkaan.
Hitsasin sitten isot mutterit joka studiin, noh tällä tavalla viisi kuudesta studista lähtikin ehjänä ulos, mutta yksi katkesi noin 5mm alle tiivistepintatason, elikäs siihen ei voinut yrittää hitsata enää toista mutteria.
Ja mulla ei ole niitä vastakierretappeja, joten niilläkään ei voinut yrittää.
Löin sitten ihan keskelle studia pistepuikolla pisteen, ensin mittasin stuidien kierteen pituuden toisesta studin paikasta ja teippasin pooranterään teipin ohjenuoraksi, porasin ensin kolmemillisellä reiän, sitten porasin 6.5mm terällä seuraavaksi. Tämän jälkeen väänsin vain kierretapilla uudet kierteet entisen studin kohdalle. En tiedä miten se onnistui, mutta se onnistui kuitenkin.
Elikkäs kierre meni juuri entisten kierteitten kohdalle, varmaankin siksi että studin jämä oli niin syvällä joten kierretappi sai haukattua entisistä kierteistä sen verran pitoa että kierteistä tuli hyvät, suorat eikä lainkaan väljät, tämän jälkeen otin pakopesän mukaan töihin missä viimeistelin kierteen ns. viimeistelytapilla. Sen jälkeen pesin pakopesän ultraäänipesurissa, samoin kuin kompurakotelonkin.
Nyt mulla on siis 18# pakopesä, kuitenkin, koska moottorissani on tilavuutta vain se 2.1 litraa ajattelin myydä tämän korjatun pakopesän ja ostaa uuden 16# pakopesänn tilalle.
Nyt varsinaiseen kysymykseen: en halua tämänkaltaisen operaation toistuvan joten laitan ensinnäkin kuparitahnaa kierteisiin kun kierrän uudet studit uuteen pakopesään, tämän lisäksi en halua että studit ruostuu, kuten normaalista mustasta raudasta tehdyt ilmiselvästi tekevät.
Sen jo tiedän että muttereiksi laitan uuteen pakopesään kupariset lukkomutterit, mutta mitkä studit siihenn laitan?
En halua laittaa niitä halpoja mild steel studeja vaan harkitsen rosterisia, jopa titaanisia tai inconel studeja.
Ebayssä on englantilainen firma mikä myy titaanisia pultteja ja muttereita, ja niiden lisäksi eri pituisia m8 studeja. Yksi studi maksaa noin 4€ joten ne ei ole edes kovin kalliita.
Rosteriset studit maksaa noin kympin kaikki kuusi, joten aika halpoja nekin ovat.
Sen sijaan inconel studit maksaa noin kympin kappale...

Joten ne inconeliset on aika lailla poissa laskuista.
Mutta miten eri metallit reagoivat toistensa kanssa, esim rst studi+ kuparimutteri tai titaanistudi+ kuparimutteri.
Eli onko jotain mitä ottaa huomioon ettei "metallipari" ala syövyttää toista metallia.
Tällä hetkellä näyttäisi järkevimmältä vaihtoehdolta laittaa rst studit, mutta miten on niiden lämmönkestävyys?
Luulisi rst studien kestävän lämpöä, koska pakosarjojakin valmistetaan ruostumattomasta. Kaiken lisäksi jos ne jumittaa uudestaan niihin voidaan hitsata mutterit ja vääntää pois, tätä etua ei titaanisilla pulteilla ole, inconelista en tiedä.
JOten kysymys kuuluu, again, mitkä studit laitan uuteen pakopesään.
Tekisi mieli ostaa tämmöinen laippa joka laajenee 3" koosta 3.5" kokoon ja tähän tulisi dp kiinni v-panta liitoksella, kkd myy näitä ja tämän näköisiä ovat.
free image hostMoinen vaan valmiiksi hitsattuna maksaa satasen ja osat hitsaamattomanakin maksaa vielä 80€, elikäs aika kalista on. Mutta todennäköisesti ostan tämän setin, tällöin downpipeä tehtäessä ei tarvi aina pultata kiinni ja irrottaa laippaa ahtimelta, vaan aina voi vaan irroittaa v-pannan.
Tällöin ei tarvi laippa pultata ahtimeen kiinni kuin kerran, mutta haluan silti että se lähtee tarvittaessa irti!
Mitkä studit laitan ja mistä niitä saa edullisimmin?