Carcom Oy  Elekma

"Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)

  • 256 Vastauksia
  • 62962 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #210 : 03.07.2023, 15:34:41 »
Kiitos hyvästä matkakertomuksesta  :juhau:

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #211 : 27.07.2023, 01:46:09 »
Vihdoinkin tuo vetarin kumi vaihdettu, ja matka jatkuu...Kohta tulee 100 000km täyteen, yllättävänkin paljon tullut kilometrejä, vaikka "äsken" oli vain 55 000km.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #212 : 04.02.2024, 01:02:30 »
Heräsin todellisuuteen, että tämä(kin) vehje oli seisonut kuukauden käyttämättömänä, niin yllätyin positiivisesti kun Webasto suostui käynnistymään, vaikka akkuvahti näissä on todella herkkä. Samalla käytin koneen kuumaksi ja jarruja jumppasin.  :)

Kesällä uhosin, että kohta tulee satatonnia täyteen, vielä puuttuu vajaa sata kilometriä siitä lukemasta.  :D

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #213 : 08.03.2024, 03:44:22 »
Kevätaurinko saa hormonitoiminnan hyrräämään ja kaikkea kivaa aikaan, toisin sanoen kesäiset Volvo -retket nostavat taas päätään. Koko talven olen miettinyt, että mihin ihmeeseen Volvolla pitäisi suunnata nyt kun Turkkikin tuli käytyä ITV-4:lla viime kesänä ja kaikki järkevästi/turvallisesti saavutettavat kohteet Euroopassa on aika pitkälti käyty läpi. Sitten keksin Kreikan Skiathos -nimisen saaren. En tiedä olenko ikinä tuonut ilmi, mutta Volvojen lisäksi sydämeni sykkii erittäin vahvasti myös ilmailulle. Tuo Skiathos on ns. Euroopan St. Marteen, eli paikka on tunnettu siitä, että lentokoneet laskeutuvat/nousevat aivan rannan tuntumasta. Tasan 10 vuotta sitten kävin tuolla St. Marteenilla Karibialla ja olihan se aivan paratiisi ilmailufriikille. :D Tämä Euroopan vastine on vielä näkemättä ja mikäpä olisikaan parempi idea kuin ajaa sinne itse Volvolla!



Meikäläinen elää taas jossain ulottuvuuden tuollapuolen haaveiluni kanssa, mutta olishan se nyt aivan saakelin siistiä ajaa V90 tuolle tielle ja napata tämän kaltainen kuva juuri kun kone on laskeutumassa sen ylitse! ;D

Jotain tälläistä reittiä alustavasti suunnittelin, niin saisi samaan reissuun mahdutettua Alpitkin.


Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #214 : 23.03.2024, 03:49:12 »
Mihinköhän täyskoomaan tämä vehje oli menny 49 päivän seisomisen jälkeen, oli tyystin hävinnyt kellonaikakin, mutta se palautui sitten heti startin jälkeen. Akkulaturi ollut kiinni lähes kokoajan, niin ei selity tyhjällä akullakaan. ???

7. tammikuuta ajoin auton puhtaana parkkiin ja nyt se näyttää tältä. Vielä kun saadaan siitepölykausi käyntiin, niin ai että. :2funny:


Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #215 : 17.05.2024, 23:09:00 »
Tämä laitos kävi tänään keväthuollossa, olihan edellisestä öljynvaihdosta jo kilometreissä mitattuna vajaa 2 000km. :D Samalla vaihtui moottorin ilmansuodatin, raitisilmasuodatin (allergiasuodatuksella), jarrunesteet ja takajarrut kokonaisuudessaan. Myös auton ensimmäinen ilmastointihuolto tehtiin, järjestelmästä tyhjennettiin 490g ainetta ja 650g työnnettiin sisään. Ei tuota siis mitenkään erityisen paljon ollut hävinnyt melkein viiden vuoden aikana.

Talven aikana olin kiinnittänyt huomiota ohjauksessa olevaan pienen pieneen ongelmaan. Ratti on suorassa auton mennessä suoraan, mutta ohjaus ei reagoinut symmetrisesti kun rattia käänsi vasemmalle verrattuna jos rattia käänsi saman verran oikealle. Oikealle kääntäessä ohjaus reagoi huomattavasti laiskemmin. Jos oikein mielikuvitusta käyttää, niin ehkä suuntavakauskin on ollut vähän hakusessa. Noh, autoon tehtiin kulmien säätö, mutta en osaa itse noita kulmaraportteja tulkita täysin ammattimaisesti, niin miltä nuo teidän silmiinne näyttää? Oliko ne kuinka pielessä? 100 000km mittarissa ja nyt oli tosiaan auton ensimmäinen kulmien säätö. En ole päässyt itse vielä ajamaan ja testaamaan miltä auto tuntuu nyt.


Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7098
  • Kaikkee sitä...
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #216 : 18.05.2024, 11:04:20 »
Taka vasen ja etu oikea auraus ollu ohjearvojen ulkopuolella. Veikkaan että huomaat muutoksen. :)
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #217 : 18.05.2024, 22:51:18 »
Auton pyörät olleet jotenkin näin:
    /   /
    \   l


Edessä vasemmalla liikaa aurausta ja oikealla huomattavasti harituksen puolella. Takana vasen pahasti harituksella.
Lisäksi kulkenut hiukan kyljittäin, kun kulkukulma ollut -0.11 astetta viturallaan, ei paljoa, mutta kuitenkin.
Ja toivottavasti ratti on suorassa, ettei tarvitse viedä takaisin.
Mites renkaat on kuluneet?
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #218 : 19.05.2024, 05:58:22 »
Kiitoksia selvennyksistä. :) Renkaat ovat mielestäni kuluneet täysin tasaisesti, toivon mukaan ei keretty kauaa ajamaan kulmat pielessä. Tuo ohjaukseen liittyvä piirre kerkesi olla maksimissaan 1500km ajan, mutta eihän sitä tiedä onko kulmat ollu jo sitä ennen osittain pielessä, mutta ei vain oireillut. Itselläni on vahva luotto, että ratti on suorassa, täysi luotto Debiliin. 8) Pitää tässä alkavan viikon aikana käydä lenkillä tällä autolla.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #219 : 19.05.2024, 22:12:02 »
Koeajolla käyty ja nyt ohjautuu kuin unelma.  8) Samalla ostettiin laivaliput kahden viikon päähän. 3.6. starttaa kesän matka tällä!

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #220 : 01.06.2024, 03:55:33 »
Maanantaina käynnistyy matka. Matkasuunnitelma on hiukan elänyt ja tulee varmaan elämään, mutta suurin muutos on, että tarkoituksena on myös viedä tämä V90 käymään Turkissa ja Istanbulissa. Vakuutusyhtiökin vaihdettiin Lähitapiolaan, koska OP ja IF eivät ole voimassa Turkissa. :D



Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #221 : 01.06.2024, 07:59:25 »
Se on aika iso auto, mahtuuko se sinne 8)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #222 : 15.06.2024, 18:33:59 »
Autot tuppaavat olemaan kuin omistajansa. Itse rakastan perinteitä, varsinkin kun ne koskevat näitä Volvolla tehtyjä Euroopan matkoja ja näköjään V90 noudattelee samaa ajatusmallia. Saavuttiin äsken Pohjois-Makedoniaan ja kurkkasin piruuttani jokaiseen renkaaseen vuorollaan. Matkustajan etuvanteen sisäpuolelle oli kertynyt epäilyttävän oloinen kerros paksua rasvaa.  :2funny:

Tasan vuosi sitten korkkasi matkan aikana Serbiassa kuskin puoleisen vetonivelen suojakumi ja nyt jos on mennyt toiselta puolelta, niin suhteellisen tasalaatuista tavaraa. Noh, paluumatkalla tässä jo ollaan, niin en jaksa murehtia liikaa. Muuten auto on toiminut kuten pitää. Kilometrejä tullut tähän saakka 3 700 ja keskikulutus 5.2L/100km. Ajotunteja 60.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #223 : 16.06.2024, 12:42:32 »
Tästähän voi jo oppia että seuraavalla kerralla liimattava suojakumi ja rasvaa mukaan ;)
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #224 : 25.06.2024, 16:43:47 »
Eilen illalla saavuttu kotiin, jälleen kerran hieno matka takana. 6 600 kilometriä, 22 päivää, 15 maata, 108 ajotuntia, keskikulutukseksi asettui tasan 5L/100km. Perinteen mukaisesti vetonivel säilyi oireettomana Suomeen asti, tosin pruuttailin sinne muutamia kertoja matkan aikana voitelua parhaani mukaan. Pari muutakin haaveria autoon ilmaantui paluumatkan aikana valitettavasti. Ohjauskulmat ovat pielessä ja mielestäni matkustajan etunurkan camber on selvästi silminnähden negatiivisen puolella verrattuna toiseen puoleen. Epäilen vahvasti, että Puolan moottoritiellä olleet "hyppyrit" betonitien vaihtuessa asfalttitieksi saumakohdissa aiheuttivat tämän. Toivottavasti ei ole mikään komponentti itsessään hajalla, lievästi ärsyttää kun aina niin varovasti yrittää ajaa ja sitten käy näin. Noh, mitään ääniä ei ainakaan kyseisestä nurkasta lähde. :idiot2: Kuljettajan etunurkasta puolestaan lähtee ääntä. Selvästi rengaskotelosta kuuluu jokin pienehkö ääni. Parhaan mielikuvitukseni perusteella, kuulostaa kuin jokin asia osuisisi peltiin vähän väliä, tosin ääni on todella pieni. Ulos ääni ei kuulu, ainakaan ikkuna auki ajaessa hiljaisella nopeudella ja ylipäänsä ääni tulee esille vasta 60km/h yläpuolella, nopeus ei dramaattisesti vaikuta ääneen, eikä jarruttelu eikä kääntely. Sen sijaan olin huomaavinani, että tuuli vaikuttaa kyseiseen ääneen, koska vastaantuleva rekka ja sen tuoma ilmavirta sai toistuvasti pienen muutoksen tähän ääneen.

Noh sellaista, auto menee laitettavaksi Debiliin lähiaikoina, niin saavat tutkia kaiken ja uusia mitä tarvitsee, toivottavasti tulee kuntoon kaikkinensa sen jälkeen eikä jää mitään "oireita".


 

Elekma  Autoracing