Carcom Oy  Elekma

"Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)

  • 256 Vastauksia
  • 62949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jumu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 129
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #225 : 26.06.2024, 12:13:32 »
Mukavia reissuja näyttää olleen! Kirjoituksista innostuneena taidan itsekin alkaa suunnitella automatkailua!


Vähällä tuntuu kulkevan V90, itellä V60 D4 AWD, 5,4 l/100km näyttää olleen pienin kulutus eräällä ajelulla. Alle kuuden kuitenkin jää matka-ajossa.

Paljonkos tuon omamassa on, V60 taitaa olla noin 1800kg?

*tarkistettu V60 AWD omamassa 1827kg.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2024, 12:21:40 kirjoittanut Jumu »
Entinen: XC60 D4 (181hv 5cyl.) AWD aut. vm.2014. 250tkm. 235/60R18.

Nykyinen: V60 D4 AWD Inscripition aut vm -20.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #226 : 26.06.2024, 14:57:18 »
1977kg näyttäisi olevan omamassa. Pienellä kulkee kyllä, jos olosuhteet ovat hyvät. Reissun kokonaiskeskikulutus oli tosiaan tuon tasan 5 litraa sataselle, mutta jos mitataan paluumatkaa Pohjois-Makedoniasta Suomeen, niin tolla välillä keskikulutus oli 4.4L/100km. 8) Kaksi aikuista ja kontti täynnä tavaraa ja ilmastointi luonnollisesti teki työnsä taustalla, kun ulkolämpötila oli 35-40 asteen välissä.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #227 : 05.01.2025, 02:15:34 »
Eipä ole näköjään tullut hetkeen kirjoiteltua tänne mitään, ei mitään uutta ja ihmeellistä kuulu tälle. Kirjoittelin kesällä tänne siitä, kun Turkin matkallamme ohjauskulmille tapahtui jotain ja auton suuntavakaus hävisi sen sileän tien ja ratti meni vinoon. Auto kävi sitten heinäkuussa matkan jälkeen Debilissä, jossa huollon yhteydessä tarkistettiin ohjauskulmat ja he totesivat niiden olevan kunnossa. Nielin ylpeyteni ja tuumasin, että ehkä ehtoopuolella olevat kesärenkaat ovat jotenkin voineet aiheuttaa tämän suuntavakauden katoamisen, vaikka ovatkin kuluneet täysin tasaisesti. Syksy tuli ja talvirenkaat tuli alle ja suuntavakaus edelleen hakusessa ja ratti vinossa muutaman asteen. En ajellut tällä syksyllä niin paljoa, että olisi hermo mennyt, mutta tänään tuli ajettua 600km tällä ja onhan toi aivan järkyttävä ajaa tällä hetkellä. Kokoajan saa ohjata, suoralla saa pitää rattia vinossa aktiivisesti muutaman asteen ja auta armias, kun tie kallistuu vasemmalle, niin koko auto ajautuu sinne suuntaan ja rattia saa pitää varmaan noin 15-20 astetta kallistettuna vastakkaiseen suuntaan.

Ei vaan ymmärrä, että miten kulmat voi olla kunnossa, jos auton käytös on tota luokkaa. Alustassa ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla mitään väljääkään. Noh, pitänee viimeistään keväällä työntää tämä taas Debiliin ja sanoa, että tutkii nyt ihan suurennuslasin kanssa, koska on se nyt saakeli että jo pienessä vauhdissa ratti on vinossa, niin onhan sillon jossain jotain vikaa. :D Luonnollisesti rengaspaineet on tarkistettu monia kertoja, joten siitäkään tämä ei voi johtua.

Keväällä on muutenkin tulossa vähän huoltoa. Perushuollon lisäksi olisi tiedossa ainakin jakopää, se on vielä mallia alkuperäinen. Vaihteistoöljyt menee kanssa vaihtoon, kun viime vaihto oli 2021 ja noin 45 000km sitten. Venakopan tiiviste vuotaa jonkin verran, yllätys yllätys, yritän vähä silmäillä sitä kevään mittaan ja jos vuoto on pientä, niin saa mun puolesta vuotaa jatkossakin. Listasin nämä huollot äiteelle ja se vähän mietti tuoreempaan vaihtamista, mutta totesin että tämä on kuitenkin niin hyvin huollettu yksilö ja säilynyt siistinä, että ei ole mitään järkeä vaihtaa, niin eiköhän tällä jatketa.

Autolla 5,5 vuotta ja 112 600km ikää ja alusta näyttää tältä edestä ja takaa... ::)



Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6403
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #228 : 05.01.2025, 11:37:45 »
Käykö debilillä tarpeeksi näin uusia malleja vai tarvitaanko jopa Sinisen kokemusta näiden tempuista?  :)Voikohan sähköisessä ohjauksessa olla jotain joka aiheuttaa tämmöistä  ?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #229 : 05.01.2025, 21:56:47 »
Siinäpä vasta hyvä kysymys, luotan nyt kuitenkin vielä Debiliin, vaikka jonoa on yli kuukausi. :D En tiedä voiko tuo sähköinen ohjaus jotenkin vaikuttaa, oliko Vidassa peräti joku nollaus mikä piti suorittaa kulmien säätötyön jälkeen? Jos joku tietää mitä se tekee, niin saa kertoa.

Mutta kyllä tuo Debil on todistetusti saanut kulmat aiemmin tähän kuntoon, keväällä oli kanssa kulmat pielessä vähän ja auto kävi siellä säädössä ja tuli hyvä.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #230 : 05.01.2025, 22:38:50 »
Siinäpä vasta hyvä kysymys, luotan nyt kuitenkin vielä Debiliin, vaikka jonoa on yli kuukausi. :D En tiedä voiko tuo sähköinen ohjaus jotenkin vaikuttaa, oliko Vidassa peräti joku nollaus mikä piti suorittaa kulmien säätötyön jälkeen? Jos joku tietää mitä se tekee, niin saa kertoa.

Mutta kyllä tuo Debil on todistetusti saanut kulmat aiemmin tähän kuntoon, keväällä oli kanssa kulmat pielessä vähän ja auto kävi siellä säädössä ja tuli hyvä.
Ohjauskulma-anturin pitää näyttää jokseenkin nollaa, kun ajetaan suoraan. Muuten voi tapahtua kummallisia asioita ajonvakautuksessa. Sähköinen ohjaus voi tehdä vielä tuohon oman mausteensa, joten anturin nollaus kulmien säädön jälkeen lienee kyllä tarpeen.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Volvo4321

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #231 : 10.03.2025, 18:39:33 »
Onkos tässä käytössä ollut toi 0w-30 öljy? Onko miten toiminut? Itse ajatellut siihen siirtyä

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #232 : 11.03.2025, 00:05:47 »
Juu, on ollu tosiaan käytössä 0W30 öljyt käytännössä koko sen ajan mitä auto on meillä kohta kaiketi viitisen vuotta ollut ja toiminut kuten kuuluu. Ei syö öljyä ollenkaan, ehkä yksi tai kaksi pientä viivaa voi hävittää vaihtovälillä, mutta en ole tuosta varma kun ne viivat on niin pieniä näytöllä etten ole ikinä vaivautunut laskemaan niitä. Huoltoväli tässä on pidetty todella asiallisena, ne näkyvät tuossa ensimmäisen sivun aloitusviestissä.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4207
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #233 : 11.03.2025, 05:16:26 »
Söikö auto 0w-20 öljyä vai miksi siirryit käyttämään 0w-30 öljyä?

Poissa Volvo4321

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #234 : 11.03.2025, 08:41:15 »
Onko A5/B5 luokituksella toi 0w-30?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #235 : 11.03.2025, 14:26:42 »
A5/B5 öljyä tosiaan. Auto ei syönyt 0W20 öljyä, mutta omat neuroosit iski päälle kun kuulostaa niin ohuelta. Kilometrejähän on tullut kohtuullisen vähän ja erot tulevat esiin vasta vanhemmalla iällä, sitä voi vaan arvuutella että onko erot hyvään vai huonoon suuntaan, mutta toivon että hiukan paksumpi öljy on positiivinen asia.

Vähän samalla logiikalla olen käyttänyt iät ja ajat harmaakoppasessa D5:ssa 5W40 öljyä, enkä 0W30.

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6637
  • Global alligator
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #236 : 11.03.2025, 18:52:26 »
Mikä lie logiikka jos valmistaja suosittelee 0-w20?
0-30 varmaan toimii mutta kun itsellänikin on insinööriin verrattava koulutus niin tottakai haluan vängätä. Monasti löytyy sellaisia kohteita jonka tuo ohuempi öljy voitelee paremmin ja ennen kaikkea nopeammin.
Joku vanha tinakone nyt ei ihan viimeistä huutoa ole eikä varmaan juurikaan öljylaadulla niinkään väliä ole. Kunhan jähmepiste ei ole liian korkea.

Myös tietyistä vaihteistoista löytyy tuollaisia kohteita eikä niissä missään tapauksessa saa käyttää paksuja öljyjä.
Tai saa jos haluaa mutta laitteen käyttöikä lyhenee varmasti.

Kuvitelkaa pieni reikä mistä kohteen voiteluaineen pitää kulkea ilman paineen vaikutusta. Ohut öljy tekee tehtävänsä nopeammin.
Jokainen saakoon käyttää mitä öljyä haluaa, en siihen halua enkä pysty vaikuttamaan. O0
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #237 : 11.03.2025, 19:26:20 »
En lähde vänkäämään kumpaankaan suuntaan, kunhan totean, että normaalissa n. 100 asteen käyttölämpötilassa molemmat 0w-20 ja 0w-30 muistuttavat notkeudeltaan likimain vettä. Epäilen, että arvon herrat eivät pystyisi erottamaan niitä toisistaan silmämääräisesti tai astiaa heiluttelemalla. -40 asteen pakkasessa viskositeetti on speksinkin mukaan sama molemmilla. Toki eri valmistajien kesken voi olla pieniä eroja kylmän pään juoksevuudessa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #238 : 11.03.2025, 21:11:15 »
Saa ja pitääkin vängätä näitä allekirjoittaneen neurooseja vastaan. :D Tämä minun päätös ei tosiaan perustu mihinkään muuhun kuin omiin spekulaatioihin ja harhakuvitelmiin. Nämä oletetut harhakuvitelmat ovat siis, että Volvo on päätynyt käyttämään tuota 0W20 öljyä lähinnä minimoidakseen moottorin sisäistä kitkaa ja täten alentamaan polttoaineen kulutusta ja epäilen onko tuolla päätöksellä ainakaan positiivista vaikutusta laitteen elinikään, varsinkin kun yleinen trendi on ollut aiheen tiimoilta vähän nihkeä kuluttajan kannalta. Hessu80 varmasti täysin oikeassa, että noiden öljyjen viskositeettiero on niin pieni, ettei sitä luultavasti huomaa. Osittain tästäkin syystä olen uskaltanut käyttää tuota paksumpaa tavaraa.

Muistelen, että USA:n markkinoilla VEA-bensakoneisiin työnnetään myös 5W-30 tavaraa toisikuin Suomessa 0W20, joten siitäkin olen ottanut "turvaa" tähän omaan kokeiluuni.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3364
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #239 : 09.04.2025, 22:18:33 »
Onko kenelläkään tietoa tai edes aavistusta minkälainen projekti on tyhjentää AdBlue -säiliö? Säiliössä viime kesänä tankattua litkua ja yhä melkein säiliö täynnä ja vahvasti näyttää siltä, että ajokilometrejä tulee niin onnettoman vähän, että mieluusti tyhjentäisin säiliön ja täyttäisin sen tuoreella tavaralla.

 

Futurez  Kulkukoira