Samppasport  Futurez

"Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)

  • 274 Vastauksia
  • 66696 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nikonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • www.vrcf.fi
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #270 : 04.06.2025, 19:09:02 »
Tiedän, että joku ampuu kommenttini heti alas, mutta kerron silti. V90 ohjauskulmat voi tarkistaa kohtalaisen tarkasti kiertämällä muurauslangan tms. linjalangan auton ympäri. Kun ratti on suorassa ja kulmat säädöissä, lanka irtoaa n. 2-3 mm takapyörän etureunasta. Väittäisin, että takapyörien auraus vaikuttaa enemmän suuntavakauteen kuin etupyörien. Etupyörissä pitäisi olla saman verran aurausta kuin takapyörissä ja sen voi todeta vetämällä lankaa irti auton kyljestä etupuskurin kohdalta. Kun lanka irtoaa etupyörän takareunasta, langan ja renkaan etureunan välissä pitäisi olla mainittu parin millimetrin rako. Molempien akseleiden auraus vaikuttaa siihen, että onko ratti lopulta ajossa suorassa vai ei.

Tuleeko samaa kommenttia vetelyistä myös toiselta kuljettajalta?

Onko suuntauksessa kuljettajan puolella ollut lisäpainot?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3397
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #271 : 04.06.2025, 21:18:24 »
Kävin tänään heittämässä vielä lenkkiä ympäriinsä oikein ajatuksen ja sydämen kanssa ja lopputulema on se, että kyllä tuo ratti on asteen tai kaksi vinossa vasemmalle. Jos asetan ratin suoraan ja kääntelen nopealla tahdilla rattia eestaas vaikka 5 astetta vasempaan ja 5 astetta oikeen ja sama uusiksi, niin ohjaus ei reagoi symmetrisesti tuohon. Ja kuten taisin jo mainitakkin, niin ohjaus ei palauta keskelle vaan lähes aina...sen muutaman asteen vasempaan.

Laitan varmaan nyt Debiliin viestiä ja pyydän heitä katsomaan tuon vielä ajatuksen kanssa. Tiedän kuitenkin, että he ovat sillon vuosi sitten saaneet auton kulkemaan aivan kuten pitääkin, niin ehkä se onnistuu nytkin. Cössille auton vieminen olisi taas oma työmaansa ja kulueränsä, niin maltan vielä sen kanssa.

Tuleeko samaa kommenttia vetelyistä myös toiselta kuljettajalta?

Onko suuntauksessa kuljettajan puolella ollut lisäpainot?


Lisäpainoista en osaa sanoa, en ole näitä ainakaan itse päässyt ikinä todistamaan. Äiteeltä en ole saanut asiasta kommenttia, mutta mainitsin hänelle tästä ongelmasta. Toisaalta, hän ei juurikaan eksy moottoriteille ja oire on kuitenkin sen verran pieni, että valtaosa kansasta ajelisi tyytyväisenä ilman turhia murheita.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6699
  • Global alligator
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #272 : 04.06.2025, 23:14:04 »
Rattihan pitäis mun käsityksen mukaan lukita suoraan kun mittausta ja säätöä aletaan tekemään.
Sitten jos se ajossa on paljonkin vinossa vasemmalle niin kääntökulma-anturi antaa autolle tietoa ja se olettaa että haluat siihen suuntaan eli vasemmalle.
Tieto voi aiheuttaa ohjausvasteen muuttumisen, aivan kuin anturin vikaantuessakin.

Tai jotakin... :D
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa aksim97

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • IG: dailydriversfi
    • Volvosi arvoisia toimitiloja
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #273 : 06.06.2025, 13:35:28 »
Mun korvaan tuo oire kuulostaa siltä, että siellä on jossain väsähtänyt pusla tms. joka elää kallistuksissa yms. tilanteissa, joissa siihen kohdistuu voimia.

Jos on tosiaan kova tärsky taustalla niin ei olisi mikään ihme. Suuntauslapun perusteella suuntaustyöstä on vaikea löytää moitittavaa.

Camberissa edessä pieni heitto puolittain, mutta mikä lienee casterin tilanne? Heitot caster-kulmissa puolittain voisivat kertoa syitä epäsymmetrian tunteeseen.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2025, 13:37:47 kirjoittanut aksim97 »
Ex: V70 TDI, 850 T5, V50 2.0d, S60 D5
Nyt:
850R "Top Gear Special" -edition
C70 T5 Saffron

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3397
Vs: "Tuomarilin" V90 D3 Inscription (2020)
« Vastaus #274 : 06.06.2025, 15:57:41 »
Caster-kulmat olisi kyllä hauska tietää, mutta en jaksa uskoa niiden ottaneen osumaa. Tärsky oli tuntuva, mutta ei kuitenkaan verrannollinen esim kuoppaan, jossa iskarit pohjaa. Odotellaan vielä vastausta Debililtä. Ei hengenhätä ole tämän kanssa, mutta heinäkuussa lähdetään tällä laitteella heittämään kierros Puolaan, niin siihen mennessä olisi suotavaa olla edes jotenkin kunnossa.

 

Samppasport  Futurez