Osaisittekos valaista minua hieman SPA-alustaisen Volvon akkuvahdin toimintatavasta.
Mulla on autossa (V90) uusi akku ja akkuvahti nollattiin vaihdon yhteydessä. Mutta akkuhan ei varmasti ollut täysi kun se autoon laitettiin. En tiedä saako muutenkaan korjaamoilta ja liikkeistä normaalisti täysiä akkuja, harvoin noissa ainakin näyttäisi olevan ostajaa odottamassa akkuja ylläpitolaturissa. Tämä akku otettiin joka tapauksessa suoraan hyllystä.
Toisesta ketjusta opin, että akkuvahdin nollauksen jälkeen akkuvahti olettaa akun olevan täysi. Eli akkuvahti olisi sitten ollut pihalla akun todellisesta varaustasosta. Kuitenkin latasin akun parin päivän päästä laturilla, oikeaoppisesti pellin alta ja niin täyteen, että laturi oli siirtynyt ylläpitolataussykliin.
Jos auto akun vaihdon ja akkuvahdin nollauksen jälkeen luuli, että 80 Ah akku on täysi, mutta oikeasti varausta oli, sanotaan vaikka 30 Ah. Niin jos minä nyt latasin akkuun "puuttuvat" 50 Ah laturilla ja akkuvahti on saanut tästä tiedon koska lataus on tehty oikeasta paikasta, niin kaiken logiikan mukaan akkuvahdin pitäisi ainakin sen verran tajuta, että akun pitäisi nyt olla täysi koska sinne on tuupattu virtaa enemmän kuin olisi pitänyt edes mahtua.
Vai onko odotettavissa, että tuo ei nyt kuitenkaan ilman uutta akkuvahdin nollausta tajua missä mennään ja lopputuloksena käytän akun joku pakkasaamu kuivaksi webastolla kun alhaisesta varaustilasta ei tule impulssia, tai jotain?