RallyBaron  Samppasport

V50 2.0D huono kylmäkäynnistys JOS käyttää lohkolämmitintä?

  • 15 Vastauksia
  • 2929 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nikod3mus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Erikoinen ongelma eli -04 V50 2.0D käynnistyy paikoin erittäin huonosti kylmällä JOS käyttää lohkolämmitintä. Eli ilman esilämmitystä oikeasti kylmäkäynnistyksessä lähtee kyllä hyvin ja terhakkaasti pyörimään, mutta lohkolämmittimellä esilämmitettynä kolisee ja yskii ja voi vaatia kolmekin starttia ennen kuin lähtee kaikilla pytyillä.

Vastus kyllä kuuluu toimivan eli oikeasti lämpiää. Hehkut ja hehkurele tuli kesällä uusittua, yksi hehku oli pimeä varmaan pari vuotta, mutta sillä ei ollut tähän mitään vaikutusta. Ihan sama toiminta viime ja tänä vuonna.

Itselle tuli mieleen jokin anturivika eli auto ei tunnista, että moottoria on esilämmitetty ja jotkin arvot on sitten pielessä. Onko tullut tällaista vastaan tai onko ideoita?
V50 D3 -11

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
En tuosta mallista tiedä - jonkun vuotinen XJ jagge meni sekaisin jälkiasennetusta letkuun asennetusta lämppäristä - luuli käynnistäessä, että kone on lämmin kun lämpötilaanturi oli väärässä paikassa/softa oli jotenkin pielessä.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Tästä varmaan muillakin kokemuksia, mutta nyt myös omakohtaista tietoa. Eli auto roikassa puoli tuntia, tunnin, kaksi tai kuten viime yönä 11 tuntia. Aina kun ollut roikassa autoa saa kovalla pakkasella startata jopa kymmeniä kertoja, jotta käynnistyy. No sitten tänään päivällä kokeilin -24 asteen pakkasesta kylmänä käyntiin ja hienosti starttasi heti ja kymmenen sekunnin tärinän jälkeen kävi jo normaalisti. Roikassa jos olisi pitänyt niin olisi saanut sahata pitkään ja sittenkin käynyt jonkin aikaa täristen ja pomppien. Onko tuo nyt jokin selvä vika, vai ominaisuus kovalla pakkasella? Hehkuttaakin erittäin kauan kun pitää roikassa, mutta ilman roikkaa vain pari kolme sekuntia. Autossa Calixin oikea lohkolämmitin.

Eberin aion saada kuntoon. ECM irti ja liittimien puhdistus on eka keino. Lämmitin siis toimii, mutta auto luulee, että 14,8 volttia on alhainen akku jännite  :D
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Kun auto roikassa niin hehkun merkkivalo palaa jopa 10 sekuntia ennen kuin sammuu. Ilman roikkaa 20 pakkasta niin valo palaa ehkä 3 sekuntia ja lähtee ensimmäisellä starttauksella toki ei sivistyneesti mutta raklattamaan kuitenkin. Roikassa pidin nyt yöllä ja annoin aamulla olla roikan irti vartin, jotta lämmöt tasaantuu. Ei silti meinannut millään käynnistyä. Onko tuo nyt lohkikseen vai ylläpitolaturiin liittyvä homma. Tuntuu ettei osaa hehkuttaa oikein silloin kun roikassa ollut.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Laitetaan lisää kysymyksiä. Onko joku laittanut letkulämmitintä tällaiseen? Mikä malli ja mihin paikkaan asensit? Itseä kiinnostaa Calixin kiertovesipumpullinen versio kun johdotukset olisi valmiina Calixin :)
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Nikod3mus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Eli tuntuu muillakin olevan jotain saman tapaista.

Minulla ei tunnu olevan mitään vaikutusta hehkutuksen pituuteen sillä, onko roikassa vai ei. Hehkutus on aina erittäin lyhyt. Eikä mitään sahaamista tarvita, heti tai aika nopeasti aina käynnistyy tai yrittää ainakin. Siistin kuuloisesti on nyt pyörinyt kovillakin pakkasilla, kun vaan lähtee käyntiin. Nyt ei ole tarvinnut uusinta startteja, mutta hitaasti kierrokset nostaen on lähtenyt.
V50 D3 -11

Poissa janihy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Kuulostaa vähän siltä ettei auto tietäisi moottorin lämpötilaa ollenkaan, tuon hehkutuksen perusteella. Kyllä sen kylmällä koneella kuuluisi hehkuttaa ja kuumalla koneella ei.

Paha oikein mitään muuta näillä tiedoilla kuitenkaan suositella kuin vikakoodien lukua oikeilla laitteilla ja livedataa esim. auton näkemyksestä moottorin lämpötilasta lämmittämättä ja lämmitettynä.

EDIT: ja jatkoa, taisikin tuolla toisessa ketjussa olla epäilyjä myös jostain huonosti toteutetusta tehon lisäyksestä siinä, sekin voinee vaikuttaa käynnistymiseen ja hehkutukseen?
« Viimeksi muokattu: 16.01.2021, 14:57:13 kirjoittanut janihy »
S40 2.0d -08

Poissa herbertti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • www.vrcf.fi
Tästä on paljon kuullut juttua että piuhan päästä lähtee heikosti käyntiin. Nyt myös tänne etelään on tullut oikeita pakkasia ja olen myös meidän kakkosautossa huomannut saman ongelman ja kyseessä on bensiini.(1.8 S40 -08)
Esimerkiksi kun aamulla ollut lämmityksessä 1h -20 asteessa lähtee heikosti käyntiin ja sammuu. Saa käyntiin kun antaa kaasua. Mutta ilman lämppäriä samasta pakkasista lähtee kuin palmun alta..

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Kuulostaa vähän siltä ettei auto tietäisi moottorin lämpötilaa ollenkaan, tuon hehkutuksen perusteella. Kyllä sen kylmällä koneella kuuluisi hehkuttaa ja kuumalla koneella ei.

Paha oikein mitään muuta näillä tiedoilla kuitenkaan suositella kuin vikakoodien lukua oikeilla laitteilla ja livedataa esim. auton näkemyksestä moottorin lämpötilasta lämmittämättä ja lämmitettynä.

EDIT: ja jatkoa, taisikin tuolla toisessa ketjussa olla epäilyjä myös jostain huonosti toteutetusta tehon lisäyksestä siinä, sekin voinee vaikuttaa käynnistymiseen ja hehkutukseen?
Tämä on eri auto kuin se piristetty. Pihassa siis kaksi melkein samanlaista pikku ford...eiku Volvoa.  :D

Pitää katsoa livedataa seuraavana.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa janihy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Tämä on eri auto kuin se piristetty. Pihassa siis kaksi melkein samanlaista pikku ford...eiku Volvoa.  :D
Aivan, no se voitaneen sulkea sitten pois. :D

Jouduin eilen täräyttämään omani (S40 2.0d -08) ilman lämmitystä vajaan viikon seisonnan jälkeen tulille, Eberin mielestä akkujännite oli liian alhainen eikä suostunut lämmittämään.
Virta riitti hyvin starttaamiseen, mutta ei ilmeisesti hehkuttamiseen. Perinteisesti näillä keleillä (-21 taisi näyttää eilen) hehkujen valo on palanut useita sekunteja, mutta eilen vilahti puolen sekunnin verran.
Käyntiin lähti kuitenkin helposti.

Ehkä tämä voisi jotenkin liittyä akun varaustasoon? Oliko roikassa mukana ylläpitolaturi? Ei kai sitä tosin "liiasta" hehkuttamisesta pitäisi haittaakaan olla.
S40 2.0d -08

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Samassa on ylläpitolaturi (Calixin pikkuruinen 2A) ja akku uusittu vuosi sitten (Exide Premium 90Ah), joten virtaa kyllä on reilusti. Tässä autossa myös sellainen vika, että vaikka auto on käynnissä niin herjaa, että lisälämmitin ei käynnisty akkujännite alhainen. Akun navoissa mitattu 14,6 V ja testerillä myös ohjainlaitteella jännite 14,55V.

Juuri äsken käytin CEM-yksikön irti kun pakkanen lauhtui -3 asteeseen ja puhdistin jokaisen pinnin sekä liittimen (CRC Oxide cleaner ja protect aineella). Kaikki näytti hyvältä ja sulakkeet testasin mittarilla. Ei vaikutusta tuohon jännitehäikkään. Autoa kun käytti autopesussa niin lisälämmitin sitten käynnistyi (sopivan kosteaa ilmeisesti). Jossain varmaan on jotain kontaktihäikkää kun tietäisi missä. Samalla otin lohkolämppärin vastuksen irti, jotta edes sisälämppäriä ja ylläpitolaturia voi käyttää.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Nikod3mus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Tästä on paljon kuullut juttua että piuhan päästä lähtee heikosti käyntiin. Nyt myös tänne etelään on tullut oikeita pakkasia ja olen myös meidän kakkosautossa huomannut saman ongelman ja kyseessä on bensiini.(1.8 S40 -08)
Esimerkiksi kun aamulla ollut lämmityksessä 1h -20 asteessa lähtee heikosti käyntiin ja sammuu. Saa käyntiin kun antaa kaasua. Mutta ilman lämppäriä samasta pakkasista lähtee kuin palmun alta..

Meilläkin on myös bensakoneinen 1.8 V50 ja se lähtee hyvin käyntiin pakkasillakin, mutta sammahtaa heti käynnistyksen jälkeen ilman kaasua. Eli käynnistyy ja sitten kierrokset heilahtaa niin alas, että sammuu. Pienellä kaasulla pysyy käynnissä ja ensiheilahduksen jälkeen pyörii normaalisti. Ei tietysti suuri ongelma, mutta pieni vika se on tuokin vai liekö ihan ominaisuus. Ja viimasuoja saa olla keulalla heti pakkasilla, muuten saa ajaa piiiitkän matkan ennen kuin kone lämpiää.
V50 D3 -11

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Tähän löytyi tänään syy. Kova pakkanen oli (24 astetta) ja auto roikassa. Lohkolämmitin oli poistettu käytöstä, mutta auto ei halunnut millään lähteä käyntiin. Sai pari kymmentä minuuttia sahailla. Lähti sitten lopulta. No tein sitten niin, että ylläpitolaturi pois kokonaan ja lohkolämmitin takaisin. Iltapäivällä lähti kuin palmun alta vaikka oli roikassa, mitä ei aiemmin halunnut tehdä. Eli jotenkin sekoitti se ylläpitolaturi. Auto hehkutti todella pitkään kun ylläpitolaturi oli käytössä ja ei tosiaan edes oikein yrittänyt käynnistyä.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Nikod3mus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Kuulostaa vähän siltä ettei auto tietäisi moottorin lämpötilaa ollenkaan, tuon hehkutuksen perusteella. Kyllä sen kylmällä koneella kuuluisi hehkuttaa ja kuumalla koneella ei.

EDIT: ja jatkoa, taisikin tuolla toisessa ketjussa olla epäilyjä myös jostain huonosti toteutetusta tehon lisäyksestä siinä, sekin voinee vaikuttaa käynnistymiseen ja hehkutukseen?

Otetaan sen verran pakkia, että kävi tuossa päivällä olleen sähkökatkon takia niin, että ei ollut väärän ajastinkellon ajan vuoksi auto lainkaan lämmityksessä. Pakkasta -16 ja kyllä silloin hehkutus oli jo varsin pitkä. Jähmeästi tietysti starttasi, mutta tärähti sitten kyllä kerrasta hyvin pyörimään.

Autohan on jonkin edellisen omistajan toimesta ohjelmoitu jossain vaiheessa, että ehkä se on sitten syynä tähän ongelmaan. Hehkutuksen pitäisi varmastikin olla pidempi, kun ulkona on oikeasti kylmä, vaikka lohkolämppäri onkin käytössä. Tuskin se kone aivan niin paljoa sillä lämpiää.

Täytyy koettaa ehtiä livedataa tutkia joku päivä.
V50 D3 -11

Poissa nall3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 522
  • www.vrcf.fi
Samassa on ylläpitolaturi (Calixin pikkuruinen 2A) ja akku uusittu vuosi sitten (Exide Premium 90Ah), joten virtaa kyllä on reilusti. Tässä autossa myös sellainen vika, että vaikka auto on käynnissä niin herjaa, että lisälämmitin ei käynnisty akkujännite alhainen. Akun navoissa mitattu 14,6 V ja testerillä myös ohjainlaitteella jännite 14,55V.
Onko uusi akku kalibroitu ekulle?

 

RallyBaron  Samppasport