"ajaisin jollain Toyota/Lexus pikkuhybridillä, koska oikeaa tarvetta muuhun ei ole"
Toyotan onnistunutta differoitumista on tutkittu tieteellisestikin melko laajasti, ja mielenkiintoinen tarina löytyy jokaisen lean-gurun hyllyn pakollisesta Womack&all: The Machine That Changed the World (2007 tai uudempi painos). Tiivistettynä: on kannattavampaa myydä suomalaiselle 30000,- auto kuin sama yksinkertaisemmalla tekniikalla 20000,- tienoilla. Eräs viihteellinen, kotimainen auto-ohjelma vertasi samaa korimallia hybridinä ja 1,2 turbona. Suorituskyky pikkuturbolla aavistuksen parempi, käytännön pulliaisella sama ja hybridin säästöt alkavat jossain 700000 kilometrin nurkilla. Kuka ajaa Auriksella 700 000?
Paikallinen Volvo-kauppias kertoi vähän maaseutuperspektiiviä hybridi-Volvojen voittokulkuun. Jos rinnakkain on kaksi äkkiseltään samaa autoa, jossa toisessa hinta alkaa 9 ja toisessa 4, ainakin omalla rahalla autoa ostavan valinta on kuulemma yllättävän helppo.
Tilanne muuttuu, kun maksajana on joku muu, mutta näillä nurkilla elinkeinorakenne on enemmän perheomisteista, eikä monellekaan kallis auto ole kannattava investointi, vaikka hybridi mainetta parantaisikin.
Itsellä diesel on tällä hetkellä lähes turhan panttina. Korona-ajan ajot ovat olemattomat eikä kauppareissuihin kannata dieselillä lähteä, kun bensakonekin on käytössä.
Tämän hetken näkymillä paras yhdistelmä olisi Tesla ja Hi-Lux, mutta valitettavasti hallinnon toimet ovat niin ennakoimattomissa, ettei autokaupoille viitsi lähteä.
Otsikoista huolimatta usko dieseliin on vielä vahva. Eräs tunnettu autoliike kertoi tuoneensa juuri 60 SPA-Volvoa, joukossa tosin muutama hybridikin, mutta pääosa edelleen dieseleitä.