Futurez  Kulkukoira

Vieläkö seuraava autosi on diesel?

  • 161 Vastauksia
  • 37040 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #30 : 09.02.2021, 07:54:51 »
Mulla toi vero on yli 600 ja siihen se autovero mukaan liki tonni vuoteen

Ihan mielenkiinnosta missä autossa ajoneuvovero on melkein neljäsataa? Itsellä koko vero on 650e josta nelisen sataa on käyttövoimaa.

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #31 : 09.02.2021, 08:04:15 »
Ihan mielenkiinnosta missä autossa ajoneuvovero on melkein neljäsataa? Itsellä koko vero on 650e josta nelisen sataa on käyttövoimaa.
Ristuksella on mk1 mallin XC90 7 paikkaisena.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #32 : 09.02.2021, 08:05:12 »
Lainaus käyttäjältä: Nahkiainen
Diisselin vääntö on kyllä arkiajossa mukava

Itseasiassa, ei dieselissä ole vääntöä yhtään sen enempää kuin bensakoneessakaan, pikemminkin päinvastoin, se kapempi kierrosalue vaan sattuu paljon paremmin niille normaalisti käytetyille kierrosnopeuksille.

Tämä on vähän kaksiteräinen lause.

Ensinnäkin kyllä yleensä tuntuu olevan enemmän ihan huippuvääntöä. Esim. tässä pikavertailulla omaan V60:seeni, vm 2017, dieselissä D4 on 400Nm (tai 440 jos AWD), bensakoneessa T4 on vain 300Nm, hevosvoimia samat 190. Samoin aiemmin oli eri merkkinen ajokki, itse päädyin dieselversioon 3l V6 jossa oli 275hv ja 600Nm, vaihtoehtoisessa bensakoneessa myöskin 3l V6 oli 340hv, mutta vain 450Nm. Aika yleisesti diesel-versiossa on paljonkin enemmän vääntöä.

Ja toisekseen, vaikka huiput olisivatkin samat, niin jos se huippu asettuu arjessa käytetylle kierrosalueelle on aivan osuvasti sanottu tuo ylläollut "Diisselin vääntö on kyllä arkiajossa mukava"

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #33 : 09.02.2021, 08:07:35 »
Ihan mielenkiinnosta missä autossa ajoneuvovero on melkein neljäsataa? Itsellä koko vero on 650e josta nelisen sataa on käyttövoimaa.
Missä autossa sinulla 650€ verot? Omassa S60 kaikki verot yhteensä 656€/v. S60 D5 AWD mallissa käyttövoimavero on 441€/v

Edit: ihan huvikseen katsoin random S90 T8 mallin tiedot. Siinä kaikki verot on yhteensä 124€/v. Tuolla erotuksella ostaa bensaa ja sähköä jonkin verran.

Edit2: tai Ristuksen katselemassa XC90 mallissa on 135€
« Viimeksi muokattu: 09.02.2021, 08:13:26 kirjoittanut Ribbe »
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #34 : 09.02.2021, 08:13:26 »
Missä autossa sinulla 650€ verot? Omassa S60 kaikki verot yhteensä 656€/v. S60 D5 AWD mallissa käyttövoimavero on 441€/v

V60 D4 AWD aut MY17, vero samaa luokkaa, itsellä on muistikuva 657€/v, mutta en muista paljonko siitä on käyttövoimaveroa varmaan sekin about samaa luokkaa kuin sinulla. Ei ole tässä käsillä tarkat tiedot, joten voi muutamalla eurolla heittää.

« Viimeksi muokattu: 09.02.2021, 08:17:35 kirjoittanut ZimKörk »

Paikalla Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12516
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #35 : 09.02.2021, 08:16:25 »
Edit2: tai Ristuksen katselemassa XC90 mallissa on 135€
Piti vielä katsoa uusi korinen XC90 D5. Verot vuodessa 762,485€

V60 D4 AWD aut MY17, vero samaa luokkaa, itsellä on muistikuva 657€/v, mutta en muista paljonko siitä on käyttövoimaveroa varmaan sekin about samaa luokkaa kuin sinulla. Ei ole tässä käsillä tarkat tiedot, joten voi muutamalla eurolla heittää.
V60 on vähän painavampi niin voipi olla tuota luokkaa. D4 koneessa taisi olla aavistuksen pienemmät päästöt niin se vaikuttaa kanssa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa ZimKörk

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 158
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #36 : 09.02.2021, 08:17:05 »
D4 koneessa taisi olla aavistuksen pienemmät päästöt niin se vaikuttaa kanssa.

146g/km

Lainaus
Tuolla erotuksella ostaa bensaa ja sähköä jonkin verran.

Totta, mutta kuten tuolla aiemmin omaa autovalintaa perustelin, en juuri katsele noin pieniä vuosikustannuksia minään. Niin kauan kuin tulee ostettua 1-3 vuotta vanhoja autoja joiden hinnat on useita kymppitonneja, joku neljäsataa vuodessa on mitätön pihahdus. Jos olisin taloudellisuuskulma edellä autoja valitsemassa, ajaisin jollain Toyota/Lexus pikkuhybridillä, koska oikeaa tarvetta muuhun ei ole. Autosta maksaisin 5000-10000 ja pitäisin kulut kurissa. Mutta oma autovalinta on enemmän luokkaa "haluan tämän" siksi aiempi erimerkkinenkin oli iso diesel ja sitä ennen oli V8 bensa. Ei näihin vaikuta nyt eikä tulevaisuudessa joku käyttövoimavero. Sillä perusteella vastaukseni otsikon kysymykseen: seuraavakin saattaa olla diesel. Vaikka kilometrejä tulee se max 10tkm vuodessa. Omat työmatka-ajot ovat itseasiassa 5 tkm, joten kunhan lapset kasvavat ulos päiväkoti-iästä ja muut harrasteajot vähenevät, voi ajot olla puolet nykyisestä. :)
« Viimeksi muokattu: 09.02.2021, 09:00:05 kirjoittanut ZimKörk »

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1024
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #37 : 09.02.2021, 08:33:45 »
D4 XC70 -16 perusvero 0,57€/pv, k-voimavero 1,32€/pv vs edellinen 2.5T XC70 -04 perusvero oli 1,16€/pvä eli ei tuosta tule kovin isoa vuosittaista eroa.
Bensakin olis voinut uudemmassa mennä, jos olis ollut saatavilla.

Paikalla Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8994
  • Teiden tukko
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #38 : 09.02.2021, 08:56:50 »
Ihan mielenkiinnosta missä autossa ajoneuvovero on melkein neljäsataa? Itsellä koko vero on 650e josta nelisen sataa on käyttövoimaa.

-05 V70 2.5T AWD ajoneuvovero n. 400eur/vuosi.  :idiot2:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Scraab

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 791
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #39 : 09.02.2021, 10:50:49 »
"ajaisin jollain Toyota/Lexus pikkuhybridillä, koska oikeaa tarvetta muuhun ei ole"

Toyotan onnistunutta differoitumista on tutkittu tieteellisestikin melko laajasti, ja mielenkiintoinen tarina löytyy jokaisen lean-gurun hyllyn pakollisesta Womack&all: The Machine That Changed the World (2007 tai uudempi painos). Tiivistettynä: on kannattavampaa myydä suomalaiselle 30000,- auto kuin sama yksinkertaisemmalla tekniikalla 20000,- tienoilla. Eräs viihteellinen, kotimainen auto-ohjelma vertasi samaa korimallia hybridinä ja 1,2 turbona. Suorituskyky pikkuturbolla aavistuksen parempi, käytännön pulliaisella sama ja hybridin säästöt alkavat jossain 700000 kilometrin nurkilla. Kuka ajaa Auriksella 700 000?

Paikallinen Volvo-kauppias kertoi vähän maaseutuperspektiiviä hybridi-Volvojen voittokulkuun. Jos rinnakkain on kaksi äkkiseltään samaa autoa, jossa toisessa hinta alkaa 9 ja toisessa 4, ainakin omalla rahalla autoa ostavan valinta on kuulemma yllättävän helppo.

Tilanne muuttuu, kun maksajana on joku muu, mutta näillä nurkilla elinkeinorakenne on enemmän perheomisteista, eikä monellekaan kallis auto ole kannattava investointi, vaikka hybridi mainetta parantaisikin.

Itsellä diesel on tällä hetkellä lähes turhan panttina. Korona-ajan ajot ovat olemattomat eikä kauppareissuihin kannata dieselillä lähteä, kun bensakonekin on käytössä.

Tämän hetken näkymillä paras yhdistelmä olisi Tesla ja Hi-Lux, mutta valitettavasti hallinnon toimet ovat niin ennakoimattomissa, ettei autokaupoille viitsi lähteä.   

Otsikoista huolimatta usko dieseliin on vielä vahva. Eräs tunnettu autoliike kertoi tuoneensa juuri 60 SPA-Volvoa, joukossa tosin muutama hybridikin, mutta pääosa edelleen dieseleitä.

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #40 : 09.02.2021, 12:17:50 »
Jos asuu alueella jossa sähkökatkot on niin yleisiä että joutuu pitämään polttoainetta varalla, niin kannattaa sähköäkin pitää esim. agrigaatin muodossa varalla.

Sähköautolla ajamisen pointti häviää aika totaalisesti, jos tuottaa tarvittavan sähkön fossiilisilla polttoaineilla.

Kuinka monessa Volvossa on range +800km kun perässä on asuntovaunu? Tiedän että karavaanarit on hulluja mutta mikä saa ajamaan +800km vaunuperässä ilman taukoja.

Ei varmaan olekaan 800 km, mutta jossain autolehdessä oli hiljattain selvitetty, miten asuntovaunun vetäminen vaikuttaa sähköauton toimintasäteeseen, ja testatun auton toimintasäde tippui johonkin alle 160 km lukemiin. Ei sitä reissua ilman taukoja tarvitse ajaa, mutta esimerkiksi Tornio/Haaparanta - Abisko -välillä ei näyttäisi juuri olevan julkisia latauspisteitä. Pitäisikö siinä asuntovaunussakin kuljettaa mukana aggregaattia ja polttoainetta, jotta voisi ladata auton taukoa pitäessään?

Sähköauto voi olla ratkaisu sellaiselle ihmiselle, joka ei aja yli 300 km matkoja, ei vedä perävaunua eikä aja asfalttitien ulkopuolella, mutta jos tekee mitä tahansa noista, niin sitten meneekin todella vaikeaksi.

Jos käyttää autoa pelkästään kohtalaisen lyhyisiin matkoihin, pystyy lataamaan sitä kotona eikä hintakaan ole este, niin silloin voi hyvinkin olla kannattavaa ostaa sähköauto. Sen sijaan on typerää kuvitella, että kaikkien muiden autonkäyttötarpeet ovat samanlaiset ja/tai yrittää pakottaa muita samaan muottiin. Itä- ja Pohjois-Suomessa välimatkat ovat pitkiä, latausmahdollisuudet harvassa ja tiet voivat olla esimerkiksi aurauksen puutteen takia siinä kunnossa, että reilu maavara on tarpeen.

Myöskään karavaanareille tai niille, jotka vetävät autolla toisinaan venettä, sähköauto ei ole (ilman järjetöntä säätöä ja optimitilanteessakin hyvin tarkkaa reittien suunnittelua latauspisteiden suhteen) toimiva vaihtoehto. Sillä, onko auton kantama normaalitilanteessa 320 kilometriä ja vaunu perässä 160 km, vai normaalitilanteessa 1200 km ja vaunu perässä 600 km, on huomattavan suuri merkitys sen suhteen, minne autolla voi ajaa.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #41 : 09.02.2021, 12:29:05 »
En itse enää seuraavaksi autoksi osta dieseliä koska ajomäärät on tippunut merkittävästi siitä mitä oli kun aloin ajaa dieselillä... nykyinen 25tkm ei oikein enää riitä perusteeksi dieselille ja koska tarviin vetoauton pitää sen olla isohko ja sitä kautta dieselvero myös iso ja paikkojakin on oltava autossa... mutta T8 XC90 houkuttaa kyllä kovasti paljon ei vain talous kestä alkaa vaihtamaan  :(

Ainakin hieman vanhemmissa volvoissa ei tarvitse ajaa paljon paskaakaan sillä dieselillä kun heilahtaa jo järkeväksi, ensisijaisesti siksi että vanhemmat bensakoneiset volvot on niin hemmetin janoisia.. Siis luokkaa 10v ikäiset. Silloin Volvo panosti taloudellisiin dieseleihin, eikä se bensakoneen kulutus tuntunut juuri kiinnostavan, jolloin se kyllä näkyi.

Bonuksena noissa dieseleissä on sitten vielä yleensä lisälämmitin.

Sinänsä tää ei kovin kummoisesti liity sähköautoiluun.

Sähköautolla ajamisen pointti häviää aika totaalisesti, jos tuottaa tarvittavan sähkön fossiilisilla polttoaineilla.

Johtuu vähän miten asiaa mittaa, mutta laadukkaalla diesel generaattorilla lataamalla sähköauton pääsee pienempään polttoaineen kulutukseen/co2 päästöihin kuin vastaavalla dieselmoottorisella autolla. Käytännössä tuo lakkaa pitämästä paikkansa jos sen geniksen moottorin täytyy täyttää sama päästönormi kuin auton. Isolla dieselvoimalalla useampi sähköauto ladattuna ei enää ole dieselautolla millään mittarilla jakoa.

Mutta joo, jos sen sähköauton sähkön tuottaa kärkkäisen bensakiporilla, niin ei siinä oikein järkeä ole, mutta hätätilanteessa ei tietysti sen toiminnan ekologisuus ole se ensisijainen peruste.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13605
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #42 : 09.02.2021, 13:38:09 »
ei ole sen janoisempi D5 XC90 2004 kuin D5 XC90 2014 vaikka uudemmassa on enemmän vaihteitakin... kyllä ne sen 10 ottaa molemmat... tietysti jos ajais vain pelkästään matkaa niin sitten se varmaan kuudes vaihe antas etua... omassa ei ole eroa trailerin kanssa matka ajoa / kaupunkia mutta sitten kun pääsee ajamaan matkaa mennään noin seiskan pintaan...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #43 : 09.02.2021, 13:47:06 »
Ainakin hieman vanhemmissa volvoissa ei tarvitse ajaa paljon paskaakaan sillä dieselillä kun heilahtaa jo järkeväksi, ensisijaisesti siksi että vanhemmat bensakoneiset volvot on niin hemmetin janoisia.
Pitää paikkansa. -96 vuoden 855 TDI menee maantiellä sinne vitosen pintaan aika helposti. Vastaava koppa 2.5 20V 170hp ja "kerettiläinen etanolisointi" pelkät suuttimet vaihtaen meni 8.7-9.2l/100km etanolia maantieajossa.
Kaupungin TDI kulutuksia en muista, toi wiinapoltin vei bensalla pelkässä kaupunkirälläyksessä ~17l/100km (sen vain muistan et tiisseli vei pirun paljon vähemmän).

D24TIC kulutuksia en muista/tiedä, mutta 115hv "woimamoottori" 2.3 waparibensa voi mennä maantiellä jopa tasan 7 verhottuna 740 volvon koppaan. Uskoo ken tahtoo.

Uudemmissa kyllä bensakoneet tuntuisi vievän tosiaan aivan s**tanasti jos on yhtään kaupunkipörräystä tai lyhyempiä ajoja. 2004 vuoden 2.4T automaatti ei kaupungissa tahdo mennä alle 18. Maantiellä ~11. Vuotta uudempi D5 meni kaupungissa automaatin kanssa ~9-10 ja maantiellä 5-6 (kansiremontti tehty D5:een, muuta en tiedä). Lukemat ovat ajotietokoneen valehtelemia.
Ja yhdellä 2008 vuotisella V70 FT:llä ajaneena ei voi kuin ihmetellä, että mitähän on insinöörien ja suunnittelijoiden päässä liikkunut sen automaatin säätämisen kanssa. Normaali seka-ajo, alle 16l/100km (etanolilla) oli oltava jo rauhallinen, yhtään yritteliäämpi seka-ajo niin 18-20l/100km. Manuaalipuolella ajaen sai tuosta aika helposti ~3l pois.

Dieselit eivät tuntuisi olevan niin herkkiä olosuhteen tai kuorman muutoksille, kuin "modernit" bensiinimoottorit. Johtuuko sitten juuri siitä, että vääntö on alempana vai siitä että bensamoottorin teho on ylempänä. Tommoseen jeesuksen vanhaan takaveto-bensakrematorioon kun lastaa yli maksimikapasiteetin kuormaa kyytiin ja painaa suomea ristiinrastiin, on kulutus likimain sama kuin ilman kuormaa (ehkä 0.5-1l kasvaa riippuen ajoprofiilista). Uudempaan vekottimeen kun tekee saman, voi sen normaalikulutuksen lukemaan lisätä kympin. Diesel ei tunnu tämmöistä kärsineen vuosien saatossa.

Ja tuo sama ilmiö on pienempien ja tehottomampienkin koneiden kanssa. Jotenkin tuntuu, että tuossa 2000-luvun alkupuoliskolla tapahtui jotain, joka teki bensakoneille kulutuksen suhteen myrkkyä, ennenkuin 2010 luvulla otettiin kiinni. Sama toki kävi dieselillekin päästölaitteiden myötä, mutta ero ei ole likimainkaan yhtä järkyttävä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Vieläkö seuraava autosi on diesel?
« Vastaus #44 : 09.02.2021, 15:50:45 »
Eri polttoaineiden kulutuksia ei kannata kovinkaan paljoa vertailla.. Re85 vs. diesel on jonkun verran eroa energiamäärässä per litra..

 

Kulkukoira  Proturbo