Jaa... Mä kuvittelin että geartronic nimen takana olisi oikeasti jotain erilaista tekniikkaa, mutta siis normi automaatti?
Perusautomaatti:

Vaihdekaavio PRND43L
Geartronic:


Vaihdekaavio PRND ja D:n vasemmalla puolella manuaaliasento, eteen vaihtaa isommalle ja taakse pienemmälle vaihteelle. Molemmissa on myös W-painike, jolla kytketään talvitila, joka helpottaa liikkeellelähtöä liukkaalla. Nelivedon ja DSTC:n kanssa W-tilalle ei ollut juuri käyttöä, liikkeelle pääsi riittävän hyvin ilmankin.
Uudemman korimallin (S80 2007->, V70/XC70 2008->) geartroniceissa manuaaliasento on oikealla puolella ja W-painike puuttuu (eikä tavallista automaattia ollut käsittääkseni enää lainkaan tarjolla):

Uudemman korimallin T6- ja D5-malleissa vaihdevivun laittaminen manuaaliasentoon kytkee S- eli sporttimoodin, jolloin vaihteisto vaihtaa isommalle vasta selvästi suuremmalla kierrosluvulla kuin D-asennossa (jos siis ei vaihda vaihteita itse vaihdevipua liikuttamalla). Muiden bensakoneiden, dieseleiden ja V60-hybridien ominaisuuksiin kyseinen S-asento ei kuulu.
Vaihteisto oli vm. 2006-2007 V70/XC70 osalta ja vm. 2006-2009 S60:n osalta 185 hv D5-malleissa sekä facelift R-malleissa on 6-vaihteinen TF-80SC, ja 163 hv D5-malleissa, kaikissa nuhapumppu-dieseleissä sekä kaikissa bensamalleissa paitsi facelift-R:issä 5-vaihteinen AW55-50/51SN. XC90:n osalta wanhoissa T6-malleissa oli 4-vaihteinen GM:n 4T65EV/GT.
Esimerkiksi vuosimallin 2006 S60- ja V70-hinnastojen lisävarusteluettelossa geartronic on maksanut 2900€. Samanikäisessä XC70:ssä geartronic on ollut valinnainen lisävaruste ilman lisähintaa, ja melkein kaikki automaattivaihteiset XC70:t ovat geartronicilla.
Jos ajat autolla niin kuin suurin osa kuskeista oletettavasti ajaa suurimman osan ajasta, ei ole paljonkaan väliä, onko vaihteisto geartronic vai tavallinen automaatti, koska käytät joka tapauksessa vain asentoja P, R ja D. Jos auto on varustettu jollain järkeväntehoisella moottorilla (turbolliset bensamoottorit ja D5), niin oman kokemukseni perusteella manuaaliasennon käytölle ei ole
tarvetta käytännössä koskaan, vaan auto kiihtyy ohitustilanteissa ym. ihan riittävän ripeästi painamalla kaasun pohjaan. XC70 2.5T:n kohdalla en muista käyttäneeni manuaaliasentoa käytännössä koskaan, ja 163 hv XC70 D5:n kohdalla ainoa tilanne, jossa sitä käytin, oli se, jos jouduin ajamaan pidempiä matkoja tasan 60 km/h nopeudella, koska vaihteisto jostain syystä ei vaihtanut oletuksena vitoselle, vaikka jaksoi tasamaalla ja loivissa ylämäissäkin vetää sillä ihan hyvin, vaan jatkoi nelosella. V70 T6:n, V60 D6-hybridin ja XC70 D5:n (215 hv) osalta manuaaliasennon käyttötarvetta en kokenut käytännössä ikinä.
Ainoa tilanne, jossa osaan kuvitella geartronicin manuaalitilalle jotain lisäarvoa, on turboton bensakone tai tehottomimmat dieselit (100 hv D tai 136 hv 2.4D), jotka varmaankin kiihtyisivät (suhteellisesti) ripeämmin manuaalitilaa käyttämällä. Vuosimallit 2000-2007 ovat kuitenkin nykyisin käytettyinä sen verran halpoja ja tarjontaa on paljon, että en keksi mitään järkevää syytä hankkia muuta dieseliä kuin D5:n tai bensakoneista turbollisen version. Mahdollinen poikkeus voisi olla kaasukäyttöinen BiFuel, joka jostain käsittämättömästä syystä oli modattu tehottomimmasta, turbottomasta bensakoneesta. Automaatti-BiFuelit tuntuvat kuitenkin olevan aika harvinaisia, enkä muista nähneeni yhtään alkuperäistä P2-mallisukupolven BiFuelia geartronicilla.