RallyBaron  Samppasport

XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?

  • 30 Vastauksia
  • 14452 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #15 : 14.03.2021, 18:45:08 »
Tällainen keskustelu löytyi:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=265942


but to recap I think the high oil consumption is a combination of rings and the oil separator valve...


Mikä on tuo oil separator valve?

Poissa Niclashki

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 802
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #16 : 14.03.2021, 19:13:21 »
Tällainen keskustelu löytyi:
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=265942


but to recap I think the high oil consumption is a combination of rings and the oil separator valve...


Mikä on tuo oil separator valve?

Yleisesti käytetään ilmaisua huohottimesta.
V90 T8 2020 Inscription

Poissa kaali81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #17 : 14.03.2021, 20:25:23 »
PCV-valve eli huohotinhan se lienee kansankielellä...
Monesta suunnasta tullut nyt viittausta tuohon huohotukseen, muutamalla satasella saa uusittua kaiken asiaan liittyvän, mikä on hyvin kohtuullista ja palikat ovat hyvin saavutettavissa. Männänrenkaista ei vieläkään mitään selkeää mistään lähteestä, vaikka kyllähän ne siis falskaa kun paine kampikammiossa nousee liian suureksi jos huohotin ei toimi.

Tuossa aiemmin jaettu u-tube video taisi olla 4-sylinterisestä 2-litraisesta, laitoin julkaisijalle viestiä, niin katsotaan mikä konetyyppi oli kyseessä. Kaksilitraisissa kuitenkin jonkin verran ollut ongelmaa vm. 2015-2016 kun virheellisesti suunniteltuja männänrenkaita ollut tuotannossa. Palataan tähän ehkä myöhemmin.

Tämä menee vielä mielenkiintoiseksi, kai nuo työkalut kädessä pysyy, mutta edellinen projekti oli escortin kansiremppa 20 vuotta takaisin. Ajatuksena oli ajaa tällä mahtavalla autolla ainakin 500tkm, joten kaiken aion tehdä, että se toteutuu!

Monta hyvää ideaa nyt tullut, kiitos kaikille niistä ja näihin vinkkeihin perehtyminen on opettanut paljon uutta ko. tekniikasta.

Vielä tämä mysteeri ratkeaa ennenkuin tämä ketju päättyy. Tavalla tai koneenvaihdolla!  :2funny:
« Viimeksi muokattu: 14.03.2021, 22:15:03 kirjoittanut kaali81 »
Ajossa: XC40 T2 -21 & XC60 D4 AWD -14
Exät: V90 D3 AWD -18 & V70 D2 -10 + 20x Ford

Poissa volvo2020

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #18 : 15.03.2021, 07:25:36 »
Tuota V-femtion laittamaa linkin ketjua kun luki niin aika yleiseltä on asia aikoinaan vaikuttanut.
Eli mahdollisia vikapaikkoja on monia tai sitten asia on monen asian summa
- Männänrenkaat karstan takia tukossa
- PCV- valve eli huohotin tukossa ja paineet kasvaa kampikammiossa
- Jotkut olivat irroittaneet kannenkin ja siellä oli ollut ilmeisesti jos oikein luin niin imuventtiilit ihan karstassa. Pakopuoli siisti.

Kuitenkin kaikille tuohon UK:n  ketjuun kirjoittajille oli yksi asia yhteistä. DPF tukossa ja poltti lähes jatkuvasti osalla myös tehot kateissa. Lähes jokaisella DPF poltto alkoi heti kun kenkää antoi vähänkään autolle.

Eli öljynkulutus tukkii nopeasti DPF ja sitten tulee lisää ongelmia. Aika vähilläkin kilometreillä ollut tuota ongelmaa niin kaali81 autossa tuskin vika ollut pitkään päällä. Tai sitten DPF on jo toisella tai kolmannella kierroksella vaihdettuna :)

Mutta päivittelehän tänne jos saat auton kuntoon ja ongelman selville. Mielenkiinnolla seuraan.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2021, 07:29:44 kirjoittanut volvo2020 »

Poissa kaali81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #19 : 15.03.2021, 07:32:20 »
Hups, toi UK-ketju jäi kokonaan lukematta, pitääpä kahlata se läpi tänään!
Ajossa: XC40 T2 -21 & XC60 D4 AWD -14
Exät: V90 D3 AWD -18 & V70 D2 -10 + 20x Ford

Poissa RATSUNI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #20 : 15.03.2021, 08:27:39 »
Aikoinaan omistin 1.8 bensa volvon joka moottorityypiltään on surullisen kuuluisa öljynsyöjä. Ennen kuin moottori meni palasiksi varmistin öljynsyönnin johtuvan männänrenkaiden jumista/kulumisesta. Tämä tapahtui ihan perus järkeä käyttäen, tulpat irti ja reiästä tutkia männänpäälisiä, ne jotka vuoti oli öljystä märkänä. Tämän vielä varmistin kaatamalla dieseliä männänpäälle ja hetken odottelun jälkeen männänpäällä oli tai ei ollut dieseliä.
Kurkkaa hehkun reiästä männänpäälisiä miltä näyttää ja lorauta dieseliä, tuon jälkeen voit varmistua onko männänrenkaat jumissa vai ei?

Poissa Beagle

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 844
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #21 : 18.03.2021, 16:01:02 »
Minun XC70 vuoti aika reilusti öljyä öljynsuodattimen luota. Jouduttiin vaihtamaan koko suodatin/huohotinkotelo hässäkkä. Tiivisteitä ei saanut erikseen, joten koko muovihäkkyrä vaihtoon. Vuoto oli sen verran kova että ilmeisesti tyhjensi koko suodattimen.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa allwinner

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 160
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #22 : 20.03.2021, 16:17:26 »
Helppo kokeilla se huohotus tee se kumihanska testi öljykorkki pois ja hanska siihen ei saa täyttyä

Poissa kaali81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #23 : 27.03.2021, 19:44:39 »
Ei ollut huohotus, kaikki tsekattu ja toimivaksi todettu. Nyt oljyt ja suodatin vaihdettu ja katsotaan auttaako, tuli epäilys siitä, jos siihen kuitenkin on jostain syystä edellisessä huollossa laitettu 0w20 öljyä... Neljäsataa kilometriä vasta ehtinyt ajaa sen jälkeen ja vielä ei ainakaan digitaalinen öljynäyttö osoittanut vähenemistä. Nyt sitten vaan seuraillaan tilannetta.
Ajossa: XC40 T2 -21 & XC60 D4 AWD -14
Exät: V90 D3 AWD -18 & V70 D2 -10 + 20x Ford

Poissa belarus

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 suuri öljynkulutus, missä vika?
« Vastaus #24 : 27.03.2021, 22:40:29 »
Kuinka usein joudut lisäilemään?  ;) Onko tuohon min/max puoleenväliin joku tietty syy? Mulla menee ylämerkistä hälytysrajaan se reilu 1500km... Vaikka aika usein tulee kyllä tsekattua öljymäärä nykyään, ettei hälytyksiä kyllä ole kuulunut.

En usko, että ovat turbon laakereita siellä huollossa tsekanneet, jotenkin vaikuttaa siltä, ettei ”hankalia” vikoja lähdetä edes etsimään, onko tuntiveloitus sitten niin korkea, ettei vian selvittäminen kannata?!
Anteeksi nyt kesti :-[20000km välein vaihdan eikä ole tarvinnut lisätä :)

Poissa kaali81

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?
« Vastaus #25 : 11.05.2021, 21:18:37 »
Ölynkulutuksen syy ei koskaan selvinnyt, sain vain reklamoidessani viasta sähköpostin, jossa yksiselitteisesti ilmoitetaan, ettei autossani ole mitään vikaa ja viitataan Volvon manuaalissa olevaan taulukkoon, että alle 5L/10000km on täysin normaali öljynkulutus (ilmeisesti kaikille volvon malleille).

Koneen äänimaailmaa kun vertasin vähemmän ajettuun yksilöön, aloin vahvasti epäillä, että vika voisi kuitenkin olla kannessa, sen verran pahasti kone naputti ja kilkutti. Tämä ei koskaan tule selviämään, sillä auto meni vaihtoon...

Sen enempää en tapauksesta näemmä kuitenkaan viisastunut, sillä ostin tilalle täsmälleen samanlaisen. Paras omistamani auto ikinä, ainakin ajo-ominaisuuksiltaan ja mukavuudeltaan.
Ajossa: XC40 T2 -21 & XC60 D4 AWD -14
Exät: V90 D3 AWD -18 & V70 D2 -10 + 20x Ford

Poissa volvoandy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 533
  • www.vrcf.fi
    • Omien autojen kulutustietoja...
Vs: XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?
« Vastaus #26 : 15.12.2022, 15:34:27 »
Hyvää tietoa, kiitos! Meillä ollut nyt parina talvena VEA D4 dieselmasiinassa vähän samaa oiretta ja muutamasta desistä puhutaan. Viime talvena eka kerran lisäsin jonkin verran vaihtovälillä, olisko ollut 2-4 desiä ja nyt sama asia tänä talvena, kun isommat pakkaset alkoivat. Eli nyt on mennyt 2 kertaa öljynmitta-asteikko aika lyhyelläkin välillä täydestä suunnilleen 2/3 osaan ja lisäsin ensin vähän 1-2 desiä sekä nyt uudelleen saman verran. Eli tuo huohotin on syytä tarkistuttaa nyt seuraavassa huollossa, kun on muutenkin valohoitoon menossa. Kun auto oli tallissa, niin huomasinkin sellaisen pienen "laimeamman öljylammikon" eli ei suoranaisesti öljyä, mutta jotain öljynsekaista kuitenkin. Ensin ajattelin, että onko webastosta valunut jotain tai sitä karstaa tms lumen sulaessa talliin sisälle, mutta olisko tuosta huohottimesta siis tullut. Viime öljynvaihdossa se öljynsuodattimen ja öljypropun/pohjan alue oli kyllä aika öljyinen eli piti pyyhkiä muttei kai se suodatin voi alkaa kovin helposti falskaamaan?
Onko tuo huohotin siis vain joku letkunpätkä vai onko siinä PCV-venttiilissä yms enemmänkin tekniikkaa eli mitähän ne mahtais maksaa, jos vaihdattais sen sitten ettei enää vastaavaa tekis? Kun öljynvaihdot olen ite tehnyt näin talvella, niin selvästi alkaa tuo ilmiö seuraavaa öljynvaihtoa ennen ja meidän ajoilla suunnilleen 15tkm paikkeilla. Mutta pitäshän nuo pysyä kohtuu vakiona öljymäärät eli ei ole 5v autolle kovin hyvä, jos nyt alkaa tuo öljyntäyttörumba vaikkei ole vasta kuin 170tkm mittarissa...  :nohnoh
1. XC60 T8 TE MY2020 130tkm Denim Blue 19" Goodyear kesä/Michelin kitkarenkaat. 2 edellistä Volvoa :
2. Volvo V90 Cross Country D4 AWD aut. MY2018 172tkm Osmium Grey
3. Volvo S40 (P1) 1.8 man. 2005 159tkm "Joku vihreä"
Exät 2 BMW, Opel ja 5 Pösöä. Kulutustiedot vasemmalta profiilin alta "maapallosta"!

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2242
  • Tampere - Pori
Vs: XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?
« Vastaus #27 : 16.12.2022, 11:02:10 »
170tkm on jo paljon vakiolle VEA moottorille. Pienemmästäkin ajomäärästä on suuria öljynkulutuksia, joka poikkeuksetta johtaa moottorin vaihtoon. Toisessa ketjussa lisää VEA moottorin ongelmista.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Teinipajero

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • Kasipätkä
Vs: XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?
« Vastaus #28 : 20.12.2022, 00:05:51 »
Hyvää tietoa, kiitos! Meillä ollut nyt parina talvena VEA D4 dieselmasiinassa vähän samaa oiretta ja muutamasta desistä puhutaan. Viime talvena eka kerran lisäsin jonkin verran vaihtovälillä, olisko ollut 2-4 desiä ja nyt sama asia tänä talvena, kun isommat pakkaset alkoivat. Eli nyt on mennyt 2 kertaa öljynmitta-asteikko aika lyhyelläkin välillä täydestä suunnilleen 2/3 osaan ja lisäsin ensin vähän 1-2 desiä sekä nyt uudelleen saman verran. Eli tuo huohotin on syytä tarkistuttaa nyt seuraavassa huollossa, kun on muutenkin valohoitoon menossa. Kun auto oli tallissa, niin huomasinkin sellaisen pienen "laimeamman öljylammikon" eli ei suoranaisesti öljyä, mutta jotain öljynsekaista kuitenkin. Ensin ajattelin, että onko webastosta valunut jotain tai sitä karstaa tms lumen sulaessa talliin sisälle, mutta olisko tuosta huohottimesta siis tullut. Viime öljynvaihdossa se öljynsuodattimen ja öljypropun/pohjan alue oli kyllä aika öljyinen eli piti pyyhkiä muttei kai se suodatin voi alkaa kovin helposti falskaamaan?
Onko tuo huohotin siis vain joku letkunpätkä vai onko siinä PCV-venttiilissä yms enemmänkin tekniikkaa eli mitähän ne mahtais maksaa, jos vaihdattais sen sitten ettei enää vastaavaa tekis? Kun öljynvaihdot olen ite tehnyt näin talvella, niin selvästi alkaa tuo ilmiö seuraavaa öljynvaihtoa ennen ja meidän ajoilla suunnilleen 15tkm paikkeilla. Mutta pitäshän nuo pysyä kohtuu vakiona öljymäärät eli ei ole 5v autolle kovin hyvä, jos nyt alkaa tuo öljyntäyttörumba vaikkei ole vasta kuin 170tkm mittarissa...  :nohnoh
Onko kyseessä tuo allekirjoituksen auto v90? Ihan mielenkiintoista kuulla, mikä mahdollisesti löytyy syyksi. Nuo tukkeutuvat männänrenkaat pitäisi kai jo noissa malleissa olla korjattu, mutta tiedä häntä.
Volvo V70 D4 Aut. vm. 2014

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6811
  • Global alligator
Vs: XC60 D4 AWD 2014 (D5244T17) suuri öljynkulutus!?
« Vastaus #29 : 20.12.2022, 09:19:10 »
Mitä tuossa ylempänä oli että volvolta vastattu ja manuaalissa on alle 5 litraa / 10000km on normaalia?
Missä maailmankaikkeudessa?

Jos näin on niin miksi noin kehitysasteella olevilla moottoreilla valmistetaan autoja?
Mun vanha katiska jolla ajettu joku 475tkm ei syö paljon mitään jos noihin lukuihin vertaa.

Onhan tuolla suurella öljynkulutuksella etunsakin, ei tarvi vaihtaa öljyjä kun ne vaihtuu siinä lisäyksillä. O0
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

 

Futurez  Kulkukoira