Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Akun nopea kuluminen

• 4 Vastauksia
  • 1659 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa opono

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Akun nopea kuluminen
« : 25.03.2021, 22:56:29 »
Minulla on toukokuussa 2016 rekisteröity V60 T5 ja olen itse ostanut sen 2018 kesällä. Vaihdoin siihen akun (alkuperäinen siniseltä tiskiltä) heinäkuussa 2019, kun alkoi tulla ilmoituksia alhaisesta virrasta. Nyt niitä alkoi taas tulla n. kuukausi sitten ja tänään kun auto kävi vuosihuollossa akku todettiin vaihtokuntoiseksi. Lataus kuulemma kunnossa. Onko tämä ihan normaalia näissä uudemmissa Volvoissa? Tämä on viides Volvoni ja vaikka toki ajan pääasiassa lyhyitä 5-10km ajoja, niin samanlaisia ajoja olen aina ajanut eikä aiemmin ole akkujen kanssa ollut ongelmia tähän malliin. Seuraava akku kyllä jokin muu kuin Volvon oma.

Mutta voikohan tuossa nyt olla vielä jokin muu vika? Kuulemma joku sensori olisi pitänyt akkua vaihtaessa nollata (kun vaihdoin sen itse), mutta tuskin tästä nyt kuitenkaan johtuu nopea kuluminen.

Poissa Beagle

• Grand Luxe Touring
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: Akun nopea kuluminen
« Vastaus #1 : 26.03.2021, 14:26:41 »
onko mahdoton ajatus latailla akkua välillä ylläpitolaturilla? Kuitenkin aika virtasyöppöjä nykyautot, toki laturitkin tehokkaampia, mutta silti agm akku vaatis välillä täyteen latausta.

Volvon akut ovat yleensä olleet kaikista kestävämpiä, etten nyt heti akkua syyttäisi.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Jortsi

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 29.03.2021, 14:30:44 »
Onko akku testattu tyhjänä vai ladattiinko täyteen? Saattaa testitulos muuttua paljonkin.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa opono

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 29.03.2021, 19:03:53 »
Onko akku testattu tyhjänä vai ladattiinko täyteen? Saattaa testitulos muuttua paljonkin.
Akku on testattu silloin, kun se antoi alhaisen jännitteen varoitusta eli melko tyhjänä kaiketi. Huollon ajan kyllä latasivat täyteen ja nyt taas start/stop toimii ainakin toistaiseksi (vaikka sitä vihaankin).

Poissa hessu80

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
« Vastaus #4 : 29.03.2021, 20:37:20 »
Ei akun pitäisi parissa vuodessa kulua loppuun, ellei auto ole ammattikäytössä. Enempi veikkaan, että akkuvahdin laskelmat ryömivät pikkuhiljaa ja auto kuvittelee akun olevan tyhjä.

Näissä on vielä sellainen ominaisuus, että akkua ei pidetä täynnä, koska aina pitää pystyä ottamaan energiaa talteen moottorijarrutuksessa. Tähän päälle pätkäajoa ja pitkät ajamattomat jaksot, niin lopulta akku on oikeastikin tyhjä.

Huollossa varmaankin nollasivat akkuvahdin ja siksi toimii nyt taas.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Proturbo  Autodiagnoosi